Treaxligt i Braås juli 1964 (Fordon: vagnar)
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Wednesday, July 24, 2019, 13:27 (1710 dagar sedan)
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
Mvh Gunnar
av Ola Ahlström, Wednesday, July 24, 2019, 13:51 (1710 dagar sedan) @ Gunnar D
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
I så fall skulle det vara fd VGJ 1785 vilket är en av de 40 tvåaxliga vagnar som byggdes om till treaxliga åren 1935-37 och då fick littera Oss och vid förstatöigandet littera Oasp. En vagn finns tydligen bevarad via AGJ, fd 1755 / SJ Oasp 322 301.
Uppgifter hämtade från SJ Särtryck 77 och Järnvägsnytt
Ola Ahlström
MAlmö
av Ola Almquist, Wednesday, July 24, 2019, 13:51 (1710 dagar sedan) @ Gunnar D
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
Mvh Gunnar
Mycket troligt. Oarp, f.d. Oasp, f.d. VGJ 1785.
M.v.h.
Ola
av Gunnar D, Wednesday, July 24, 2019, 14:34 (1710 dagar sedan) @ Ola Almquist
Jag tackar er båda för dessa uppgifter!
När kan den ha gått till skrot?
Mvh Gunnar
av Ola Ahlström, Wednesday, July 24, 2019, 15:22 (1710 dagar sedan) @ Gunnar D
När kan den ha gått till skrot?
Uppgift om avregistreringsår liksom skrotning brukar framgå av Särtryck 77 eller SJF 420 Gv. Tittade i årgången från 1966 och där finns inte vagnen med men listade systervagnar anges avregistrerade 1965 med några få undantag (322 288, 322 292, 322 293, 322 301, 322 303-05, 322 312 och 322 317)som fortfarande var trafikvagnar.
Då individen 322 321 inte finns med finns två alternativ;
Botanisering i årgångarna före 1966 kan ge svaret.
Ola Ahlström
Malmö
av Anders Sandgren, Wednesday, July 24, 2019, 15:48 (1710 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Str420 per 1965-01-01 anger att Oarp 322321 slopades och skrotades under 1964 tillsammans med 322287, 322294, 322306, 322309, 322319 & 322324.
322297 & 322302 slopades utan att hinna skrotas under året.
322239, 322248, 322250. 322251, 322261, 322262, 322280, 322282, 322283, 322299 & 322310 hade slopats tidigare men skrotades under 1964.
av Gunnar D, Wednesday, July 24, 2019, 17:12 (1710 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Tackar för ovanstående uppgifter!
Nedläggningarna på sträckan Sevedstorp-Oskarshamn 1963 minskade förstås behovet av vagnar.
Mvh Gunnar
av Anders Jansson, Thursday, July 25, 2019, 16:46 (1709 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Str420 per 1965-01-01 anger att Oarp 322321 slopades och skrotades under 1964 tillsammans med 322287, 322294, 322306, 322309, 322319 & 322324.
322297 & 322302 slopades utan att hinna skrotas under året.
322239, 322248, 322250. 322251, 322261, 322262, 322280, 322282, 322283, 322299 & 322310 hade slopats tidigare men skrotades under 1964.
Oarp 322321 är ett av många exempel på att man inte bör lita alltför blint på uppgifter i Särtryck 77/420. Särskilt inte vad gäller datum kring årsskifte. Vagnen ifråga skrotades i Vislanda under januari 1965.
Vagntypen tillkom genom ombyggnad av äldre vagnar med 5500 mm längd. Underredet från en "halv" sådan vagn skarvades till en "hel" dylik. Därefter försågs det nya treaxliga underredet med ny påbyggnad med flak, plåtlämmar och stolpar. Syftet var att åstadkomma vagnar med samma lastkapacitet som nytillverkade O-vagnar. Utöver VGJ så gjordes motsvarande ombyggnader för dotterbolagen LSSJ och MMJ. Även LJ gjorde sammalunda.
av Gunnar D, Thursday, July 25, 2019, 17:41 (1709 dagar sedan) @ Anders Jansson
Intressanta uppgifter!
Hur skarvades de ursprungliga vagnarna ihop?
