Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder (Bana)

av Ulfe, Tuesday, June 18, 2019, 08:32 (1766 dagar sedan)

Resan med tåg 2154 fortsätter.

[image]
Strax söder om Hultsfred.

[image]
Strax söder om Hultsfred där smalspåret går över linjen mot Oskarshamn.

[image]
Vid km. 77. Bilden Tagen mot Hultfredshållet.

[image]
Okänd plats, bilden tagen mot Hultfredshållet.

[image]
Okänd plats, bilden tagen mot Hultfredshållet.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Karlsson, Tuesday, June 18, 2019, 09:39 (1766 dagar sedan) @ Ulfe

Resan med tåg 2154 fortsätter.

[image]
Strax söder om Hultsfred.

[image]

[image]
Okänd plats, bilden tagen mot Hultfredshållet.

Hesjön, strax norr om Målilla Sanatorium

[image]
Okänd plats, bilden tagen mot Hultfredshållet.

Precis söder om Gårdveda där VJ och VÅHJ korsade varandra. VJ försvann rakt åt vänster i bilden och låg vad jag vet kvar när bilden togs, rälsen togs om hand av OBJ runt 1990.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Mattias Jansson, Tuesday, June 18, 2019, 09:52 (1766 dagar sedan) @ Karlsson

[image]
Okänd plats, bilden tagen mot Hultfredshållet.


Precis söder om Gårdveda där VJ och VÅHJ korsade varandra. VJ försvann rakt åt vänster i bilden och låg vad jag vet kvar när bilden togs, rälsen togs om hand av OBJ runt 1990.

Jodå nog låg banan mot Järnforsen kvar alltid, jag var där med moppe sommaren 1986 och tittade runt i trakten, det var bland de mest övervuxna spår jag dittills sett i mitt då 16-åriga liv...

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, June 18, 2019, 09:59 (1766 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja på båda linjerna har man åkt, som barn tillsammans med mina föräldrar mellan Målilla-Sävsjö med Yo1p och som förare på Vk-Vö med både Ybo5p/Tp/Ånglok L18p 3137. Är det några flera ute i buskarna som rest på gamla VJ undrar Palle i Vika.:-)

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Gunnar D, Tuesday, June 18, 2019, 16:20 (1766 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[image]


Denna bild är det särskilt mycket Småland över, så tack för den!

Mvh Gunnar

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Ola Almquist, Tuesday, June 18, 2019, 10:39 (1766 dagar sedan) @ Karlsson

Precis söder om Gårdveda där VJ och VÅHJ korsade varandra. VJ försvann rakt åt vänster i bilden och låg vad jag vet kvar när bilden togs, rälsen togs om hand av OBJ runt 1990.

Förenades är kanske ett bättre ord än korsades. De skiljdes igen efter bron över Emån. Gick en del räls till Bödabanan? Jag har för mig att någon där sade det när jag var där 1991.

M.v.h.
Ola

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Karlsson, Tuesday, June 18, 2019, 11:54 (1766 dagar sedan) @ Ola Almquist

Precis söder om Gårdveda där VJ och VÅHJ korsade varandra. VJ försvann rakt åt vänster i bilden och låg vad jag vet kvar när bilden togs, rälsen togs om hand av OBJ runt 1990.


Förenades är kanske ett bättre ord än korsades. De skiljdes igen efter bron över Emån.

Tja, nästan en kilometer där tågen på VÅHJ tvingades följa VJ är ju en typ av förening av banorna. Växeln låg väl utanför stationsgränsen, ungefär som vid Sevedstorp?

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Kjell Aghult, Tuesday, June 18, 2019, 14:14 (1766 dagar sedan) @ Karlsson

Precis söder om Gårdveda där VJ och VÅHJ korsade varandra. VJ försvann rakt åt vänster i bilden och låg vad jag vet kvar när bilden togs, rälsen togs om hand av OBJ runt 1990.


Förenades är kanske ett bättre ord än korsades. De skiljdes igen efter bron över Emån.


Tja, nästan en kilometer där tågen på VÅHJ tvingades följa VJ är ju en typ av förening av banorna. Växeln låg väl utanför stationsgränsen, ungefär som vid Sevedstorp?

Föreningväxlarna låg i båda fallen inom resp. stationsgräns, men hade märkligt nog geografiska namn i st f bara växelnummer. De betecknades som signalplatser. Källa är 1957 års linjebok.

