Jenny-Hultsfred, 4 linjebilder 1984 (Bana)

av Ulfe @, Fagersta, fredag, juni 07, 2019, 07:52 (78 dagar sedan)

En resa med tåg 2154 den 18/8 1984. Här ser det väl ungefär likadant ut idag antar jag?
[image]
Okänt stationsområde, bilden tagen från sista vagnen mot Jennyhållet. Dieselröken tyder på att tåget nyss stannat för uppehåll.

[image]
Bilden tagen mot Jennyhållet.

[image]

[image]
Bilden tagen mot Hultfredshållet.

Jenny-Hultsfred, 4 linjebilder 1984

av Karlsson @, MARIESTAD, fredag, juni 07, 2019, 08:15 (78 dagar sedan) @ Ulfe

En resa med tåg 2154 den 18/8 1984. Här ser det väl ungefär likadant ut idag antar jag?
[image]
Okänt stationsområde, bilden tagen från sista vagnen mot Jennyhållet. Dieselröken tyder på att tåget nyss stannat för uppehåll.

Gunnebobruk station, idag Verkebäck driftplats. Det stora godsmagasinet som syns på bilden rasade ett drygt år senare och är helt borta. Det tillhörde bruket i Gunnebo, tanken var att Tjustbygdens Järnvägsförening skulle ta över det men det han aldrig bli av på grund av det nämnda raset.

[image]

Mellan Ankarsrum och nuvarande hållplatsen Långsjön, man ser den södra av Långsjöbroarna. Rv 33 till vänster (nu Rv 40).

[image]

Mellan Hjorted och Totebo, minns tyvärr inte vad sjön heter.

[image]
Bilden tagen mot Hultfredshållet.

Totebo, då hållplats, numera driftplats.

Tack för trevliga bilder från södra banan!

av Daniel Niklasson @, fredag, juni 07, 2019, 08:28 (78 dagar sedan) @ Karlsson

[image]

Mellan Hjorted och Totebo, minns tyvärr inte vad sjön heter.

Den heter Våmgöl.

/ D

av Ulfe @, Fagersta, fredag, juni 07, 2019, 08:28 (78 dagar sedan) @ Karlsson

Tack för svar! Intressant att veta var bilderna är tagna, ska försöka ta oss söderut och åka på banan vid något tillfälle. Hälsar Ulf och Björn

av Poddy @, fredag, juni 07, 2019, 08:46 (78 dagar sedan) @ Karlsson

En undran. Varför rasade godsmagasinet. Snö?

av Karlsson @, MARIESTAD, fredag, juni 07, 2019, 08:56 (78 dagar sedan) @ Poddy

Följ länken så ser du ungefär hur det såg ut vid tiden för raset.

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02031

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, juni 07, 2019, 12:35 (78 dagar sedan) @ Karlsson

Följ länken så ser du ungefär hur det såg ut vid tiden för raset.

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAJ02031

Just det. Det var för övrigt natten mot den 8 mars som raset skedde.

M.v.h.
Ola

av montfrooij ⌂ @, fredag, juni 07, 2019, 08:58 (78 dagar sedan) @ Ulfe

Most beautiful!

--
Visit www.trainsandtrucks.nl?lang=EN for more pictures and video\'s from trains and trucks (Swedish and Dutch)

av tobbe @, fredag, juni 07, 2019, 12:09 (78 dagar sedan) @ Ulfe

Åkte banan från Växjö - Västervik samma sommar 1984 med lånad videokamera. Tyvärr blev filmningen på sträckan Vö -Hfd mindre bra men norra som hade Henry Pettersson vid spakarna blev bra med dito info...
tobbe

av Herbert Paalberg @, fredag, juni 07, 2019, 15:52 (78 dagar sedan) @ tobbe

Åkte banan från Växjö - Västervik samma sommar 1984 med lånad videokamera. Tyvärr blev filmningen på sträckan Vö -Hfd mindre bra men norra som hade Henry Pettersson vid spakarna blev bra med dito info...
tobbe

