MÖJ och bussarna (Järnväg allmänt)
1) TÖJ hade ganska stor busstrafik. Skildrad i Blom-Olofsson: "Busstrafiken vid Östergötlands
smalspåriga järnvägar", Trafiknostalgiska förlaget 2012.
2) För MÖJ del hade trafiken startat 1929, med köp av de båda linjerna Motala-Vadstena. Där konkurrenterna genat förbi tågbytet i Fågelsta. Sådant förekom då och då. Senare "klädde man in" Ödeshögs- och Ringstorpslinjerna i MÖJ buss. I vart fall 1938 kördes några turer på Rip
med buss i st f tåg. Saken torde ha upphört med rälsbussdriften och kriget.
3) Konkurrensen västerut från Linköping var kännbar. Där hade två bussföretag startats 1921: Vretaklosters Omnibustrafik och sedermera Ljungsbro Trafik AB. Det förra körde på 1930-talet ända till Borensberg. MÖJ köpte 1936 Ljungsbro-Gullberg stn från en tredje trafikutövare. Men
inverkan torde ha varit liten.
Ljungsbrobolaget övertog 1961 V., inför nedläggningen av f d MÖJ. L. ägdes en tid av Cloetta,
men såldes 1979 till vem?
4) En viktig men dåligt känd linje var Vadstena-Skänninge-Vikingstad-Linköping. På något sätt samägd med då privata Motala stadstrafik. Såld till SJ 1953.
5) Busslinjegrupp Norrköping var en av SJ största i landsorten, med troligen över 100 vagnar. Den omfattade linjer från bl a TÖJ-banorna, NVHJ, ÖCJ och MHJ (Med också två bussdotterbolag). Smalspårets avveckling krävde ibland samarbete med både kommunala och privata bussbolag.
Chef för gruppen 1950-1968 var f d TÖJ busschef Helge Castne. Hans bussar fick nu efterhand ersätta de banor de tidigare kompletterat.