Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969 (Järnvägspersonal)

av Staffan Eriksson, Monday, July 01, 2019, 18:17 (1754 dagar sedan)

Juli -69
000/000 ton – tågvikt/bromsvikt
00.00/00.00 = tjänstgörings början\ankomsttid / avgångstid\tjänstgörings slut
/text/ - skrivet i boken, (text) – min kommentar.
Krutvårdare medföljer flera tåg från/till Vännäs. Vad föranleder detta?

2 jul
tåg 9777
Storuman 6.30. 22 ax, 200/115 ton, knr Hedkvist, lok T43 226
Lövliden, 18 ax, 178/93 ton
Vilhelmina, 60 ax, 511/410 ton
Saxvattnet, /25 min sen, 60 ax, 606/445 ton
Dorotea, 28 min/25 min sen, 74 ax, 911/691 ton, (ovanligt tungt tåg!!)
- Hoting, 25 min sen

tåg 9778
Hoting, 20 min sen, 50 ax, 368/346 ton, knr Hedkvist, lok T43 232
Dorotea, 20 min/15 min sen, 22 ax, 195/162 ton
Vilhelmina, 15 min sen/-, 18 ax, 202/153 ton
- Storuman

3 jul
tåg 9775
Storuman 7.32, 43 ax, 388/301 ton, knr Hedkvist, lok T43 212
Gunnarn, -/7 min sen, 47 ax, 413/325 ton
Björnberget 9.41-9.56, 63 ax, 633/488 ton
Lycksele, 75 ax, 754/544 ton,
Hällnäs, -/10 min sen, 71 ax, 729/520 ton
Vindeln, 10 min/35 min sen, 69 ax, 717/508 ton, /växl. möte 6294/
Tvärålund, 25 min/45 min sen, /möte 5512, 6236/
Tväråbäck
- Vännäs, 45 min sen

4 jul
tåg 9774
Vännäs 0.35/35 min sen, 44 ax, 492/305 ton, lok T43 210, krutv Grindberg
Lycksele, 25 min sen/-, 24 ax, 266/146 ton
- Storuman

27 jul
pass tåg 5653 Storuman – Vännäs

28 jul
tåg 9774
Vännäs 0.35, 36 ax, 428/310 ton, lok T43 223, krutv Högman
Lycksele, 24 ax, 270/185 ton
- Storuman

30 jul temp 20
tåg 9777
Storuman 6.30, 10 ax, 92/74 ton, knr Holmgren, lok T43 226
Vilhelmina, 34 ax, 259/220 ton
Dorotea, 58 ax, 498/395 ton
- Hoting

tåg 9778
Hoting, 22 ax, 210/164 ton, knr Holmgren, lok T43 233
Dorotea, 16 ax, 168/122 ton
Vilhelmina, 24 ax, 157/132 ton
- Storuman

31 jul
tåg 9775
Storuman 7.32, 38 ax, 253/201 ton, knr Holmgren, lok T43 221
Barsele, 36 ax, 242/190 ton
Björnberget, 32 ax, 200/157 ton
Lycksele, 43 ax, 262/191 ton
Arvån, -/18 min sen
Vindeln, -/30 min sen, koppl T43 222
Tvärålund
- Vännäs, 10 min sen
743 042 km

PS: Juli 1979 ledig hela månaden.

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969

av Alex, Monday, July 01, 2019, 23:45 (1753 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Intressant att notera tåg 9777 med lok T43 226 från Dorotea, 74 ax, 911 ton. Bör ha varit 30-35 vagnar och minst 500 meter långt och endast ett lok. Bör ha kämpat på bra det korta biten ner till Hoting. Sedan försvann nog många vagnar ner Långsele.

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969

av Sune Nylén, Tuesday, July 02, 2019, 09:22 (1753 dagar sedan) @ Alex

Krutvårdare. Tåget medför sprängämnen. Kanske viktigare under ångloksperioden

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969

av Christer Fredriksson, Tuesday, July 02, 2019, 09:49 (1753 dagar sedan) @ Sune Nylén

Även benämnda Tillsyningsmän och skulle bevaka de explosivt lastade vagnarna under vagnarnas uppehåll på stationerna oavsett ång-, diesel- eller eldrift.

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969. Kruttåg

av Staffan Eriksson, Tuesday, July 02, 2019, 15:14 (1753 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kruttåg med särskild sammansättning t ex skyddsvagnar, anordnades väl om det var större mängder. Jag antar att det var extratåg och diverse speciella regler med bemanning etc?

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969. Kruttåg

av Christer Fredriksson, Tuesday, July 02, 2019, 15:40 (1753 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Det räckte med en krutlastad vagn i ett godståg.

Så gick all dynamit från Grängesberg till gruvorna i norra Sverige.
Från Grängesberg ca 5 vagnar varannan dag norrut som sedan fördelades efterhand.
Dessa vagnar gick i ordinarie godståg.

Liknande förfarande rådde vid transporterna från Bofors.
Då vagnar var tvungna att ställas upp på någon NBJ station i väntan på fartyg vid Otterbäcken så stationerades en vakt vid vagnarna hela dygnet.

Ur A Erikssons annotationsbok juli 1969. Kruttåg

av mamma Ulla, Tuesday, July 02, 2019, 16:33 (1753 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det räckte med en krutlastad vagn i ett godståg.

Så gick all dynamit från Grängesberg till gruvorna i norra Sverige.
Från Grängesberg ca 5 vagnar varannan dag norrut som sedan fördelades efterhand.
Dessa vagnar gick i ordinarie godståg.

Liknande förfarande rådde vid transporterna från Bofors.
Då vagnar var tvungna att ställas upp på någon NBJ station i väntan på fartyg vid Otterbäcken så stationerades en vakt vid vagnarna hela dygnet.

Även tågen mellan Bofors och Gyttorp vill jag minnas nästan regelmässigt var kruttåg. Av förklarliga skäl; dynamittillverkningen i Gyttorp.

På NBJ gick det ju bra att höra av sig till miö (maskiningenjören) och få loktillstånd. Dock inte om det var kruttåg.