När kan denna vagn, som jag avbildade för i dagarna 55 år sedan, kommit från Västergötland till Småland? I början av 60-talet, efter nedläggningarna då, eller tidigare?
Mvh Gunnar
av Anders Jansson, Sunday, July 28, 2019, 10:32 (1706 dagar sedan) @ Gunnar D
Hur skarvades de ursprungliga vagnarna ihop?
Nu är det minst 30 år sedan jag tittade närmare på ett sådant underrede så minnert kan svika. Min minnesbild säger dock att man kapade den "hela" vagnens ena bufferttbalk jämns med långbalkarna. Den "halva" vagnen nitades sedan till den "hela" vagnen med hjälp av plåtar i långbalkarnas liv. Tittade inte närmare på axlarna men troligen så bör hjulbasen ha justerats genom flytt av lagergafflarna.
När kan denna vagn, som jag avbildade för i dagarna 55 år sedan, kommit från Västergötland till Småland? I början av 60-talet, efter nedläggningarna då, eller tidigare?
Jag saknar uppgift gällande omplacering av de här aktuella vagnen. Sedan linjen Håkantorp-Forshem breddats till normalspår och bland annat cementtransporterna därmed försvunnit från smalspåret började man under 1955 att flytta över storbäriga vagnar från det västra till det östra smalspårsnätet. Detta för att ersätta äldre småbäriga vagnar vid i första hand 38 trafiksektionen (fd TÖJ och NVHJ). Sedan även Forshem-Gårdsjö breddats och även Mariestads transporter försvunnit från smalspåret återstod inte mycket och då mestadels som överföringstrafik. Då inleddes en större utskrotning av vagnar. Ett antal vagnar i bra skick omplacerades dock. Bland annat så flyttades de 50 moderna Op-vagnar som fanns i Västergötland till Växjö/Kalmar samt till Roslagsbanan.
av Kjell Friberg, Sunday, July 28, 2019, 11:36 (1706 dagar sedan) @ Anders Jansson
Hjulbasen på de flesta av dessa vagnar var osymmetrisk (2,8 + 2,7 m. De ursprungliga vagnarna hade hjulbasen 2,8 m.
av Anders Jansson, Sunday, July 28, 2019, 12:29 (1706 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Hjulbasen på de flesta av dessa vagnar var osymmetrisk (2,8 + 2,7 m. De ursprungliga vagnarna hade hjulbasen 2,8 m.
Jag har haft mina misstänkar i den riktningen men inte funnit några belägg för att så var fallet. Det förefaller tvivelsutan ha varit det enklaste sättet att lösa ombyggnaden.
Om vi utgår ifrån att så var fallet bör ett 10 cm långt stycke på mitten av långbalken ha skurits bort vid delning av en gammal vbagn i två halvor. Dessa båda halvor blev därmed vardera 2,7 meter långa. Vid sammanbyggnad av en hel och en delad vagn erhölls då en treaxlig vagn med 2,8+2,7=5,5 m hjulbas och 8,2 m längd. De ombyggda vagnarna var dock bara 8,0 meter långa vilket talar för att buffertbalkar plus 10 cm av långbalkarna skurits bort och ersatts med nya kraftigare buffertbalkar. Troligen i kombination med diverse andra förstärkningar.
av Per Ljungberg, Sunday, July 28, 2019, 13:36 (1706 dagar sedan) @ Anders Jansson
Man kan ju även notera att man gjort en ombalanseringsanordning mellan en ytteraxel och mittaxeln för att utjämna höjdvariationer i spåret.
av Gunnar D, Sunday, July 28, 2019, 17:50 (1706 dagar sedan) @ Anders Jansson
Hur skarvades de ursprungliga vagnarna ihop?
Nu är det minst 30 år sedan jag tittade närmare på ett sådant underrede så minnert kan svika. Min minnesbild säger dock att man kapade den "hela" vagnens ena bufferttbalk jämns med långbalkarna. Den "halva" vagnen nitades sedan till den "hela" vagnen med hjälp av plåtar i långbalkarnas liv. Tittade inte närmare på axlarna men troligen så bör hjulbasen ha justerats genom flytt av lagergafflarna.
