Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Thursday, June 13, 2019, 09:18 (1772 dagar sedan)

Resan med tåg 2154 mot Växjö fortsätter.

[image]
Bilden tagen mot Jennyhållet.

[image]
Möte med tåg 2153 (tåget till vänster) i Hultsfred

[image]
Tåg 2154 avgår mot Växjö, tåg 2153 står vid plattformen.

[image]
Tåget mot Oskarshamn fotograferat strax söder om Hultsfred där spåren går jämsides en bit.

[image]
Bilden tagen från sista vagnen i tåg 2154 mot söder.

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Daniel Niklasson, Thursday, June 13, 2019, 12:34 (1772 dagar sedan) @ Ulfe

Resan med tåg 2154 mot Växjö fortsätter.

[image]
Bilden tagen mot Jennyhållet.

Ljudsignaltavla för Bröttle, mellan Tuna och Spångenäs. Det är gummit för räcket för koporten vid Tuna som skymtar till vänster.

/ D

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Patrik Eriksson, Thursday, June 13, 2019, 14:42 (1772 dagar sedan) @ Ulfe

Jag undrar egentligen hur många som reste de sista 6 månaderna på sträckan Växjö Västervik? Jag reste någon lördag i Juli samma år Växjö Hultsfred t/r och det var 6 vagnar och knökfullt i varje vagn. Enligt konduktören som hade åkt på banan i 30 år hade han aldrig under sin tid upplevt så mycket resenärer på sträckan som denna sommar.

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av tobbe, Thursday, June 13, 2019, 15:17 (1772 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag gjorde en rundresa 1984 från Cst via Alvesta och till Växjö. Nattåg från Cst- Alv. Lokaltåg Alv.- Vö. Smalan hela vägen till Västervik där jag bytte till Y1 Västervik- Bjärka Säby där jag bytte tåg till Y1 tsä mot Hultsfred. Vid ank. Hultsfred tågbyte till ny Y1-sätt mot Nässjö. Från Nässjö med tåg 254 mot Cst. Detta tåg bestod av lok + AB7 + B15 + F7(vad jag minns). Detta var ett mellantåg mellan 2 IC-tåg med utgångsstation Nässjö. Detta tsä hade ankommit Nässjö några timmar tidigare från Gävle via Cst till Nässjö. Hade själv som tågmästare något år senare detta vändtåg. Vi brukade kalla detta tåg "grisexpressen" då det sydgående tåget medförde grissperma till en bonde i Tranåstrakten.
Fritt ur minnet men man kan ju ha missat någon detalj.. Jag är inte nån tidtabellsnörd men en tjm på resebyrån i Vällingby hjälpte mig med den "specialbiljetten. En riktig "rundpall" s.a.s.
tobbe:-) :-) :-) :-)

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Herbert Paalberg, Thursday, June 13, 2019, 15:37 (1772 dagar sedan) @ tobbe

Rst 2154 bestod av Ybo5p 897,808,881,893,900 Vk-Vö och Rst 2153 bestod av Ubo5yp 2133,886,874,883,884 Vö-Vk.
Paralellkörningen mellan Rst 2154 och "Bockabanan" söder om Hf med YF1-Y1 är en riktig höjdare med de klassiska Fiatmotorvagnarna som trafikerade de Småländska/Östgötska banorna i över 30 år och var mina favoriter med bra arbetsmiljö och fina gångegenskaper med Svanhalsboggierna, en enorm skillnad mot de gamla Y6-8 rälsbussarna. Och fr.o.m måndag 17-juni 2019 är hela f.d NOJ helt befriad från persontrafik, sorgligt är bara förnamnet, och söder om Hf mot Vsm går inga ferroviala rörelser sedan många år så en repris på paralellkörning är idag omöjligt.:-(

Palle i Vika som körde Vk tur 2152 i bl.a 2154-2153 den 18 aug. 1984;-)

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Gunnar Olson, Thursday, June 13, 2019, 16:39 (1772 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Rst 2154 bestod av Ybo5p 897,808,881,893,900 Vk-Vö och Rst 2153 bestod av Ubo5yp 2133,886,874,883,884 Vö-Vk.
Paralellkörningen mellan Rst 2154 och "Bockabanan" söder om Hf med YF1-Y1 är en riktig höjdare med de klassiska Fiatmotorvagnarna som trafikerade de Småländska/Östgötska banorna i över 30 år och var mina favoriter med bra arbetsmiljö och fina gångegenskaper med Svanhalsboggierna, en enorm skillnad mot de gamla Y6-8 rälsbussarna. Och fr.o.m måndag 17-juni 2019 är hela f.d NOJ helt befriad från persontrafik, sorgligt är bara förnamnet, och söder om Hf mot Vsm går inga ferroviala rörelser sedan många år så en repris på paralellkörning är idag omöjligt.:-(

Palle i Vika som körde Vk tur 2152 i bl.a 2154-2153 den 18 aug. 1984;-)

Nässjö-Eksjö och Hultsfred-Berga kommer väl ändå att ha kvar persontrafik.

