Växjö den 18/8 1984, 4 bangårdsbilder. (Bana)

av Ulfe, Friday, July 12, 2019, 06:28 (1742 dagar sedan)

Länk till Eniros historiska flygfoto.
https://kartor.eniro.se/?c=56.876578,14.800301&z=16&l=historic

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-8782af7f76118579555264be394c73d85d2447761ac6a.jpg/version-a49a5581ab64328602cfe269877fe6d9/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-19dff5b9b205b957885033fb9cebd8a25d24478a04d04.jpg/version-74d1a5b4d50263c0296cc35e12d09d22/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-50446f905435dc1cd7bfcaea6b248d745d24479ddd30d.jpg/version-a8eae2be469c72eb9900df79340e92d9/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-575dd69b0161036efb5b029521f1260b5d2447b42459c.jpg/version-a58d76fbf04c61a6ea07b26493fdd9b9/[/img]

Växjö den 18/8 1984, 4 bangårdsbilder.

av mamma Ulla, Friday, July 12, 2019, 06:51 (1742 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-575dd69b0161036efb5b029521f1260b5d2447b42459c.jpg/version-a58d76fbf04c61a6ea07b26493fdd9b9/[/img]

Här ser man en rolig detalj. Om jag inte är helt ute och cyklar så är växeln låst med hänglås. Växjö hade inget signalställverk vid den här tiden, och tågvägsinspektionen fick göras manuellt.

Växjö den 18/8 1984, 4 bangårdsbilder.

av Lennart Fransson, Friday, July 12, 2019, 08:29 (1742 dagar sedan) @ mamma Ulla

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-575dd69b0161036efb5b029521f1260b5d2447b42459c.jpg/version-a58d76fbf04c61a6ea07b26493fdd9b9/[/img]


Här ser man en rolig detalj. Om jag inte är helt ute och cyklar så är växeln låst med hänglås. Växjö hade inget signalställverk vid den här tiden, och tågvägsinspektionen fick göras manuellt.

Du är inte ute och cyklar. Tkl och signalvakten hade varsitt område, och varsin elektriskt omläggbar växel (mellan spår 2 och 3), övriga växlar var låsta med hänglås eller K12. Och givetvis fanns enbart ett fåtal spårledningar.

Växjö den 18/8 1984, Normalspårskopplen användes?

av BD, Friday, July 12, 2019, 09:00 (1742 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-19dff5b9b205b957885033fb9cebd8a25d24478a04d04.jpg/version-74d1a5b4d50263c0296cc35e12d09d22/[/img]

Enär ingen dragstång syns emellan vagnarna under Rs-vagnen användes väl normalspårskopplen.

Växjö den 18/8 1984, Normalspårskopplen användes! Edit

av Leif B, Friday, July 12, 2019, 09:55 (1742 dagar sedan) @ BD

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-19dff5b9b205b957885033fb9cebd8a25d24478a04d04.jpg/version-74d1a5b4d50263c0296cc35e12d09d22/[/img]

Enär ingen dragstång syns emellan vagnarna under Rs-vagnen användes väl normalspårskopplen.

Det bekräftas också av den långa bromsslangen som hänger om bufferten på Rs-vagnen. I "Växjö-modellen" ingick dessa slangar som hängdes upp på normalspårsbuffertarna, eftersom det inte fanns någon dragstång med bromsslang mellan överföringsvagnarna.

Edit: på [link=https://smalsparsarkivet.se/objekt/braas-40/]denna bild kopplas slangen[/link].

Växjö den 18/8 1984, Normalspårskopplen användes! Edit

av 53 Wadsten, Friday, July 12, 2019, 18:41 (1742 dagar sedan) @ Leif B

På bangården vid 891-stallet har jag tankat mina rälsbusssar åtskilliga gånger efter färd från Hultsfred, vilka minnen det väcker till liv.

Växjö den 18/8 1984, 4 bangårdsbilder.

av montfrooij, Sunday, July 14, 2019, 21:52 (1739 dagar sedan) @ Ulfe

Beautiful images.
I even see a Csam container :)