När kan denna vagn, som jag avbildade för i dagarna 55 år sedan, kommit från Västergötland till Småland? I början av 60-talet, efter nedläggningarna då, eller tidigare?
Jag saknar uppgift gällande omplacering av de här aktuella vagnen. Sedan linjen Håkantorp-Forshem breddats till normalspår och bland annat cementtransporterna därmed försvunnit från smalspåret började man under 1955 att flytta över storbäriga vagnar från det västra till det östra smalspårsnätet. Detta för att ersätta äldre småbäriga vagnar vid i första hand 38 trafiksektionen (fd TÖJ och NVHJ). Sedan även Forshem-Gårdsjö breddats och även Mariestads transporter försvunnit från smalspåret återstod inte mycket och då mestadels som överföringstrafik. Då inleddes en större utskrotning av vagnar. Ett antal vagnar i bra skick omplacerades dock. Bland annat så flyttades de 50 moderna Op-vagnar som fanns i Västergötland till Växjö/Kalmar samt till Roslagsbanan.
Tack för detta!
Klart att det kan vara svårt att få fram uppgifter angående omplacering av just denna vagn men det är ändå intressant med de uppgifter du lämnat här.
Mvh Gunnar
av Ola Almquist, Friday, August 09, 2019, 02:40 (1694 dagar sedan) @ Anders Jansson
Jag saknar uppgift gällande omplacering av de här aktuella vagnen. Sedan linjen Håkantorp-Forshem breddats till normalspår och bland annat cementtransporterna därmed försvunnit från smalspåret började man under 1955 att flytta över storbäriga vagnar från det västra till det östra smalspårsnätet. Detta för att ersätta äldre småbäriga vagnar vid i första hand 38 trafiksektionen (fd TÖJ och NVHJ). Sedan även Forshem-Gårdsjö breddats och även Mariestads transporter försvunnit från smalspåret återstod inte mycket och då mestadels som överföringstrafik. Då inleddes en större utskrotning av vagnar. Ett antal vagnar i bra skick omplacerades dock. Bland annat så flyttades de 50 moderna Op-vagnar som fanns i Västergötland till Växjö/Kalmar samt till Roslagsbanan.
Här finns en bild från Västervik med en Oarp-vagn. Bilden är tagen så sent som 1971.
M.v.h.
Ola
av Christer Fredriksson, Saturday, July 27, 2019, 21:57 (1707 dagar sedan) @ Gunnar D
Hur var bromsen konstruerad på dessa vagnar med mitteraxeln obromsad?
av Överkörmästaren, Saturday, July 27, 2019, 23:48 (1706 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Hur var bromsen konstruerad på dessa vagnar med mitteraxeln obromsad?
Vilken broms, höll jag på att säga? Den verkar inte ha någon luftbroms men kanske handbroms på en axel, ser dock ingen vev.
av Anders Jansson, Sunday, July 28, 2019, 09:55 (1706 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Hur var bromsen konstruerad på dessa vagnar med mitteraxeln obromsad?
Samtliga (totalt 68 st) treaxliga Oss-vagnar vid VGJ/LSSJ/MMJ saknade annan bromsutrustning än genomgångsledning för tryckluftbroms vilken tillkom på mitten av 1940-talet.
av Överkörmästaren, Sunday, July 28, 2019, 19:16 (1706 dagar sedan) @ Gunnar D
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
Mvh Gunnar
Vad gör egentligen stångkonstruktionen mellan vänstra och mittre axeln för någonting? Är det något slags balansorgan för fjädringen?
av Herbert Paalberg, Sunday, July 28, 2019, 20:20 (1706 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Kan det stå "SJ 322321" på denna vagn i Braås juli 1964?
Mvh Gunnar
Vad gör egentligen stångkonstruktionen mellan vänstra och mittre axeln för någonting? Är det något slags balansorgan för fjädringen?
Det stämmer det är en fjäderbalans mellan inneraxelns bladfjäderpaket och ytteraxelns dito för att fördela lastvikten jämt. Vi hade några av dessa treaxliga vagnar hos oss i Västervik på smalspårstiden innan bredningen.
Palle i Vika.