Henry Pettersson?? Vi hade ingen förare i Vk med det namnet men syftar du på Karl-Henry Bengtsson eller Storsjö-Bengtsson som han alltid kallades oss kollegor emellan så är jag med i skarvspåret. Palle i Vika då stationerad i Vk på 3-foten.;-)

av tobbe @, fredag, juni 07, 2019, 23:03 (78 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag kan ju ha fel på förnamnet... Men Pettersson var efternamnet och han hade kört mycket på linjen Spångenäs-Vimmerby och vad jag kan minnas att han sade att han även kört sista tåget på den banan. Det fanns vid den tiden en överliggning i Spångenäs som han lär ha övernattat på och det hade varit gott om råttor därstädes. Var det i dåvarande lokstallet eller fanns det en byggnad intill stationen eller rent utav i själva stationshuset? För mig som dåvarande tågentusiast var det roligt att få höra alla skrönor om omkring banan och dess personal. Har för mig att han gick ur tiden för ett antal år sedan? Han bodde väl i Västervik framtill sin bortgång? Delen Hfd -Vvk är rolig att titta på idag på min egeninspelade VHS > DVD med hans fantastiska berättelser om personer och miljöer utefter banan som vi åkte... Nostalgi uti fingerspetsarna. Det klev på en äldre dam i Ankarsrum på väg till Vvk som kände honom sen gammalt och de hade tydligen jobbat ihop i Spångenäs tidigare när det begav sig. Överliggningen hade ju ett smeknamn som jag inte kommer ihåg. Palle, du kan väl rätta mig eller komplettera vad jag hört "live".
tobbe

av hassetotebo @, lördag, juni 08, 2019, 09:25 (77 dagar sedan) @ tobbe

Det är Karl-Henry Bengtsson det gäller och som Palle säger i tidigare inlägg. Damen som du talar om är troligen Karin Axelsson, som ännu finns i livet och som jag besökte för c:a 2 månader sedan. Hon kan berätta järnvägsminnen. Hennes man Bertil var stins i Spångenäs och hennes pappa banvakt vid banan.

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, juni 08, 2019, 10:53 (77 dagar sedan) @ hassetotebo

Det är Karl-Henry Bengtsson det gäller och som Palle säger i tidigare inlägg. Damen som du talar om är troligen Karin Axelsson, som ännu finns i livet och som jag besökte för c:a 2 månader sedan. Hon kan berätta järnvägsminnen. Hennes man Bertil var stins i Spångenäs och hennes pappa banvakt vid banan.

Precis. Ordet stins bör dock sättas inom citationstecken. Trafikbiträde och trafikplatsföreståndare är korrektare. Hon var platsvakt och poststationsföreståndare sista åren. Indragning skedde med 1965 års ingång.

Överliggningen var i bostadshuset Mossekulla.

M.v.h.
Ola

av Herbert Paalberg @, lördag, juni 08, 2019, 14:44 (77 dagar sedan) @ hassetotebo

Precis som kollegan Hasse i Totebo skriver så tänkte jag även på Karin Axelsson, vi hade många trevliga pratstunder när hon åkte med mellan Spä-Jy där hon och maken Bertil bodde ovanpå stationen. Vid ett tillfälle erhöll jag ett par fina bilder på stationshuset i Spä vilket lade grunden till ett modellbygge av stationsmiljön där inkl. gm och vattentorn och detta finns nu i min vitrin med naturligtvis en fin modell av Yco4p 672 med släp Ucfo4p tillkopplad framför stn. Åkte mycket på linjen till Hällerum under senare delen av 40-talet fram till nedläggningen
sept -58 med bl.a ånglok, X1p, Yo1p, Yco4p-Yco5p. Karin hade hand om överliggningen Mossekulla i Spä med bäddning/städning/eldning. Min gamle kollega Karl-Henry Bengtsson (Storsjö) berättade
om en sen vinterkväll när han kom upp till överliggningen där att när han öppnade dörren så möttes han av en fruktansvärd värme från kokskaminen, röret var eldrött ända upp till taket så han var tvungen att öppna upp ett fönster för att få luft och undvika värmeslag. Men efter ett par timmar vaknade han av ett utkylt rum och när han fick på sig glasögonen konstaterade han att det låg en tunn isskorpa över vattennivån i spannet på golvet och var då tvungen att ta till skopan och slå hål på isen för att kunna få lite vatten. Huset var totalt oisolerat, det var andra förhållanden på överliggningarna på den tiden som aldrig någon av dagens tågpersonal ens kan drömma om. Vad gäller stallet så bestod det av en enportsbyggnad anslutet till vändskivan för övernattande ånglok en gång i tiden. Det stallet har flyttats från Spä till ett ställe som heter Vibo alldeles i närheten av då en timmerbilsåkare för att härbärgera hans gamla Scania. Byggnaden lär finnas kvar men innan detta ägde rum så hade stallet varit en uppställningsplats för ett konserverat Gotländskt ånglok GJ 10 Hoburgen senare SJ L19p 3069. När stallet skulle rivas och gubbarna öppnade stalldörren fann de till sin förvåning loket ståendes innanför, problemet var att man rivit vändskivan flera år tidigare varför man fick improvisera och lägga i en massa slipers över hålet och några räler ovanpå för att kunna dra ut den som sedan transporterades upp till Jvm i Lp men fick ingen nåd där uppe då det inte hade historisk koppling till fastlandet skrot i Vs istället. Palle i Vika med många minnen från 3-foten.:-)