Gårdvedaväxlarna elektrifierades 1936, hade förut haft en anläggning med semaforer (Signalvakt?). De togs ned och flyttades till Sandreda. Där ersatte de en träsemafor och en skivsignal.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Hugo K, Tuesday, June 18, 2019, 14:31 (1766 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Föreningväxlarna låg i båda fallen inom resp. stationsgräns, men hade märkligt nog geografiska namn i st f bara växelnummer. De betecknades som signalplatser. Källa är 1957 års linjebok.

Gårdvedaväxlarna elektrifierades 1936, hade förut haft en anläggning med semaforer (Signalvakt?). De togs ned och flyttades till Sandreda. Där ersatte de en träsemafor och en skivsignal.

denna bild på samlingsportalen kan man skymta ljussignalerna i fjärran.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Lokf_RB, Tuesday, June 18, 2019, 14:23 (1766 dagar sedan) @ Ola Almquist

Gick en del räls till Bödabanan? Jag har för mig att någon där sade det när jag var där 1991.

Japp, det stämmer.

Gårdveda 1984

av Gunnar D, Tuesday, June 18, 2019, 17:33 (1765 dagar sedan) @ JK

[image]

Vy över linjen mot Vetlanda, 1978

Tror denna bild också är tagen strax väster om Gårdveda mot Vetlanda men våren 1984.

Mvh Gunnar

Gårdveda 1984

av Ola Almquist, Tuesday, June 18, 2019, 19:16 (1765 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Vy över linjen mot Vetlanda, 1978


Tror denna bild också är tagen strax väster om Gårdveda mot Vetlanda men våren 1984.

Mvh Gunnar

Om bilden är tagen så sent som 1984 så tror jag att det är grusgropen i Spångenäs.

M.v.h.
Ola

Spångenäs 1984

av Gunnar D, Tuesday, June 18, 2019, 20:11 (1765 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om bilden är tagen så sent som 1984 så tror jag att det är grusgropen i Spångenäs.

M.v.h.
Ola

Tack för detta!
Nu ser jag att Spångenäs verkar mycket rimligare!

Mvh Gunnar

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Ulfe, Wednesday, June 19, 2019, 08:56 (1765 dagar sedan) @ Karlsson

Tack alla! för platsbestämningar, bilder och intressant information, hälsar Ulf o Björn.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Alex, Tuesday, June 18, 2019, 10:18 (1766 dagar sedan) @ Ulfe

Snyggt att du fångade Y1:an precis när smalspåret passerade över normalspåret!

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Herbert Paalberg, Tuesday, June 18, 2019, 11:09 (1766 dagar sedan) @ Alex

Snyggt att du fångade Y1:an precis när smalspåret passerade över normalspåret!

Har en jättefin bild på NVHJ 22 ståendes mitt på bron över NOJ med resandetåg när TJF körde ångtåg till Vö. Bilden skulle vara fulländad om även NJ:s A5 1545 hade befunnit sig under bron vid samma tillfälle men man får acceptera att man inte kan få allt här i livet.

Palle i Vika.;-)

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av yngve nilsson, Wednesday, June 19, 2019, 10:33 (1765 dagar sedan) @ Alex

Om Du tittar noga på bilden ser Du en fotograf till vänster om Y1orna. Bilden han tog finns i den bok SJK gav ut om motorvagnar några år senare. Det är inte jag som fotograferade, det kunde jag inte, jag satt i tåg 2154 vid det aktuella tillfället.

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av Herbert Paalberg, Wednesday, June 19, 2019, 11:13 (1765 dagar sedan) @ yngve nilsson

Om Du tittar noga på bilden ser Du en fotograf till vänster om Y1orna. Bilden han tog finns i den bok SJK gav ut om motorvagnar några år senare. Det är inte jag som fotograferade, det kunde jag inte, jag satt i tåg 2154 vid det aktuella tillfället.

Då måste du ha åkt med mig Yngve i rst 2154, jag körde detta tåg i denna tur Vk-Hf den aktuella dagen eller gick du på i Hf undrar Palle i Vika?;-)

Hultsfred-Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder

av montfrooij, Wednesday, June 19, 2019, 09:27 (1765 dagar sedan) @ Ulfe

Thanks for having documented this amazing history of Swedish railways :)
Sometimes I wish we had a time machine!