Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rikard Johanson, Thursday, June 13, 2019, 22:22 (1750 dagar sedan)

Årets bidrag till arbetslivsmuséer m fl är nu fördelade och en del har förstås gått till järnvägsföreningar enligt förteckningen i länken nedan.

Bidrag 2019

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Lennart Petersen, Thursday, June 13, 2019, 22:54 (1750 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Årets bidrag till arbetslivsmuséer m fl är nu fördelade och en del har förstås gått till järnvägsföreningar enligt förteckningen i länken nedan.

Bidrag 2019

Summa 815000 till järnvägsföreningar, det är en liten slant...
Och en uppmuntran till alla de idoga entusiaster som värnar om vårt järnvägshistoriska arv

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Granis, Friday, June 14, 2019, 08:06 (1750 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Hmmm… Nu har jag inte följt upp detta så noga genom åren (som jag borde?), men spontant känns det som att –förhållandevis- få järnvägsföreningar fått förhållandevis lite denna gång? Jämfört med ”förr” då. Sex föreningar som får dela på drygt 800000 är förvisso inte dåligt, men tidigare år har väl enstaka föreningar fått uppemot halvmiljonen –och så har dom väl varit fler? Får jag för mig.

Har RAÄ ändrat policy (typ)? ”Andra” har kanske klagat och tyckt att ”gammeltågsbranschen” fått för/ väldigt mycket genom åren, och nu är det dags för en ändring? Eller är det färre järnvägsföreningar som söker helt enkelt? Och då för att de hittat ”andra och bättre källor”? Eller är det Jvm –som väl fortfarande representerar sektorn i ”referensgruppen”- som ändrat sig? Och/ eller fått mindre inflytande?

Och har det sistnämnda betydelse för vilka projekt som får pengarna (inom ”sektorn” då)? Jag tänker då på Z4p 261 som TJF fått pengar till. En ur riksynpunkt ”vanlig Z4” som det enligt RAÄ då är viktigt att få i gång. Man kanske helt enkelt tar andra/ mer hänsyn än antikvariska, typ trafik och driftstekniska, när bidrag till fordon (i detta fall) ska beslutas?

Nu är jag absolut inte missunnsam mot TJF (heller), men nog tycker jag att det ur nämnda synpunkt vore viktigare att t ex få i gång ”Katrinefors 2” –Sveriges sista Z4- ett fordon som ju också (numera) ägs av TJF. Fast det är kanske så enkelt som att de sökt bidrag till 261 och inte till ”KB 2”, och så lyckas de? Finansiering till den sistnämnda kanske är klar (jobbet pågår ju), och då sökte man till den förstnämnda? Men jag är _inte_ bitter, nej… ;-)

/ L G

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av HP, Friday, June 14, 2019, 08:44 (1750 dagar sedan) @ Granis

Hmmm… Nu har jag inte följt upp detta så noga genom åren (som jag borde?), men spontant känns det som att –förhållandevis- få järnvägsföreningar fått förhållandevis lite denna gång? Jämfört med ”förr” då. Sex föreningar som får dela på drygt 800000 är förvisso inte dåligt, men tidigare år har väl enstaka föreningar fått uppemot halvmiljonen –och så har dom väl varit fler? Får jag för mig.

Har RAÄ ändrat policy (typ)? ”Andra” har kanske klagat och tyckt att ”gammeltågsbranschen” fått för/ väldigt mycket genom åren, och nu är det dags för en ändring? Eller är det färre järnvägsföreningar som söker helt enkelt? Och då för att de hittat ”andra och bättre källor”? Eller är det Jvm –som väl fortfarande representerar sektorn i ”referensgruppen”- som ändrat sig? Och/ eller fått mindre inflytande?

Och har det sistnämnda betydelse för vilka projekt som får pengarna (inom ”sektorn” då)? Jag tänker då på Z4p 261 som TJF fått pengar till. En ur riksynpunkt ”vanlig Z4” som det enligt RAÄ då är viktigt att få i gång. Man kanske helt enkelt tar andra/ mer hänsyn än antikvariska, typ trafik och driftstekniska, när bidrag till fordon (i detta fall) ska beslutas?

