Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp? (Järnväg allmänt)

av Frederik, Sunday, July 21, 2019, 13:48 (1738 dagar sedan)

Från Museiföreningen Östra Skånes Järnvägars hemsida:

Museiföreningen avser skrota rälsbuss-släpet UAFZ 1983. Kontakt med flera föreningar om ev. överlåtande/försäljning har skett, men utan positivt resultat. Om vi missat att ta kontakt med just din förening – maila till MfÖSJ ordförande.

mfÖSJ

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av 53 Wadsten, Sunday, July 21, 2019, 13:53 (1738 dagar sedan) @ Frederik

Skicket på släpet? Minns att Falsterbo några gånger fick besök av Nr 1982.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av tobbe, Sunday, July 21, 2019, 14:35 (1738 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Har ni kollat med SkJ om intresse finnes? De söker nämligen ett släp till sin Y7 1181 eller 1246 vad jag minns sedan förra årets besök, men kanske är intressant om skicket är hyfsat....;-) ;-) ;-)
tobbe

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Frederik, Sunday, July 21, 2019, 16:13 (1738 dagar sedan) @ tobbe

Har ni kollat med SkJ om intresse finnes? De söker nämligen ett släp till sin Y7 1181 eller 1246 vad jag minns sedan förra årets besök, men kanske är intressant om skicket är hyfsat....;-) ;-) ;-)
tobbe

För tydlighetens skull: har ingenting med mfÖSJ att göra så vet inte vem de har kontaktat, såg bara inlägget på deras hemsida och delade det här :-)

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Ted S, Monday, July 22, 2019, 05:46 (1738 dagar sedan) @ Frederik

[image]
Så här såg släpet ut i Ulricehamn 1984.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Göran Sohlberg, Monday, July 22, 2019, 10:11 (1737 dagar sedan) @ Ted S

Finns det någondagsbild?

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av 53 Wadsten, Monday, July 22, 2019, 10:41 (1737 dagar sedan) @ Ted S

Ser att det är ett EKSJÖ släp.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Granis, Monday, July 22, 2019, 10:26 (1737 dagar sedan) @ Frederik

Hur vanligt är det egentligen med förstaklassavdelningar i bevarade rälsbussfordon? Men visst; det är svårt att "hålla isär" när tåg ska fyllas med resande och biljetter viseras. Och släp är ö h t mindre användbara och rälsbusståg ska (också) renoveras och underhållas med knappa ideella resurser. En motorvagn kan alltid göra ett släps jobb (typ), men inte tvärtom... Läge för nån form av "riktat nationellt stöd" när enskilda föreningar inte orkar/ vill/ kan...? Nåja. Frågan har ju varit uppe här förut.

/ L G :-|

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Jonny Saljefeldt, Monday, July 22, 2019, 12:29 (1737 dagar sedan) @ Granis

Hur vanligt är det egentligen med förstaklassavdelningar i bevarade rälsbussfordon?

Om man ska tro Wikipedia så är det endast 1983 som är bevarad.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Micael Lindgren, Monday, July 22, 2019, 15:14 (1737 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Hur vanligt är det egentligen med förstaklassavdelningar i bevarade rälsbussfordon?


Om man ska tro Wikipedia så är det endast 1983 som är bevarad.

1986 står i Arvidsjaur och ska komma till ÖJS så småningom.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Lars-Inge, Thursday, August 01, 2019, 15:14 (1727 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Vad kan det kosta att rusta upp?

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Olof W, Monday, July 22, 2019, 19:50 (1737 dagar sedan) @ Frederik

Var det detta släp (1983) som en period fanns i Klippan hos KLJ?
Olof

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Claes Hansson, Tuesday, July 23, 2019, 09:45 (1736 dagar sedan) @ Olof W

Tänker du kanske på UABFY 1982 som fanns i Klippan tillsammans med Y6 1096.

Någon som vill ta hand om ett UAFZ-släp?

av Olof W, Tuesday, July 23, 2019, 13:48 (1736 dagar sedan) @ Claes Hansson

Ja, tack för svar
Olof

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av K Lemming, Thursday, August 01, 2019, 21:49 (1727 dagar sedan) @ Frederik

Konstigt att ingen förening varit intresserade av manövervagnen enligt vad som står på mfÖSJ's sida, trots att dom varit i kontakt med flera föreningar. Ett sådant "udda" fordon borde vara bevarandevärt kan man tycka. Vad jag förstått så har väl SkJ enbart en motorvagn så en manövervagn med utrymme för barnvagnar m.m borde väl vara användbart hos dom.
SMoK som inriktat sig på denna rälsbussgenerationen/typen förvånar mig att inte dom är intresserade av denna manövervagn, går ju att använda ihop med deras X16. Kanske har dom inte plats?
Annars kan man tycka att Järnvägsmueum borde verka för att bevara manövervagnen då det väl bara finns denna och en till kvar av rälsbussmanövervagnar med 1:a klass, eller?

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Överkörmästaren, Thursday, August 01, 2019, 22:17 (1727 dagar sedan) @ K Lemming

Att från ett von oben-perspektiv vilja ”dela ut” ett visst objekt till någon förening som ”borde” vilja ha det är väl ungefär lika verkningsfullt som att försöka tilldela en nedlagd bana en trafikuppgift.

Men visst, det KAN ju teoretiskt sett inträffa att någon förening inte kände till vagnen.

Vad SMoK beträffar så har de väl redan 1997 som kan gå med X16. Vad SkJ:s ursäkt ;-) är vet jag inte!

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Granis, Thursday, August 01, 2019, 22:37 (1727 dagar sedan) @ K Lemming

Sanningen är väl att alla föreningar/ muséer har fullt upp med det de redan har. Och ska de då ta sig an nåt ”nytt” måste de släppa nåt av det förstnämnda. Och för att de ska/ kan göra det måste det ”nya” vara bättre än det de släpper. D v s mer intressant, mer praktiskt/ användbart och/ eller i bättre skick än Det Gamla. Och så kanske inte är fallet här?

Det faktum att den har förstaklasskupé kanske bara är en nackdel? Färre sittplatser, mer komplicerade säten att renovera och underhålla etc. Så dessvärre kanske inte det argumentet, med förstaklassavdelningen, väger så tungt som man kanske skulle vilja? Plus då det jag nämnde tidigare om släps allmäna mindre användbarhet (än motorvagnar)…. Således behövs ”Riksmuseala styrinstrument” här som kanske kan få såväl nya som gamla ägare att prioritera sina oprioriterade fordon. Men hur och varifrån ska detta ske?

/ L G

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Överkörmästaren, Friday, August 02, 2019, 09:34 (1726 dagar sedan) @ Granis

Sanningen är väl att alla föreningar/ muséer har fullt upp med det de redan har. Och ska de då ta sig an nåt ”nytt” måste de släppa nåt av det förstnämnda. Och för att de ska/ kan göra det måste det ”nya” vara bättre än det de släpper. D v s mer intressant, mer praktiskt/ användbart och/ eller i bättre skick än Det Gamla. Och så kanske inte är fallet här?

Det faktum att den har förstaklasskupé kanske bara är en nackdel? Färre sittplatser, mer komplicerade säten att renovera och underhålla etc. Så dessvärre kanske inte det argumentet, med förstaklassavdelningen, väger så tungt som man kanske skulle vilja? Plus då det jag nämnde tidigare om släps allmäna mindre användbarhet (än motorvagnar)…. Således behövs ”Riksmuseala styrinstrument” här som kanske kan få såväl nya som gamla ägare att prioritera sina oprioriterade fordon. Men hur och varifrån ska detta ske?

/ L G

Jag tror att vi får inrätta en särskild myndighet för detta! ;-)

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Filip K, Friday, August 02, 2019, 14:22 (1726 dagar sedan) @ K Lemming

Hej.
Vi har sett på vagnen och den har för det första inget tak alls, detta är bortplockat helt och vagnens skick är inte bra. Dessutom har vi väldigt mycket fordon som redan "står" och väntar på bättre tider....alla vill att saker bevaras men det finns helt enkelt inte varken tid eller frivilliga som vill göra detta och arbeta med detta och lägg därtill alla krav om utbildningar m.m. samt att dokumentera allt vi gör och köper in gör det hela att man får lägga ner än mer fritid på det och det är väldigt få som orkar det idag tyvärr.

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Jan-Anders Wihrén, Friday, August 02, 2019, 23:05 (1726 dagar sedan) @ Filip K

Hej.
Vi har sett på vagnen och den har för det första inget tak alls, detta är bortplockat helt och vagnens skick är inte bra. Dessutom har vi väldigt mycket fordon som redan "står" och väntar på bättre tider....alla vill att saker bevaras men det finns helt enkelt inte varken tid eller frivilliga som vill göra detta och arbeta med detta och lägg därtill alla krav om utbildningar m.m. samt att dokumentera allt vi gör och köper in gör det hela att man får lägga ner än mer fritid på det och det är väldigt få som orkar det idag tyvärr.

Vem är "vi"? Dvs vilken museibana avses? Som skrivits verkar skicket vara för dåligt för att detta fordon ska kunna prioriteras i den långa listan av fordon som finns att renovera hos många av våra föreningar. Visst skulle SkJ (där jag är trafikchef) gärna se ytterligare en YBo6/7/8 och en släp av något slag för att kunna erbjuda lite fler platser än med bara en ensam rälsbuss men SkJ har en stor vagnhall fylld av framtida renoveringsobjekt som lär räcka flera generationer framöver.... Kanske UAFZ-släpet kan bli till nyttiga reservdelar?

Ingen förening som vill ha UAFZ manövervagnen?

av Lennart Petersen, Saturday, August 03, 2019, 04:03 (1726 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej.
Vi har sett på vagnen och den har för det första inget tak alls, detta är bortplockat helt och vagnens skick är inte bra. Dessutom har vi väldigt mycket fordon som redan "står" och väntar på bättre tider....alla vill att saker bevaras men det finns helt enkelt inte varken tid eller frivilliga som vill göra detta och arbeta med detta och lägg därtill alla krav om utbildningar m.m. samt att dokumentera allt vi gör och köper in gör det hela att man får lägga ner än mer fritid på det och det är väldigt få som orkar det idag tyvärr.


Vem är "vi"? Dvs vilken museibana avses? Som skrivits verkar skicket vara för dåligt för att detta fordon ska kunna prioriteras i den långa listan av fordon som finns att renovera hos många av våra föreningar. Visst skulle SkJ (där jag är trafikchef) gärna se ytterligare en YBo6/7/8 och en släp av något slag för att kunna erbjuda lite fler platser än med bara en ensam rälsbuss men SkJ har en stor vagnhall fylld av framtida renoveringsobjekt som lär räcka flera generationer framöver.... Kanske UAFZ-släpet kan bli till nyttiga reservdelar?

Filip K antar jag är detsamma som en av de ledande personerna bakom SMoK. som nu så välvilligt pekas ut som värd.
Och med den lilla gnutta insyn man har som passiv medlem så har nog föreningen stor heder av att man håller igång det man redan har. Tufft läge också med lokalkostnader.
Att bara ta åt sig fordon ”bra att ha som framtida renoveringsobjekt” är nog inte riktigt i tiden, misstänker att i en framtid kommer det att skrotas ut ett och annat , förhoppningsvis dupletter