Statsbanornas äldsta smalspårsfordon? (Historiskt material)

av Ola Ahlström, Friday, June 28, 2019, 19:01 (1756 dagar sedan)

Från dagens sökande i Landsarkivet i Lund hittade jag några skisser som alla kommer från 3:r Trafikdistriktets Maskinavdelnings inkommande handlingar från 1888.

Uppenbart är det skisser över lok och vagnar från de av staten övertagna Norrländska "1067" banorna.

[img]http://i67.tinypic.com/efs20m.jpg[/img]

[img]http://i67.tinypic.com/jl534j.jpg[/img]

[img]http://i63.tinypic.com/2v8ss9v.jpg[/img]

Dessvärre finns inga skrivelser eller liknande kopplade till skisserna som förklarar varför dessa återfinns hos 3:e Trafikdistriktet.

Ola Ahlström
Malmö

Statsbanornas äldsta smalspårsfordon?

av Ola Ahlström, Friday, June 28, 2019, 19:31 (1756 dagar sedan) @ Herpai

Troligen så.

Identiska (?) lokskisser/ritningar återfinns i LOK:s bok "Sveriges smalspåriga ånglok" på sidan 229. Här är dock ritningarna angivna som ritade (?) av POGO medan de jag hittade kommer från 3:e Trafikdistriktets arkiv.

Vad kom först; Hönan eller ägget?

Ola Ahlström
Malmö

Statsbanornas äldsta smalspårsfordon?

av LOK, Friday, June 28, 2019, 20:51 (1756 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Ritningarna som återges, eller snarlika, var publicerade tidigare och användes som underlag av POGO.

Statsbanornas äldsta smalspårsfordon?

av Herpai, Friday, June 28, 2019, 21:31 (1756 dagar sedan) @ LOK

Vi har kopior på ritningarna på museet och kanske kommer de där ifrån? Fast museets kopior är inte så fina i kontrasten

Statsbanornas äldsta smalspårsfordon?

av Anders Sandgren, Friday, June 28, 2019, 23:42 (1756 dagar sedan) @ Herpai

De har varit uppe till diskussion förut. Blev.a [msg=81851]här[/msg].
Nummerserien verkar finnas i två varianter vad gäller loken 1-4.
Några hamnade på MaVJ, ett på SCJ.
Hur gick det med vagnarna?

Statsbanornas äldsta smalspårsfordon?Av någon orsak så handl

av Ulf Diehl, Saturday, June 29, 2019, 17:56 (1755 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Av någon orsak - kanske närheten till Blekingebanorna - så handlades alla försäljningar från STJ tydligen av III Distriktet i Malmö. Sak samma gällde mellanspåriga banorna Söderhamn och Hudiksvall Järnväg där Malmödistriktet även skötte ombyggnaden till normalspår av några lok.
Ulf Diehl