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, juni 08, 2019, 16:27 (77 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Varken DÅ eller NU duger nånting i Linköping.

av tobbe @, lördag, juni 08, 2019, 23:04 (77 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja, det var precis det här de pratade om under färden från Ankarsrum - Västervik. "Mossekulla" var namnet...Tack för info.
tobbe

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, juni 08, 2019, 10:22 (77 dagar sedan) @ tobbe

Jag har för mej att Arne Karlsson körde sista tåget Spångenäs - Vimmerby med en Märstavagn. Men även jag kan ha fel. Den enda Petersson som jag minns från tiden i Jenny var Karl-Axel. Han slutade som förare och började med något annat , Flyttade ,om jag minns rätt till Oskarshamn. Han och fru Valdy var hos oss titt som tätt.

av Ola Almquist @, Göteborg, lördag, juni 08, 2019, 10:45 (77 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag har för mej att Arne Karlsson körde sista tåget Spångenäs - Vimmerby med en Märstavagn.

Jodå, det stämmer. Han finns avbildad i både SJ-nytt och Västerviks-Tidningen.

Tåget bestod enligt bild i Östgöta Correspondenten av en YBo4p och en YBo5p. Eventuellt var det fler vagnar men det syns inte på bilden.

M.v.h.
Ola

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, lördag, juni 08, 2019, 13:31 (77 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag blev bekant med alla 18 Motorvagnsförarna plus de 2- 3 maskinbiträden som körde.NVHJ blev 1952 min fars tillhåll t,om 1972. Det blir lite tjatigt att räkna upp stationerna han tjänstgjorde på .Vi börjar söderifrån med Vena, Tuna,Spångenäs, Totebo, Verkebäck , Jenny, Något tillfälle i VK. Sedan drar vi oss mot norr med Almvik, Storsjö, Nelhammar, Falerum, Något tillfälle i ÅVG. Lakvik , Björsäter . Vi tar EN station på Möj, Askeby och sedan hela ÖCJ. Lp , Tannefors, Bjärka -Säby, Brokind, Opphem, Slätmon, KISA (där jag föddes), Verveln, Storebro.Jag har nog med ålderns rätt glömt något Sedan höll han till på Stambanan också.

av Herbert Paalberg @, söndag, juni 09, 2019, 10:18 (76 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Karl-Axel Pettersson slutade som motorvagnsförare i Vk/SJ och blev föreståndare till den nyöppnade Ungsomsgården i Vk och denna tjänst vill jag minnas han hade i många år då han värnade om ungdomarnas fritidssysselsättning och anordnade många kurser på gården.

Palle i Vika.

av Nils-Eric Sääf @, Född i Kisa Bor i Åtvidaberg, söndag, juni 09, 2019, 12:53 (76 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag vet inte när han flyttade till Oskarshamn men sista gången jag pratade med honom vilket var när Västervikståget 2000 ordnade resorna till bl.a Eskilstuna bodde han där .Han sa inte hur längesedan han flyttade dit.

av Christer Göransson @, lördag, juni 08, 2019, 14:46 (77 dagar sedan) @ tobbe

Vvk = Valdemarsvik.

/Christer

RSS-feed av trådar