BR Class 08 (Järnväg allmänt)

av Sirgeorge @, söndag, juni 02, 2019, 17:08 (13 dagar sedan)

Gentlemen!
Har detta engelska växellok även funnits i Sverige? Jag har hört sägas detta och undrar i så fall vad det hade för beteckning. // GR

BR Class 08

av John T ⌂ @, söndag, juni 02, 2019, 17:36 (13 dagar sedan) @ Sirgeorge
Redigerad av John T, söndag, juni 02, 2019, 17:43

Gentlemen!
Har detta engelska växellok även funnits i Sverige? Jag har hört sägas detta och undrar i så fall vad det hade för beteckning. // GR

Ja, SJ littera V1 enligt vissa uppgifter. Enligt ett tidigare inlägg i detta forum var det så. Det handlade bara om två lok. I tråden framkommer också andra uppgifter där det hävdas vara Class 11.

BR Class 08

av Sven Bårström @, Järfälla, söndag, juni 02, 2019, 19:18 (13 dagar sedan) @ John T

Javisst!
De två loken (SJ nr 3, 4, litt V1) var dieselelektriska och fick gå max 32 km/tim (= 20 miles/h). De användes i Göteborgs hamnväxling under ett antal år efter leveransen 1949 (årtalet är jag aningen osäker på). Efter dessa kom ett 50-tal tyska V3-lok från Esslingen att bilda stommen i dieselloksväxlingen i Sverige. Dessa hade hydraulisk kraftöverföring och fick gå 50 km/tim.
Sven B

--
Sven B

BR Class 08

av Richard Loe @, söndag, juni 02, 2019, 19:18 (13 dagar sedan) @ Sirgeorge

Gentlemen!
Har detta engelska växellok även funnits i Sverige? Jag har hört sägas detta och undrar i så fall vad det hade för beteckning. // GR

Nej, inte i den formen. SJ köpte två växellok direkt från English Electric år 1949 som fick SJ Litt V1, och dessa var av samma typ som de lok som sedermera blev BR Class 11. Leveranser av BR Class 08 började först 1952, och loken skilde sig från Class 11 då dom innehöll en hel del teknik från växelloken som byggdes för Southern Railway (BR Class 12).

BR Class 08

av Sven Bårström @, Järfälla, söndag, juni 02, 2019, 19:19 (13 dagar sedan) @ Richard Loe

Jag ser ovanstående svar och har ingen anledning att tvivla på vad som är sagt där.
Sven B

--
Sven B

BR Class 08

av Sirgeorge @, måndag, juni 03, 2019, 18:34 (12 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för alla kloka inlägg, det förklarar släktskapet mellan V1 och class 08.
Sir G OBV

BR Class 08

av Klas Blomberg @, Skövde, fredag, juni 07, 2019, 22:39 (8 dagar sedan) @ Sirgeorge

Det finns även en engelsk källa som hävdar att V1:orna var BR Class 11
https://www.railforums.co.uk/threads/uk-trains-that-have-been-exported-to-other-countri...

Dags att uppdatera Wikipediaartikeln? Där nämns bara export till Holland och Danmark
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_11

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum