Till det kan läggas att de av Leif nämnda spårvagnarna med enaxliga boggier införskaffades till Långedragslinjen, som delvis var koncessionerad som järnväg, och om jag inte tar fel bitvis var lagd med vignolräls.
I tidernas fullbordan såldes de till Gävle där de sattes in på Bomhusbanan (definitivt vignolräls).
Jag har alltid undrat hur enaxliga boggier kunde betraktas driftsäkra, men jag har aldrig hört något skvaller om att de skulle varit speciellt urspåringsbenägna, så det verkar ha fungerat.
Den sedan många år döde f d spårvagns- och bussföraren Nils Wallner nämnde vid något tillfälle att golven i vagnarna var välvda, möjligtvis på grund av enaxelboggin, det kan till exempel ha funnits någon form av länkning mellan boggierna.
Hur som haver: även om jag aldrig har hört talas om rälsbussar med enaxelboggier, och således tvåaxliga boggibussar, så är de definitivt tekniskt möjliga.
SI
Jag har läst att de gick någorlunda i gatuspår men hade dåliga gångegenskaper på vignolräls, så de var nog inget vidare för Bomhusbanan. Men Gävle fick de billigt och kunde på så sätt skjuta upp anskaffning av nya vagnar.
En vidareutveckling som var rätt vanlig i Centraleuropa var att komplettera med en tredje axel mitt under vagnen utan bärande funktion. Mittaxeln hade bara som uppgift att styra de två ändaxlarna (enaxliga boggierna) så att det ställde in sig rätt i spåret. Treaxliga spårvagnar har däremot aldrig funnits i Sverige men var på gång till Norrköping på 1950-talet. (Det finns en skiss på en sådan i ett av de senaste numren av Spårvägssällskapets tidskrift MfSS, i artikeln om de spårvagnar som Norrköpings köpte istället (M58).)
Här finns ett par bilder på treaxliga spårvagnsunderreden enligt principen med två bärande axlar och en styraxel i mitten. Tyska wikipedia har en instruktiv skiss och bilder på några exempel.
Sådan vagnar fanns bl a i Amsterdam och i München.