SLJ - Rester av en växel ? (Bana)

av Rolf Nordin, Friday, July 19, 2019, 17:14 (1742 dagar sedan)

[image]

Här intill, ca hundra meter till höger, anslöt Lövstabanan (SLJ) till SWB vid Spånga station. Är detta rester av en växel? Eller är det något annat?

Bild från Google Street View.

SLJ - Rester av en växel ?

av Christer Fredriksson, Friday, July 19, 2019, 17:16 (1742 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Spårspärr!

SLJ - Rester av en växel ?

av Sven A, Saturday, July 20, 2019, 07:56 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det finns en växel kvar längre upp, men den ledde bara till den uppgivna delen av industrispårnätet.

Grenpunkten låg ganska exakt vid den avbildade spårspärren efter studier av historiska flygfoton på Eniro.
Misstänker att spårspärrens placering var där för att skydda huvudspåret mot Lövsta.
SLJs spår och grenväxeln låg kvar en bra bit in på 90-talet. Platsen återfinns tack vare en omotiverad krök, där växeln låg. Jag har besiktat dessa spår sedan ca 2004, det finns inga långslipers kvar, men kommer inte ihåg om man kan återfinna växeln läge, med ledning av skarvar. En växels längd stämmer inte överens med normal rälslängd, så när man lyfter ur en växel, blir det en avvikande rälslängd just där.

Placerad nål
Nära Solhem, Stockholm
https://maps.app.goo.gl/vXpZ7iRY8WAU7UMY7

SLJ - Rester av en växel ?

av Uffe Öberg, Saturday, July 20, 2019, 08:46 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin


Är detta rester av en växel? Eller är det något annat?

Som någon annan redan svarat så är detta den spårspärr som skulle hindra att vagnar från
bland annat Pressbyrån ofrivilligt "rullar ut" i huvudspåret. Dvs banan mot Lövsta.
Här är en (stor) bild med ett rött streck som på ett ungefär visar hur den försvunna banvallen var dragen. OBS. Strecket är inte exakt ritat.

//Uffe

[image]

SLJ - Rester av en växel ?

av Rolf Nordin, Saturday, July 20, 2019, 10:13 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Tack alla!

Det här styrker min egen uppfattning om var anslutningen till SLJ låg. Alltså vid (eller i närheten av) spårspärren. I boken "Järnvägen Spånga-Lövsta 1889-1970" finns den växel avbildad som Sven A inledningsvis nämner. Vilken därmed inte är den korrekta platsen för anslutningen. Lövstabanan gick som Uffe Öberg har ritat in, vilket stämmer väldigt bra mot flygfoto från 60-talet.

https://kartbild.com/#18/59.38700/17.88473/0x4

EDIT: Sista biten mot stambanan och Spånga är rälsen uppbruten. En del kontaktledning ser ut att finnas kvar och även liggandes på marken. (Lövstabanan var dock aldrig elektrifierad.)

Själv tar jag mig nog en cykeltur dit vid tillfälle.

SLJ - Rester av en växel ?

av Sven A, Saturday, July 20, 2019, 11:32 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Korrekt,nålens läge visar den växeln som ligger kvar till de rivna delarna av industrispårnätet, inte anslutningspunkten.

SLJ - Rester av en växel ?

av Uffe Öberg, Saturday, July 20, 2019, 14:17 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin

//kartbild.com/#18/59.38700/17.88473/0x4


EDIT: Sista biten mot stambanan och Spånga är rälsen uppbruten.


Inte nu längre :-)

//Uffe

[image]

SLJ - Rester av en växel ?

av Rolf Nordin, Saturday, July 20, 2019, 16:52 (1741 dagar sedan) @ Uffe Öberg

Google-bilderna är drygt 1 år gamla så en del har uppenbarligen hänt sen' dess. På din bild ses nytt och gammalt att mötas. Ska den ursprungliga materielen fram till speditörerna ligga kvar eller?

SLJ - Rester av en växel ?

av Uffe Öberg, Saturday, July 20, 2019, 18:47 (1741 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Ska den ursprungliga materielen fram till speditörerna ligga kvar eller?


Man har gjort en del buskröjning. Kontaktledningen är avklippt och ner från stolparna
hänger en del trådar kvar. Min spekulation är att det rör sig om stöld. Rätta mig gärna
den som har bättre info. Ska jag spekulera vidare så tror jag inte man renoverar
något mer av de bägge förgreningarna så vida inte ny trafik uppstår.
Det går att Googla lite om det här men svaren är ganska magra.
Det intressantaste svaren som man trots allt kan få är kanske att man
genom Spånga talar om möjligheten till ett femte spår som
"medger långa tåg och hållbara transporter till Lunda".
Det talas även om att flytta grinden några hundra meter och ställa upp
arbetsfordon på banan. Det har även talats om att bygga någon sorts
uppställningsplats för pendeltåg där konfiskerade fordon nu förvaras.

//Uffe

Länk till ett av de dokument som finns att läsa

SLJ - Rester av en växel ?

av Rolf Nordin, Sunday, July 21, 2019, 17:17 (1740 dagar sedan) @ Uffe Öberg

Har tittat på eniro.se gatubilder. Av allt att döma är deras nyare än Googles om än med lite sämre kvalité. Anslutningen till huvudspåret ser ut att vara klar och instängslat. Huruvida spårspärren (där Lövstabanan anslöt) är kvar eller inte framgår inte.

Vad vet du mer om detta projekt? I och för sig har det inte så mycket med Lövstabanans historik att göra, men kan vara intressant ändå.

PS Ska erkänna att jag inte läst hela det dokument du länkade till.

SLJ - Rester av en växel ?

av Uffe Öberg, Sunday, July 21, 2019, 21:17 (1740 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Har tittat på eniro.se gatubilder. Av allt att döma är deras nyare än Googles om än med lite sämre kvalité. Anslutningen till huvudspåret ser ut att vara klar och instängslat. Huruvida spårspärren (där Lövstabanan anslöt) är kvar eller inte framgår inte.

Det måste vara fel. Den gatuvy som jag hittar hos Eniro är gammal.
Länken nedan visar hur det såg ut innan man satte spaden i marken.

Eniro gatvy Spånga

Vad vet du mer om detta projekt?

Egentligen ingenting. De som redan nämnt är sådant som
vem som helst kan Googla sig till.

Trevlig söndag :-)

//Uffe