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Herbert Paalberg, Thursday, June 13, 2019, 17:02 (1772 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Nässjö-Eksjö och Hultsfred-Berga kommer väl ändå att ha kvar persontrafik.

Det där är ju bara "korta skvättar", jag skrev hela gamla NOJ från höglandet till kusten.
Palle i Vika.;-)

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Thursday, June 13, 2019, 23:34 (1772 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nässjö-Eksjö och Hultsfred-Berga kommer väl ändå att ha kvar persontrafik.


Det där är ju bara "korta skvättar", jag skrev hela gamla NOJ från höglandet till kusten.
Palle i Vika.;-)

Ska man vara noga så gick det sista ordinarie genomgående resandetåget på NOJ redan den 13 december 2014.

Lindman

[image]

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Kanal C, Friday, June 14, 2019, 01:14 (1772 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Nässjö-Eksjö och Hultsfred-Berga kommer väl ändå att ha kvar persontrafik.


Det där är ju bara "korta skvättar", jag skrev hela gamla NOJ från höglandet till kusten.
Palle i Vika.;-)


Ska man vara noga så gick det sista ordinarie genomgående resandetåget på NOJ redan den 13 december 2014.

Lindman

[image]

Du hade väl med dig den berömda muggen?

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, June 14, 2019, 01:25 (1772 dagar sedan) @ Kanal C

Nässjö-Eksjö och Hultsfred-Berga kommer väl ändå att ha kvar persontrafik.


Det där är ju bara "korta skvättar", jag skrev hela gamla NOJ från höglandet till kusten.
Palle i Vika.;-)


Ska man vara noga så gick det sista ordinarie genomgående resandetåget på NOJ redan den 13 december 2014.

Lindman


Du hade väl med dig den berömda muggen?

Japp! ;-)

[image]

[image]

Hela berättelsen finns här.

Lindman

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av tobbe, Thursday, June 13, 2019, 16:01 (1772 dagar sedan) @ tobbe

Kan tillägga att jag innehar stinsspaden från just Bjärka Säby som jag erhållit från min framlidne vän (Tåg)Sonny Hultberg som fått den när man rensade ut en massa jvg-prylar på vinden efter avbemanningen.. Har för mig att stationen forfarande var bevakad 1984 och dåvarande tkl hade förmodligen den i sin hand när jag bytte tåg på min rundresa, eller??;-) ;-) ;-)
tobbe

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Nils-Eric Sääf, Thursday, June 13, 2019, 18:01 (1772 dagar sedan) @ tobbe

Bjärka - Säby var bevakad för samtliga tåg tills RBC kom. 1995.

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av tobbe, Thursday, June 13, 2019, 20:01 (1772 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack för svaret N-E. Försvann semaforerna i samma veva eller blev de kryssmärkta för att senare demonteras?? Bsä var väl den sista bevakade station som hade 2-vingade infartsemaforer, eller??
tobbe

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Nils-Eric Sääf, Thursday, June 13, 2019, 20:45 (1772 dagar sedan) @ tobbe

Semaforen från LP hållet var banverket hjälpsamma med att köra sönder.Från Kisa och Åvg står de väl kvar Kryssade.(tror jag)

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av Herbert Paalberg, Thursday, June 13, 2019, 20:48 (1772 dagar sedan) @ tobbe

Tror att endast de två söderifrån från Åvg resp. Rf står kvar med ogiltighetsmärke. Den från Ljusbro kördes ner av gamla Bv med Scania-trallan med plogen i utfällt läge.:-(
Palle i Vika.

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av tobbe, Thursday, June 13, 2019, 21:53 (1772 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack båda för info...
tobbe

Tågmöte i Hultsfred den 18/8 1984, 5 bilder

av montfrooij, Wednesday, June 19, 2019, 09:23 (1766 dagar sedan) @ Ulfe

Beautiful images!