Nu är jag absolut inte missunnsam mot TJF (heller), men nog tycker jag att det ur nämnda synpunkt vore viktigare att t ex få i gång ”Katrinefors 2” –Sveriges sista Z4- ett fordon som ju också (numera) ägs av TJF. Fast det är kanske så enkelt som att de sökt bidrag till 261 och inte till ”KB 2”, och så lyckas de? Finansiering till den sistnämnda kanske är klar (jobbet pågår ju), och då sökte man till den förstnämnda? Men jag är _inte_ bitter, nej… ;-)

/ L G

I år var det förhållandevis mycket få ansökningar från museitågssidan./HP

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Granis, Friday, June 14, 2019, 08:57 (1750 dagar sedan) @ HP

I år var det förhållandevis mycket få ansökningar från museitågssidan./HP

Se där! Jag hade rätt. För ovanlighetens skull.

/ L G :-)

Bidrag till arbetslivsmuseer m fl fördelade

av Anders Svensson, Friday, June 14, 2019, 19:09 (1749 dagar sedan) @ HP

Kommer så småningom en sammanställning av såväl sökta som erhållna bidrag inom järnvägs- och spårvägssektorn tillsammans med lite statistik med jämförelse med föregående år i JHRFs nyhetsbrev Spårburen. Ett medskick från RAÄ är att man anser att en del av ansökningarna verkat gälla löpande underhåll, som man inte ger bidrag till. //Anders, JHRF

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Stefan Olsson, Friday, June 14, 2019, 10:25 (1750 dagar sedan) @ Granis

För den oinvigde är KB 2 den smalspårslokomotor av sista typen som Katrinefors bruk i Mariestad köpte 2 exemplar av. De levererades smalspåriga men blev omspårade till normalspår efter kort tid.

Den ena kan ses i renoverat skick i Skara sedan många år.

Den andra, KB 2, är under renovering i Västervik efter att ha passerat både Skara och Faringe på vägen. En bild av nuvarande skick kan ses på om man scrollar ner en bit på

https://www.facebook.com/smalsparet/

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Herbert Paalberg, Friday, June 14, 2019, 13:00 (1749 dagar sedan) @ Granis

Nog hade jag väntat att TJF hade äskat pengar till pannrevision (nya stagbultar) till NVHJ 22 L18p 3147 lämpligt att skicka pannan till England då det är kopparfyrbox, men icke nä. Javisst det är numera en dieselbana. glömde det.;-)
Palle i Vika en gammal gnällig vattenkokare från forntiden, mera ånga åt folket.;-)

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Karlsson, Friday, June 14, 2019, 13:14 (1749 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Dieselbana, med ett inlånat ånglok som är under reparation och ett eget under renovering?

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Granis, Friday, June 14, 2019, 13:36 (1749 dagar sedan) @ Karlsson

:-)

… själv ser jag fram mot att få se "Katrinefors 2" dragandes en flakvagn lastad med toapapper till behövande i Totebo (typ).

/ L G :-P

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Karlsson, Friday, June 14, 2019, 16:58 (1749 dagar sedan) @ Granis

:-)

… själv ser jag fram mot att få se "Katrinefors 2" dragandes en flakvagn lastad med toapapper till behövande i Totebo (typ).

/ L G :-P

Toapapper på flakvagn i ösregn, det vore en syn för gudarna men inte för banavdelningen.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Herbert Paalberg, Friday, June 14, 2019, 15:06 (1749 dagar sedan) @ Karlsson

Du behöver inte vara orolig Karlsson, dieslar har jag hållit på med i 44 år på spåret, totalt ointressant för min del. Det finns vattenkokare 135 km väster om Vk för oss gnällspikar dit jag själv räknas och det är dragkraft jag växte upp med och uppskattar. Palle i Vika:-)

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Hugo K, Friday, June 14, 2019, 17:06 (1749 dagar sedan) @ Karlsson

Ska man dessutom vara någorlunda realistisk så räcker det väl med att man renoverar två lok samtidigt? Skulle man börja riva i SJ L18p samtidigt som man arbetar på SJ Np 3050 och SJ S2p 3037 kan det ju hända att man tar sig vatten över huvudet...

