Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder. (Bana)

av Ulfe, Saturday, June 22, 2019, 07:34 (1764 dagar sedan)

Resan med tåg 2154 mot Växjö fortsätter.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-cd3dc714400a639c42c0175843b0cc505d09f6094c58e.jpg/version-e5a8a72814abc5489c0c3ee86b33ade9/[/img]
Okänt var, bilden tagen i färdriktningen mot Åseda.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-0b84226a7ea53363f4af639afdf9a5255d09f61ba3ef2.jpg/version-6d7d37a95a301521d3f7ed98c1bbc7b5/[/img]
Bilden tagen i färdriktningen mot Åseda.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-52e921e323685f321f358209823a66d65d09f62ace33b.jpg/version-88db79257ff1ce9c68681252c10c84f9/[/img]
Bilden tagen mot Gårdvedahållet, okänt var.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-024b1983de38a94432a8b11bc2b710f95d09f63d9783e.jpg/version-858bafd811a4d5b1df493f955bd25dec/[/img]
Bilden tagen i färdrikningen mot Åseda, okänt var.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-bee18bfd8135cd5f609fb501e45f537e5d09f6599e7d4.jpg/version-429508da2ddbe0c714e550637ca2b8a8/[/img]
Spårkors i Åseda, bilden tagen mot öster. Länk, Eniro historiska karta.
https://kartor.eniro.se/?c=57.168406,15.342815&z=17&l=historic

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder.

av Anders Johansson, Saturday, June 22, 2019, 11:51 (1763 dagar sedan) @ Ulfe

Första bilden visar godsmagasinet i Virserum.
Bild två ungefär där bild ett slutar, i kurvan ut från Virserum.
Sen blir det svårt...

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två?

av Leif B, Saturday, June 22, 2019, 22:13 (1763 dagar sedan) @ Anders Johansson

Första bilden visar godsmagasinet i Virserum.
Bild två ungefär där bild ett slutar, i kurvan ut från Virserum.
Sen blir det svårt...

På bild två ser man ju km-påle "96".

Jag hittade två olika km-räkningar men ingen som stämmer med km 96 i Virserumstrakten,
1930 fanns km 96 i Rottne:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Okänt år:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_profil.html
(Enligt denna kan man anta att nollpunkten låg i Västervik och km 96 mellan Vena och Hultsfred)


Ulfe har ju sagt att det är på sträckan Gårdveda - Åseda, och då stämmer onekligen Virserum bättre än både Vena och Rottne :-P

Var fanns nollpunkten då Virserum va km 96??

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två?

av Jöran Johansson, Saturday, June 22, 2019, 22:35 (1763 dagar sedan) @ Leif B

Var fanns nollpunkten då Virserum va km 96??

Då låg den i Jenny.

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två?

av Herbert Paalberg, Saturday, June 22, 2019, 23:53 (1763 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Km-stolpe 66 står i Hf och räknas från Jenny som ligger 5 km från Vk och den totala längden mellan Vk-Hf är 71 km och så fortsätter det söderut mot Vö. Palle i Vika.

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga

av Karlsson, Sunday, June 23, 2019, 10:03 (1763 dagar sedan) @ Leif B

Första bilden visar godsmagasinet i Virserum.
Bild två ungefär där bild ett slutar, i kurvan ut från Virserum.
Sen blir det svårt...


På bild två ser man ju km-påle "96".

Jag hittade två olika km-räkningar men ingen som stämmer med km 96 i Virserumstrakten,
1930 fanns km 96 i Rottne:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Okänt år:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_profil.html
(Enligt denna kan man anta att nollpunkten låg i Västervik och km 96 mellan Vena och Hultsfred)


Ulfe har ju sagt att det är på sträckan Gårdveda - Åseda, och då stämmer onekligen Virserum bättre än både Vena och Rottne :-P

Var fanns nollpunkten då Virserum va km 96??

För HWJ har väl nollpunkten alltid funnits i Jenny?
När det gäller VÅHJ, var fanns nollpunkten under privatbanetiden? Det rimliga borde varit Växjö eftersom banan utgick därifrån. När och varför slog man ihop km-räkningen för HWJ och VÅHJ? Jämför man med norra banan från Västervik så räknar den fortfarande km från Norsholm.

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga

av Herbert Paalberg, Sunday, June 23, 2019, 11:34 (1762 dagar sedan) @ Karlsson

Skulle tro att km-räkningen omändrades på str Vk-Vö i efterhand med förstatligandet av bolagen på 40-talet för NVHJ år 1949. Sträckan Norsholm-Västervik var 118 km och fick behålla sitt km-tal även efter breddningen trots att sträckan Linköping Västervik via Åvg efter breddningen av linjen Vk-Åvg blev 2 km kortare, nu räknas normalspåret Lp-Vk till 116 km. Nu har det väl ingen betydelse längre vad gäller biljettpriserna då det är andra taxebestämmelser, tidigare var det ju km-baserat. Palle i Vika som tidigare sålde handskrivna biljetter ombord på 1002-blocken i forntiden, och de gällde även fram till nedläggningen av smalan aug.-84.;-)

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga

av Leif B, Monday, June 24, 2019, 18:07 (1761 dagar sedan) @ Karlsson

Första bilden visar godsmagasinet i Virserum.
Bild två ungefär där bild ett slutar, i kurvan ut från Virserum.
Sen blir det svårt...


På bild två ser man ju km-påle "96".

1930 fanns km 96 i Rottne:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Ulfe har ju sagt att det är på sträckan Gårdveda - Åseda, och då stämmer onekligen Virserum bättre än både Vena och Rottne :-P

Var fanns nollpunkten då Virserum va km 96??


För HWJ har väl nollpunkten alltid funnits i Jenny?
När det gäller VÅHJ, var fanns nollpunkten under privatbanetiden? Det rimliga borde varit Växjö eftersom banan utgick därifrån. När och varför slog man ihop km-räkningen för HWJ och VÅHJ? Jämför man med norra banan från Västervik så räknar den fortfarande km från Norsholm.

På Ekevings hemsida visas ett utdrag ur Sveriges kommunikationer deån 1930. Där räknas NVHJ med "noll" i Västervik (inte Jenny) och VÅHJ med "noll" i Hultsfred, se länken:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Jag trodde att siffrorna i SvK överensstämde med km-pålarna längs banan. Men nollpunkterna i SvK var kanske helt oberoende av dessa och istället valda för att underlätta taxeberäkningar?

/funderar
Leif

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga

av Herbert Paalberg, Monday, June 24, 2019, 18:42 (1761 dagar sedan) @ Leif B


På Ekevings hemsida visas ett utdrag ur Sveriges kommunikationer deån 1930. Där räknas NVHJ med "noll" i Västervik (inte Jenny) och VÅHJ med "noll" i Hultsfred, se länken:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Jag trodde att siffrorna i SvK överensstämde med km-pålarna längs banan. Men nollpunkterna i SvK var kanske helt oberoende av dessa och istället valda för att underlätta taxeberäkningar?

/funderar
Leif

Taxepunkter och km-stolpar är två olika benämningar. När biljetter såldes från te.x Vk-Hf så fick denna resenär erlägga avgift för aktuell resträcka med utgångspunkt fr. Vk annars hade det blivit gratis mellan Vk-Jy. (Gällde HWJ i detta fall). Likadant var det på "norra banan" Vk-Gal-Åvg-Nh man erlade biljettpris med utgångspunkt från avresestationen.
HWJ var ju en avgrening från Norsholmsbanan just i Jenny så därför räknades km-talet på denna linje från just Jy mot Hf separat med sin nollpunkt mitt för stationshuset i Jy och hade endast betydelse för banavdelningen i underhållssyfte tänker Palle i Vika.;-)

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, bild två? Följdfråga. Taxe-km

av Leif B, Monday, June 24, 2019, 20:39 (1761 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


På Ekevings hemsida visas ett utdrag ur Sveriges kommunikationer deån 1930. Där räknas NVHJ med "noll" i Västervik (inte Jenny) och VÅHJ med "noll" i Hultsfred, se länken:
http://www.historiskt.nu/smalsp/vahj/vahj_tidtab.html

Jag trodde att siffrorna i SvK överensstämde med km-pålarna längs banan. Men nollpunkterna i SvK var kanske helt oberoende av dessa och istället valda för att underlätta taxeberäkningar?

/funderar
Leif


Taxepunkter och km-stolpar är två olika benämningar. När biljetter såldes från te.x Vk-Hf så fick denna resenär erlägga avgift för aktuell resträcka med utgångspunkt fr. Vk annars hade det blivit gratis mellan Vk-Jy. (Gällde HWJ i detta fall). Likadant var det på "norra banan" Vk-Gal-Åvg-Nh man erlade biljettpris med utgångspunkt från avresestationen.
HWJ var ju en avgrening från Norsholmsbanan just i Jenny så därför räknades km-talet på denna linje från just Jy mot Hf separat med sin nollpunkt mitt för stationshuset i Jy och hade endast betydelse för banavdelningen i underhållssyfte tänker Palle i Vika.;-)

Nej, gratis hade jag inte trott att man hade fått åka. :-D

Snarare att biljettförsäljaren hade fått addera lite mer, t ex : Vk-Jy, Jy-Hf, Hf-Vö = 4+66+117=187 km. Men med taxe-km behövde hen bara göra en addition istället för två: 70+117=187 km. (Jag inser också att om det hade funnits flera större konnektioner längs en lång resväg över flera banor, så att det blivit ett förfärligt adderande och subtraherande. :-P )

Tack för svar!
Leif

PS. Apropå det, i Schweiz fick fattiga bergsbanor använda kortare "taxekilometer" som var betydligt kortare än 1000 m. Vitsen var att att den som skulle räkna ut biljettpriset bara behövde addera (taxe)kilometer och sedan multiplicera med ett pris, och den fattiga bergsbanan kunde ändu få ut ett pris per verklig km som den kunde leva på. Enklare än att räkna fram att resenären skulle betala för 27 km på Taxa 4, 116 km på Taxa 1 och 7 km på Taxa 2! Har det funnits något liknande i Sverige?

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder.

av Ulfe, Monday, June 24, 2019, 07:25 (1762 dagar sedan) @ Anders Johansson

Första bilden visar godsmagasinet i Virserum.
Bild två ungefär där bild ett slutar, i kurvan ut från Virserum.
Sen blir det svårt...

Tack för svar! Ja bild 3 och 4 är nog svåra. Vad betyder den vita stolpen med en rund liten skylt högst upp på bild 4? Hälsar Ulf o Björn.

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder.

av Herbert Paalberg, Monday, June 24, 2019, 07:53 (1762 dagar sedan) @ Ulfe

Vad betyder den vita stolpen med en rund liten skylt högst upp på bild 4? Hälsar Ulf o Björn.

Den visar kurvradien i mtr. Palle i Vika.

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder.

av Ulfe, Monday, June 24, 2019, 08:18 (1762 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Vad betyder den vita stolpen med en rund liten skylt högst upp på bild 4? Hälsar Ulf o Björn.

Den visar kurvradien i mtr. Palle i Vika.

Tack för svar! Den är till för banarbeten antar jag? eller är den läslig för lokföraren och därmed till nytta för framförandet av tåget? hälsar Ulf

Gårdveda- Åseda, 18/8 1984, 5 linjebilder.

av Herbert Paalberg, Monday, June 24, 2019, 08:34 (1762 dagar sedan) @ Ulfe

Vad betyder den vita stolpen med en rund liten skylt högst upp på bild 4? Hälsar Ulf o Björn.

Den visar kurvradien i mtr. Palle i Vika.


Tack för svar! Den är till för banarbeten antar jag? eller är den läslig för lokföraren och därmed till nytta för framförandet av tåget? hälsar Ulf

För oss lokförare har det ingen betydelse för framförandet av fordon då hastigheten annonseras via tavlor på sedvanligt sätt utan det är nog till nytta för "banavdelningen" som du säger.
Palle i Vika.