Olycka i Kvillsfors (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Monday, July 15, 2019, 11:12 (1741 dagar sedan)

Här finns ett intressant reportage: https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/9608-Växling-i-Kvillsfors

Det kom mig att tänka på en olycka jag hörde talas som barn, Den torde ha inträffat cirka 1954. Mina sagesmän var i första hand dåvarande stationskarlen i Kvillsfors, men även en arbetare på Nyboholms bruk, som ansågs vara vållande och sedan fick byta jobb.

En lastad vagn inne på bruksområdet var inte tillräckligt säkrad och kom i rullning mot och förbi stationen och ut på linjen, där den krockade med en motordressin. På denna färdades sex man från banavdelningen. De hann kasta sig av och klarade sig utan skador. Jag får dock inte ihop förloppet med de nuvarande lutningsförhållandena. Som framgår av länken ovan är det uppförsbacke från bruket till stationsbangården. Kan det vara så att bruksbangården på den tiden låg på en annan plats, högre än stationen?

Olycka i Kvillsfors

av Anders Jansson, Monday, July 15, 2019, 21:51 (1740 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Här finns ett intressant reportage: https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/9608-Växling-i-Kvillsfors

Det kom mig att tänka på en olycka jag hörde talas som barn, Den torde ha inträffat cirka 1954. Mina sagesmän var i första hand dåvarande stationskarlen i Kvillsfors, men även en arbetare på Nyboholms bruk, som ansågs vara vållande och sedan fick byta jobb.

En lastad vagn inne på bruksområdet var inte tillräckligt säkrad och kom i rullning mot och förbi stationen och ut på linjen, där den krockade med en motordressin. På denna färdades sex man från banavdelningen. De hann kasta sig av och klarade sig utan skador. Jag får dock inte ihop förloppet med de nuvarande lutningsförhållandena. Som framgår av länken ovan är det uppförsbacke från bruket till stationsbangården. Kan det vara så att bruksbangården på den tiden låg på en annan plats, högre än stationen?

När jag åkte med på lokomotorn till Kvillsfors 1967 var det mycket riktigt ett rejält motlut från Nyboholms pappersbruk till Kvillsfors station. Tidigare hade bruket egen dragkraft varför jag misstänker att man då hämtat och lämnat vagnar på stationen. I så fall kan den bristfälliga förstängningen ha skett på stationsområdet och inte på bruksområdet.

Olycka i Kvillsfors

av Gunnar Olson, Monday, July 15, 2019, 22:53 (1740 dagar sedan) @ Anders Jansson

Här finns ett intressant reportage: https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/9608-Växling-i-Kvillsfors

Det kom mig att tänka på en olycka jag hörde talas som barn, Den torde ha inträffat cirka 1954. Mina sagesmän var i första hand dåvarande stationskarlen i Kvillsfors, men även en arbetare på Nyboholms bruk, som ansågs vara vållande och sedan fick byta jobb.

En lastad vagn inne på bruksområdet var inte tillräckligt säkrad och kom i rullning mot och förbi stationen och ut på linjen, där den krockade med en motordressin. På denna färdades sex man från banavdelningen. De hann kasta sig av och klarade sig utan skador. Jag får dock inte ihop förloppet med de nuvarande lutningsförhållandena. Som framgår av länken ovan är det uppförsbacke från bruket till stationsbangården. Kan det vara så att bruksbangården på den tiden låg på en annan plats, högre än stationen?


När jag åkte med på lokomotorn till Kvillsfors 1967 var det mycket riktigt ett rejält motlut från Nyboholms pappersbruk till Kvillsfors station. Tidigare hade bruket egen dragkraft varför jag misstänker att man då hämtat och lämnat vagnar på stationen. I så fall kan den bristfälliga förstängningen ha skett på stationsområdet och inte på bruksområdet.

Kanske, men jag hoppade över en detalj i berättelsen. som talar emot det. Det var att postbiträdet var den på stationen, som såg vagnen i god fart passera stationshuset, när hon tittade ut.

Olycka i Kvillsfors

av Fomalhaut, Tuesday, July 16, 2019, 20:46 (1739 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det finns ett annat stickspår i Kvillsfors, just i början på det som nu är sidospåret till Pauliström. Om det är ett gammalt spår och om det har tillhört bruket på något sätt, då ... tja – det är i alla fall nedförsbacke mot stationen vad jag förstår. :-)