Personvagnar vid HLJ (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, söndag, juni 02, 2019, 11:28 (83 dagar sedan)

Om jag förstår rätt så övertogs HLJ, Lidköping-Håkanstorps järnväg, slutgiltigt år 1891 av LSSJ (Lidköping-Skara-Stentorps järnväg) efter konkursen 1886. Jag blir därför en aning förvånad när jag läser i olika tidskrifter att HLJ köpte 1906 två personvagnar från den då breddade Ulricehamns järnväg. Vagnarna byggdes av Kristinehamns verkstad vid trafikstarten 1874 i en serie av tre kombinerade 1:a och 3:e klassvagnar med nummer 1-3. En av dessa blev tidigt ombyggd till godsvagn men de två kvarvarande såldes alltså 1906 till just HLJ och fick där nummer 453 och 455- Den förstnämnda fick littera C medan den andra fick littera BD, senare CD. Foto av HLJ CD 455 förekommer i olika skrifter, dock samma bild.

Följande frågor uppstår;

Uppenbart behölls beteckningen HLJ efter 1891 trots att banan övertagits av LSSJ, eller?

Uppgifter i Jernvägsnytt nr 2 1990 anger gemensam nummerserie för LSSJ/HSJ personvagnar, nr 1-18 år 1902, medan bilden, efter 1906, anger det höga numret 453/455, hur stämmer detta överens?

Vad var HSJ nr 454 för en vagn, fanns denna?

Ur Smalspårigt nr 90 2005 kan man läsa; "På Jvm finns en bild på HLJ 455 som bifogas, bild 1. Vagnen har fått lanternin, antagligen efter försäljningen till HLJ, vilket verkar vara en mycket sen ombyggnad av tak". Stämmer verkligen denna uppgift, borde inte lanternin tillkommit tidigare på vagnen?

Ola Ahlström
Malmö

Personvagnar vid HLJ

av Christer Fredriksson @, söndag, juni 02, 2019, 11:41 (83 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Var det inte som så att båda bolagen behölls som juridiska personer?

Jfr med TGOJ och OFWJ ÖKJ FLJ SSJ SGJ!

Personvagnar vid HLJ

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, söndag, juni 02, 2019, 13:38 (83 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Läser boken om Skövde- Axvalls jvg. För en timme sedan läste jag precis det som du säger,så det stämmer. Alltså svar till C Fredriksson.

Personvagnar vid HLJ

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, juni 02, 2019, 16:14 (83 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Enligt häftet om HLJ som Lidköpings kommun utgav till 100-årsdagen ropade LSSJ in HLJ på exekutiv auktion 14 oktober 1890, men det köpet hävdes efter klagomål till Göta Hovrätt, Det står inte vem som klagade. Det blev ny aktion den 11 augusti 1897 och då köpte LSSJ banan. Det uppstod missnöje i Lidköping med hur LSSJ skötte banan. Friherre Carl Klingspor på Råbäck tog initiativ till att Lidköping skulle överta banan och 1902 blev staden största ägare. Efter några år var staden enda ägare och då avvecklades bolaget och banan förvaltades direkt av staden. Allt enligt nämnda häfte.

Personvagnar vid HLJ

av Calle Wickberg @, måndag, juni 03, 2019, 00:23 (83 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Om jag förstår rätt så övertogs HLJ, Lidköping-Håkanstorps järnväg, slutgiltigt år 1891 av LSSJ (Lidköping-Skara-Stentorps järnväg) efter konkursen 1886.

I all välmening: Det är inget "S" i Håkantorp varesig i bolagets namn eller i ortsnamnet. Korrekt är alltså "Håkantorp" och inget annat! :-)

Personvagnar vid HLJ - undring

av Peter A, måndag, juni 03, 2019, 10:14 (82 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Märkligt att banan alltid benämns Lidköping-Håkantorps Järnväg och heter HLJ, med de första bokstäverna omkastade. Med den signaturen borde banan benämnas Håkantorp-Lidköpings Järnväg. Finns det fler banor som benämns på motsvarande sätt?

Personvagnar vid HLJ - undring

av Sune Nylén @, måndag, juni 03, 2019, 14:25 (82 dagar sedan) @ Peter A

Man ville nog helst hetat LHJ men signaturen var upptagen av Landskrona Helsinborg. Ungefär liknande gällde för Göteborg Halland som hade signaturen GHB Gbg Hallandsbanan. GHJ var upptaget av Gärds Härads Järnväg.:-)

Personvagnar vid HLJ - undring

av Anders Sandgren @, Bredäng, måndag, juni 03, 2019, 17:12 (82 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hönshylte-Kvarnamåla använde från början signaturen HQJ då HKJ var upptaget av Hästveda-Karpalund. Då denna uppgått i ÖSJ innan Hönshylte-Kvarnamåla var klar kom den huvudsakliga materielen att märkas med HKJ vilket blev banans signatur. Man hade nog inte någon karens för återanvändning som man har t.ex med bilars regnr nuförtiden?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum