Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete. (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Monday, June 24, 2019, 17:50 (1739 dagar sedan)

I december 1950 inträffade en olycka där tågloket rände igenom en stoppbock och sedan dök ner på ett spår en våning under.

"Då tåg 29 T ankom till huvudsignal 203 ha vid Tmö visade denna stopp med växel 202 a i plusläge mot säkerhetsspåret. Av hittills outredd anledning kunde tåget ej stoppas framför signal 203 ha utan fortsatte in på säkerhetsspåret, varvid D-loket rullade ut över den sandhög, som bildar slutet av spåret och störtade ned på förbindelsespåret mellan Stockholm Norra och Tomteboda. Loket och efterföljande F5 ställde sig vinkelrätt mot loket mitt i sluttningen, och de närmaste 2 vagnarna spårade ur men kvarblevo på det övre spårplanet, medan resten av tågets vagnar kvarstod på spår. Lokföraren som blev lindrigt skadad fördes till sjukhus."

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-SearchDB?Pending=none&Listname=allfgrlis...

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av Per Ljungberg, Monday, June 24, 2019, 19:45 (1739 dagar sedan) @ Bobo L

Mycket intressanta bilder. Är transformatorn i loken generellt så kraftigt fastbultade i ramen att de sitter kvar i ett sådan fall som detta där loket lägger sig på sidan? Eller för den delen också vid en rejäl frontalkollision?

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av Strömgränsreferensen, Tuesday, June 25, 2019, 12:44 (1738 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är inte så där vidare uppdaterad på räddningskranar, därför ställer jag frågan;
var fanns det sådana stationerade "förr" och när upphörde dom att användas?

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av morrgan, Tuesday, June 25, 2019, 13:03 (1738 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Är inte så där vidare uppdaterad på räddningskranar, därför ställer jag frågan;
var fanns det sådana stationerade "förr" och när upphörde dom att användas?

Det fanns ångkranar i Boden, Ånge, Hagalund, Nässjö och Göteborg. och senare dieselkranar i Ånge, Hagalund och Nässjö. Boden övertog Hagalunds ångkran när Hagalund fick dieselkran.
Tre ångkranar finns sparade, i Luleå, Gävle och Göteborg men ingen dieselkran för dom "välte" av spåren.

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av morrgan, Wednesday, June 26, 2019, 04:35 (1737 dagar sedan) @ morrgan

Jag har fått påpekande att det jag skrivit inte var sant enligt ovan. Göteborg fick sin ångkran från Boden när den första diselkranen levererades dit. Det är bra när sanningen kommer fram, jag bara gissade lite eller mycke.

Hej Morrgan!
Tänjde du inte lite på sannngen i ditt inlägg?
Var det inte snarare så att ångkranar fanns i Ånge (CS), Hagalund (K-A), Nässjö (CS) och Boden eller Göteborg (K-A) beroende på om tidpunkten som avses låg före eller efter leverans av den första Kirow EDK1000-kranen som gick till Boden 1970 och frigjorde deras ångkran (K-A) för förflyttning till Göteborg? Resterande dieselkranar kom några år senare till Hagalund (EDK500), Ånge (dito) och Nässjö (EDK1000#2).

Hälsningar
"någon"

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av daniel, Wednesday, June 26, 2019, 10:14 (1737 dagar sedan) @ morrgan

Tre ångkranar finns sparade, i Luleå, Gävle och Göteborg men ingen dieselkran för dom "välte" av spåren.

Är det någon som känner till omständigheterna kring respektive dieselkrans sista uppdrag?

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av Richard Loe, Tuesday, June 25, 2019, 19:51 (1738 dagar sedan) @ Bobo L

I december 1950 inträffade en olycka där tågloket rände igenom en stoppbock och sedan dök ner på ett spår en våning under.

"Då tåg 29 T ankom till huvudsignal 203 ha vid Tmö visade denna stopp med växel 202 a i plusläge mot säkerhetsspåret. Av hittills outredd anledning kunde tåget ej stoppas framför signal 203 ha utan fortsatte in på säkerhetsspåret, varvid D-loket rullade ut över den sandhög, som bildar slutet av spåret och störtade ned på förbindelsespåret mellan Stockholm Norra och Tomteboda. Loket och efterföljande F5 ställde sig vinkelrätt mot loket mitt i sluttningen, och de närmaste 2 vagnarna spårade ur men kvarblevo på det övre spårplanet, medan resten av tågets vagnar kvarstod på spår. Lokföraren som blev lindrigt skadad fördes till sjukhus."

http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-SearchDB?Pending=none&Listname=allfgrlis...

Dessa är de två Cowans Sheldon ångkranarna som SJ beställde 1948. Var detta den första gången dom användes skarpt, tillsammans eller enskilt?

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av Ola Almquist, Saturday, June 29, 2019, 00:25 (1734 dagar sedan) @ Richard Loe

Dessa är de två Cowans Sheldon ångkranarna som SJ beställde 1948. Var detta den första gången dom användes skarpt, tillsammans eller enskilt?

Tillsammans kanske, men enskilt hade de använts tidigare. Bland annat vid [link=https://digitaltmuseum.se/021018140472/text-pa-kort-nassjo-katastrofkran-i-arbete-efter-jarnvagsolyckan-i-kil]detta tillfälle[/link].

M.v.h.
Ola

Urspårning vid Tomteboda 1950. Ångkranar i arbete.

av Överkörmästaren, Saturday, June 29, 2019, 07:25 (1734 dagar sedan) @ Ola Almquist

Dessa är de två Cowans Sheldon ångkranarna som SJ beställde 1948. Var detta den första gången dom användes skarpt, tillsammans eller enskilt?


Tillsammans kanske, men enskilt hade de använts tidigare. Bland annat vid [link=https://digitaltmuseum.se/021018140472/text-pa-kort-nassjo-katastrofkran-i-arbete-efter-jarnvagsolyckan-i-kil]detta tillfälle[/link].

M.v.h.
Ola

”Kranen lyfte omedelbart upp ena änden av loket, varefter vagnarna lätt kunde bortföras.”

Ett sånt där underbart ”rapport-understatement” som beskriver flera timmars arbete som om det varit lätt som en plätt!