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Stefan Olsson, Friday, June 14, 2019, 17:20 (1749 dagar sedan) @ Hugo K

...kokar vatten över huvudet...?

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Herbert Paalberg, Friday, June 14, 2019, 20:45 (1749 dagar sedan) @ Hugo K

Om du läste mitt inlägg ordentligt så syftade jag till att med ett ev. äskat bidrag tillräckligt nog att kunna skicka pannan till England eller Meiningen som har kvalificerad och yrkeskunnigt folk utfört utan föreningen endast av och påmonterar pannan vilket inte är så krävande arbete. Det är ju ändå det sista och enda kvarvarande ångloket från hemmabanan vi pratar om och glöm ej att NVHJ 22 är roten till att TJF överhuvudtaget existerar idag.
Palle i Vika som var med redan från början 1967 med några få entusiaster och kan intyga detta.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Hugo K, Friday, June 14, 2019, 21:11 (1749 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Och om du läser mitt inlägg ordentligt så syftar jag på att det ibland är bra att avsluta projekt innan man ger sig på nästa. Det handlar inte om en ovilja om att renovera din älskade 22:an utan att vissa saker har sin tid!

I dagsläget har TJF och FAS brist på lokomotorer. Utan lokomotorer kan inte banan underhållas och utan banunderhåll kan man inte köra ånglok. Därtill har vi problemet att nästan hela FAS signallager brunnit upp vilket gör att man måsta lägga tid och energi på det.

Dessutom framställer du det som att TJF lagt ner ångloksverksamheten helt. Med tanke på framstegen på Ölandsloket med idéella krafter så uppfattar i alla fall jag dina påståenden som överdrift.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Nils-Eric Sääf, Friday, June 14, 2019, 17:36 (1749 dagar sedan) @ Karlsson

Z4p till persontåg. Det är ännu sämre än den lilla banan Bergsjö-Harmånger. Där gick ju föraren utanför och grusade, det vore ju något upp för backen i Verkebäck.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Karlsson, Friday, June 14, 2019, 18:21 (1749 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Z4p är inte optimalt för persontåg men vi får ändå inte glömma hur stor nytta de gör hos föreningen. Köra ånglok varje gång banavdelningen ska transportera något är inget bra alternativ. Tittar man sedan ett tiotal år tillbaka så gjorde de väldigt god tjänst vid festivalkörningar i Hultsfred, en uppgift som passade dem utmärkt och inbringade runt 500 000 kr årligen till föreningen.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Hugo K, Friday, June 14, 2019, 18:22 (1749 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vad ska Tjustbygdens Dieselförening annars dra persontåg med? Sputnik är nog lite för svag för att orka en Roslagsbanevagn och drar man personvagnar efter rälsbussarna medelst banan sliter mer än nödvändigt på fordonen.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Sven A, Saturday, June 15, 2019, 08:52 (1749 dagar sedan) @ Hugo K

Vad ska Tjustbygdens Dieselförening annars dra persontåg med? Sputnik är nog lite för svag för att orka en Roslagsbanevagn och drar man personvagnar efter rälsbussarna medelst banan sliter mer än nödvändigt på fordonen.

KB2 är inte idealiskt att dra persontåg.
Är lägre växlad och barlastad för att passa den tunga växlingen vid Katrinefors Bruk.

Drag personvagnar efter rälsbussar?
Tänk inte tanken...
Anordningen för att koppla ihop dessa enheter ska bara användas vid stallväxling av rälsbussar och bogersing av haverade enheter.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Ola Ahlström, Friday, June 14, 2019, 13:57 (1749 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Nog hade jag väntat att TJF hade äskat pengar till pannrevision (nya stagbultar) till NVHJ 22 L18p 3147 lämpligt att skicka pannan till England då det är kopparfyrbox, men icke nä. Javisst det är numera en dieselbana. glömde det.;-)
Palle i Vika en gammal gnällig vattenkokare från forntiden, mera ånga åt folket.;-)

Kan man äska (och få beviljat) totalsumman för ett objekt eller måste en förening stå för en del av kostnaden för att bidrag skall beviljas? Vill minnas av tidigare redovisningar att tilldelade bidrag ofta reducerats från äskade, detta torde innebära att en förening måste hitta ytterligare medel på annat sätt.

