Kuriosa om MHJ (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, July 20, 2019, 16:32 (1714 dagar sedan)

MHJ kunde från 1936 i vart fall vissa dagar sköta trafiken helt med motorfordon: Rälsbussen och
lokomotorn. Mindre känt är att bolaget också ägde en busslinje ("Kommunickan" tab 1370). Bussen tycks ha varit placerad i Väderstad och vardagar gjort fyra dubbelturer (söndagar fem). Bara en av dem gick dock hela vägen Ödeshög-Mjölby (1938 års tidtabell). Resten var anslutningsturer Ödeshög-Hedaslätt eller Ödeshög-Väderstad t/fr MHJ tåg. MÖJ reaktion på att mista biljettandelen Hästholmen-Ödeshög är okänd. Gissningsvis underhölls bussen vid någon lokal bilverkstad.

MHJ drevs personalsnålt: 1936 redovisas bara 10 fast anställda, 5 extraanställda, en (!)
verkstadsarbetare och fyra banarbetare. Hur de två grindvakterna redovisades är oklart. Administrationen bestod av tc Norrby och en kvinnlig kansliskrivare. Hon övertogs av SJ och
fick ny tjänst på trafikinspektörsexpeditionen i Norrköping (2 trafiksektionen). N. själv hade fyllt 60 och var "pensionerbar".

En annan tidig "motortågsbana" var SWBJ hebylinje (Enligt uppgift från 1938). Här ersatte rälsbuss + lokomotor ett loktåg av enbemannat Y3- (S10-)lok + F + BCDo.

Namnrättelse: Min sagesman hette STEN Kallerhed. CARL-GUSTAV var hans tre år yngre bror,
likaså ursprungligen MHJ:are, tids nog också SJ-ekonom.

Lite mer kuriosa om MHJ

av Sune Nylén, Sunday, July 21, 2019, 10:52 (1713 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tc Norrby hade en bror, Salomon f 81, som var stf i Rök. Omkring 1960 hade jag spårat honom till Göteborg, och ringde upp honom som jag brukade göra och frågade om han hade något gammalt att avvara från MHJ tiden. Jojomen, Jag var välkommen och åkte hem till honom en kväll. Han bodde i andra våningen i en villa i Utby. I första bodde en son, som, vill jag minnas var anställd vid spårvägen. Av Norrby fick jag en gammal tdt som han sparat, och inte minst ett vinghjul i silver med MHJ monogrammet.Dessa hade ju slopats 1921 när EJ fick förgyllda emblem av ny modell.Så det var ett lyckat samtal och besök. Kallerheds far hette ursprungligen Karlsson. Han hade varit stfm i Hogstad från 1910 och i Svanhals mellan 12 - 18 då han blev stationsmästare där. Han var efter förstatligandet kontorist i Mjölby från 42. Sune

Lite mer kuriosa om MHJ (II)

av Kjell Aghult, Monday, July 22, 2019, 09:56 (1712 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ca 1970 fanns bara tre personer från MHJ kvar i aktiv SJ-tjänst: Valborg Lindroth (f 1908), Sten Kallerhed (f 1910) och brodern Carl-Gustav (f 1913).

L. har i 1951 års lönestat både särskild titel och särskild lön, jämfört med medsystrarna i Norrköping. Ingen skulle ju få det sämre vid förstatligandet! Hon inräknas antalsmässigt i 1936 års Allmän Svensk Järnvägsstatistik. Men saknas i detta års Järnvägsmatrikel. Dessa var dock inga SJ-tryck utan privat utgivna.

Formell vikarie för tc Norrby var brodern Salomon i Rök. Hur detta fungerade med "byrån" i Mjölby är oklart. Kontoret var f ö några rum i tc:s privatvilla, uthyrda av honom till bolaget.

Hogstad stn anges i 1936 års matrikel som vakant. Den hade då klass 1, d v s privatbanornas lägsta. Vikarie var sedan länge Carl-Gustav K., med fem års tjänst. Men gick ändå på något slags förlängd elevlön. Han flera gånger förgäves sökt få tc att befordra honom till stationsmästare. Till sist sökte han över till SJ.

Brodern Sten, nu i Balingsta på UEJ, börjat känna befattningen osäker: Efter tc Kleiners förskingring 1934. Endera SJ eller SWB förväntades ta över, men förmodligen med personalminskning. Även han gick till SJ.

Nämmnas kan också bröderna K:s syster, även om jag glömt namnet. Hon söndagsvikarierade på hemstationen Svanshals, bokstavligen "för en femma om dan". Hon slutade vid järnvägen då hon gifte sig.

Ännu lite mer kuriosa om MHJ (III)

av johanmmolin, Tuesday, July 23, 2019, 12:28 (1711 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[b]A) Nämnas kan att 1970 framfördes per vecka[/b]
6,8 lastade slutna godsvagnar
12,5 lastade öppna dito, och
0,3 Q-vagnar (jag antar att det var tankvagnar. Men vem var kunden?).

----------
[b]B) Personal ett antal årtionden tidigare:

1919-02-19:[/b]

Personal vid banan:

MJÖLBY:
Trafikchefen Adolf Norrby
Kontorsskrivare H Thorson
Lokförman A Karlson
Lokförare M Hellerstedt
Lokeldare O Svenson
Banvakt M Gustavson

HOGSTAD:
Stationsmästare N J Svenson

VÄDERSTAD:
Stationsmästare O Liljestrand
Kontorsbiträde O Peterson
Banmästare A V Lindén
Banvakt H Anderson

SVANSHALS:
Stationsmästare V Karlson

RÖK:
Stationsmästare S Norrby
Banvakt F Stenlund (överstruken)

HEDASLÄTT:
Ex Stationsmästare K Janson
Banvakt K Vestlind

HÄSTHOLMEN:
Konduktör A Vennberg
Packmästare G Kullander (det finns en mycket intressant korrespondens om honom, jag återkommer framöver!)
Lokeldare A Johanson

NB. Alla med son-namn skrevs med ETT s!
----------

Jag hade tänkt att framöver försöka dechiffrera tc Adolf Norrbys anteckningar från 1910-talet, en högst fascinerande läsning.

Ett par små exempel bara:
[b]
10 september 1917:[/b]
Lokförman Karlson Mjölby
För omedelbar tillämpning meddelas, att Kungl. Järnvägsstyrelsen medgifvit följande provisoriska afvikelser från fastställdt tjänstgöringsreglemente.
1. I tågtjänst må då flera lyktor med ofärgadt sken förekomma å lokomotivframända, endast en af dessa lyktor vara tänd och skall i sådant fall i regel lykta, som är anbragt åt den sida, där lokföraren har sin plats, hållas tänd. Af lyktorna å lokomotivets bakända behöfver icke någon vara tänd vare sig så loket å linien eller då detsamma å station har annat fordon tillkoppladt vid denna ända. Då annat fordon icke är tillkoppladt vid lokets bakända må å denna ända endast ena lyktan hållas tänd.

2. I växlingstjänst må af de lyktor, med hvilka ofärgadt sken kan visas från lok, å hvardera ändan af loket endast en lykta vara tänd och som i sådant fall i regel lykta som är anbragt åt den sida, där lokförare har sin plats hållas tänd. Mjölby 10 september 1917.
Adolf Norrby

[b]10 september 1917:[/b]
Lokfm. Karlson Mjölby
Enligt meddelande från lokföraren i tåg n:r 2 den 8 dennes verkställdes påeldning af loket vid genomgången af kurvan vid Skruckeby [sic!], då inrapporterade djur öfverkördes.
Jag trodde, att det för hvar och en låg i öppen dag, att påeldning helt bör undvikas de få sekunder, som åtgå för tågens passerande af kurvorna. Då emellertid så ej synes vara fallet, göras vederbörande uppmärksamma härpå, på samma gång jag uttalar mitt beklagande öfver, att en sådan tanklöshet verkligen förekommit å M.H.J. personal. Vidare meddelas, att bromsning af tåget vid passerandet af järnvägsbron vid Mjölby endast undantagsvis får ske.
Adolf Norrby