Två fina stationshus på Öland (Byggnad)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Wednesday, June 19, 2019, 12:50 (1766 dagar sedan)

De två kanske finast bevarade stationshusen på Öland är i mitt tycke dessa två. Bilderna är tagna under gårdagen.

Ölands Lindby ser ut som det gjort sedan nedläggningen.

[image]

Öjkroken ligger fint mitt i grönskan.

[image]

Lindman

Två fina stationshus på Öland

av Mattias Jansson, Wednesday, June 19, 2019, 13:14 (1766 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

De två kanske finast bevarade stationshusen på Öland är i mitt tycke dessa två. Bilderna är tagna under gårdagen.

Ölands Lindby ser ut som det gjort sedan nedläggningen.

[image]

Öjkroken ligger fint mitt i grönskan.

[image]

Lindman

Är det de före detta spårområdena du står på i båda fallen?

Två fina stationshus på Öland - och ett litet

av HJP, Wednesday, June 19, 2019, 14:43 (1766 dagar sedan) @ Mattias Jansson

****
Kanske inget riktigt stationshus, men en liten hållplatskur, som jag fotograferade 20 mars 2004.

[image]

Två fina stationshus på Öland

av Kjell Aghult, Wednesday, June 19, 2019, 16:52 (1766 dagar sedan) @ Mattias Jansson

De två kanske finast bevarade stationshusen på Öland är i mitt tycke dessa två. Bilderna är tagna under gårdagen.

Ölands Lindby ser ut som det gjort sedan nedläggningen.
.....

> Öjkroken ligger fint mitt i grönskan.

.....


Är det de före detta spårområdena du står på i båda fallen?

För mig verkar det så 59 år efteråt.

Öl. Lindby behölls av SJ som infrastrukturell station (Tågmötesplats), trots bara 4 km avstånd till Gärdslösa. Man bytte ca 1952 t o m ut T-semaforen mot tvåskens huvudljussignaler. Dessa kunde dock körsignalera till enbart huvudtågspåret. Vid de sannolikt fåtaliga tågmötena fick tågen till sidospåret "flaggas in".

"Vevbommarna" i norra bangårdsänden manövrerades Soh av förarna (sommartid eventuellt av biljettpojkarna).

Öjkroken blev håll- och lastplats 1934. Platsvakt Gunhild Thörnkvist tycks ha "ärvt sin fars station", vilket förekommit på fler ställen. Ett par mekaniska bommar fanns. Från 1954 dessutom eldrivna bommar vid Kalleguta, ca 1 200 m bort. De hade där ersatt svängbommar. Öjk var därför bemannad för alla tåg.

Två fina stationshus på Öland

av Hugo K, Wednesday, June 19, 2019, 18:30 (1766 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Öl. Lindby behölls av SJ som infrastrukturell station (Tågmötesplats), trots bara 4 km avstånd till Gärdslösa. Man bytte ca 1952 t o m ut T-semaforen mot tvåskens huvudljussignaler. Dessa kunde dock körsignalera till enbart huvudtågspåret. Vid de sannolikt fåtaliga tågmötena fick tågen till sidospåret "flaggas in".

"Vevbommarna" i norra bangårdsänden manövrerades Soh av förarna (sommartid eventuellt av biljettpojkarna).

Öjkroken blev håll- och lastplats 1934. Platsvakt Gunhild Thörnkvist tycks ha "ärvt sin fars station", vilket förekommit på fler ställen. Ett par mekaniska bommar fanns. Från 1954 dessutom eldrivna bommar vid Kalleguta, ca 1 200 m bort. De hade där ersatt svängbommar. Öjk var därför bemannad för alla tåg.

Intressant att man gjorde sig omaket att bygga om Öjkroken med ljussignaler om man ändå inte gjorde det möjligt att fälla sidotågväg i ställverket. Hur såg det annars ut med ställverk på Öland? Landskapet lämpar sig ju utmärkt för T-semaforer och det är väl det som de flesta stationerna hade.

Lundtorp fick ju under SJ-tiden vevställverket ombyggt så att det fanns ljussignaler vid de två förgreningsväxlarna på linjen från färjestaden och norrut (mer om det på ekevings eminenta hemsida: Lundtorp på Ekeving )

På sidan 93 i boken "Ölands järnvägar" ser man ett ställverk i Gärdslösa och på sidan 94 skymtar man en liknande apparat i Ölands Skogsby. I detta dokument Ser man dessutom infartssignalen till Skogsby som rent storleksmässigt ser ut att vara en treskens.

I Mörbylånga fanns också en apparat med ljussignaler och den finns det en bra bild på i tidigare nämnda bok. Hur såg det ut på de andra säckstationerna längs linjen? Borghoml hade en semaforanläggning som verkade leva kvar rätt länge.

Två fina stationshus på Öland

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, June 19, 2019, 21:19 (1766 dagar sedan) @ Hugo K

Det var väl Ölands Lindby man byggde om. Så läser i alla fall jag det till.

Två fina stationshus på Öland

av Kjell Aghult, Thursday, June 20, 2019, 11:58 (1765 dagar sedan) @ Hugo K

Intressant att man gjorde sig omaket att bygga om Öjkroken (Öl. Lindby, rättat) med ljussignaler om man ändå inte gjorde det möjligt att fälla sidotågväg i ställverket.

Utförandet räcke för enkla förhållanden - investeringspengar var det alltid ont om. Utformingen fanns på flera andra håll, på både Kalmar- och Östgötasmalspåren. I t ex Hidingsta (f d NÖJ) hade uppgående lokalgodståget reguljärt möte på sådan station: 1953-1958 hela sex dagar/vecka, därefter färre. .

Hur såg det annars ut med ställverk på Öland? Landskapet lämpar sig ju utmärkt för T-semaforer och det är väl det som de flesta stationerna hade.

T-semaforer var det normala på mellanstationerna. På det viktiga bettågsavsnittet Borgholm - Mörbylånga byttes de ca 1952 ut mot mestadels tvåskens huvudljussignaler. Undantagen var Gårdby (T-semaforen kvar) och Öl. Skogsby (treskenssignaler).


Lundtorp fick ju under SJ-tiden vevställverket ombyggt så att det fanns ljussignaler vid de två förgreningsväxlarna på linjen från färjestaden och norrut (mer om det på ekevings eminenta hemsida: Lundtorp på Ekeving )

Ölands enda motorväxlar.


På sidan 93 i boken "Ölands järnvägar" ser man ett ställverk i Gärdslösa och på sidan 94 skymtar man en liknande apparat i Ölands Skogsby... infartssignalen till Skogsby som rent storleksmässigt ser ut att vara en treskens.

Se ovan.


I Mörbylånga fanns också en apparat med ljussignaler och den finns det en bra bild på i tidigare nämnda bok. Hur såg det ut på de andra säckstationerna längs linjen? Borghoml hade en semaforanläggning som verkade leva kvar rätt länge.

Anläggningen i Mörbylånga (också ca 1952) föranleddes främst av elektrifiering av bommar (Indragning av två vägvakter): Enbart klotväxlar fanns. Borgholm och Färjestaden hade kvar
sina semaforer (likaså med enbart klotväxlar) banans tid ut.

Två fina stationshus på Öland

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Wednesday, June 19, 2019, 18:07 (1766 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Är det de före detta spårområdena du står på i båda fallen?

Ja det stämmer. I det första fallet är det nu gräsmatta och i det andra grusväg.

Lindman