Vidare, finns bestämmelser (och tidsgränser) för hur tilldelade medel får nyttjas om nu bidraget inte täcker slutliga kostnaden för ett objekt alternativt medel (bidrag) blir över?

Ola Ahlström
Malmö

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Anders Ljung, Friday, June 14, 2019, 14:00 (1749 dagar sedan) @ Granis

För just ULJ känns det som vi fått mycket de sista två åren och just nu har brist på ideell arbetskraft. Perrongen i Faringe blev klar för några veckor sen och lyftplattan/vagnverkstaden rullar på.

Det går i vågor, vi måste hinna förbruka bidragen också.

Bidrag till arbetslivsmuséer m fl fördelade

av Daniel Niklasson, Friday, June 14, 2019, 22:40 (1749 dagar sedan) @ Anders Ljung

För just ULJ känns det som vi fått mycket de sista två åren och just nu har brist på ideell arbetskraft. Perrongen i Faringe blev klar för några veckor sen och lyftplattan/vagnverkstaden rullar på.

Det går i vågor, vi måste hinna förbruka bidragen också.

Det är en viktig aspekt att man måste klara av att drifta projekten också. Nästa gång nån naiv människa nämner något om ”Ni kanske skulle kunna få något EU-bidrag...” delar jag nog ut en rak höger. Man får inga stekta sparvar längre, att söka, genomföra och redovisa projekt kräver mycket stora insatser och kunskap av den sökande. Kraven är dessutom betydligt högre och det gäller att fånga vad som efterfrågas. Det är inte helt enkelt att beskriva hur en fasadrenovering eller en ånglokspanna bidrar till regional utveckling, ökad integration eller delaktighet ur ett genusperspektiv....

TJF och FAS har under de senaste åren jobbat med att öka den externa finansieringen och oavsett finansiär är det tydligt att finansiering av löpande drift inte är bidragsberättigad. Ofta krävs minst två offerter och intyg på rimlighet av kostnader. I vår verksamhet är det ofta svårt att få någon att lämna offert på besvärliga objekt...dessutom är det påfrestande att ideligen begära in offerter till olika projekt från leverantörer eftersom det även kostar för leverantörerna att räkna...

I EU-ansökningarna är det besvärliga kontroller och granskningar och kostnadsbevisningar, ofta kräver det kompletteringar samt intyg från externa granskare. Redovisningen ska vi inte tala om... dessutom ska man ligga ute med bidragsbeloppet under kanske ett par år...,

Men det är värt det, TJF/FAS har de senaste åren lyckats få bidrag till bland annat följande:

2019: RAÄ 70 tkr upprustning sidospår, 130 tkr axlar Z4p 261
2019: EU/länsstyrelsen 550 tkr vägskydd Pråmgölen
2019: Sparbanksstiftelsen Tjustbygden 1,6 mkr vagnhall Västervik
2018: Länsstyrelsen 40 tkr sliperstransporter
2018: EU/länsstyrelsen 470 tkr fasadrenovering Verkebäck
2018: Fond, åtgärder Verkebäck 100 tkr
2018: Fond, fönsterrenovering lokstall 50 tkr
2018: RAÄ Np 3050 (SÖJ 6) 150 tkr
2018: Länsstyrelsen Tillgänglighet Tuna, 40 tkr
2018: Fond Bro Verkebäck 80 tkr
2018: EU mfl Större projekt för bla vägskydd, brotenoveringar m.m. 1,8 mkr
2018: Länsstyrelsen Tillgänglighet Ankarsrum 100 tkr
2017: Länsstyrelsen Trädvård Verkebäck 80 tkr
2017: Fond, klimatåtgärder 70 tkr
2016: RAÄ bro Långsjön 480 tkr
2016: Digiitalt arkiv 80 tkr

Det var lite fritt ur minnet så jag kan säkert ha missat något eller skrivet fel belopp eller så.

Det går att få tillskott genom externa bidrag, men det gör sig inte självt och kräver mycket av organisationen. Listan ska inte ses som något skryt utan som ett exempel på hur man kan jobba.

/ D