Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, July 26, 2019, 10:28 (1728 dagar sedan)

I boken Statens Järnvägar på Gotland - Historien om järnvägens nedgång och fall (boken rekommenderas!) av Ragnar, Kahl & Svensson utgiven på Stenvalls 2013 återfinns uppgifter om att Gotlands Andelsslakteriförening köpte fem smalspåriga kylvagnar från SJ 1957.

Vagnarna som alla var före detta VGJ vagnar fick i och med köpet ändrade individnummer till serien som visade att det nu handlade om privatägda vagnar. Enligt boken slopades vagnarna 1962 men jag kan inte finna något om vagnarnas vidare öde. Skrotades vagnarna på Gotland eller transporterades de tillbaka till fastlandet?

Vagnarna var;

  • 550 200, fd SJ Hsp 300 670, fd VGJ Hs 1493, KVAB 1914
  • 550 201, fd SJ Hsp 300 671, fd VGJ Hm 1494, ASJL 1928
  • 550 202, fd SJ Hsp 300 682, fd VGJ Hs 1492, KVAB 1914
  • 550 203, fd SJ Hsp 300 680, fd VGJ H 1098, Göteborg 1911
  • 550 204. fd SJ Hsp 300 681, fd VGJ H 1099, Göteborg 1911


Ola Ahlström
Malmö

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Granis, Friday, July 26, 2019, 13:02 (1728 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Står inte det i de fordonslistor som finns i boken? Eller blandar jag ihop det med en annan bok/ en annan lista? Hur som helst har jag för mig att de togs tillbaka till fastlandet. Rimligen till en rätt snar skrotning då.

/ L G

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Ola Ahlström, Friday, July 26, 2019, 13:21 (1728 dagar sedan) @ Granis

Står inte det i de fordonslistor som finns i boken? Eller blandar jag ihop det med en annan bok/ en annan lista? Hur som helst har jag för mig att de togs tillbaka till fastlandet. Rimligen till en rätt snar skrotning då.

/ L G

Du blandar nog ihop det, såvida svaret inte döljer sig i bokens text, men listan jag visade kommer just från en fordonslista ur boken. Frågan kvarstår, vad hände med vagnarna efter slopandet 1962? Ställer mig tveksam till att vagnarna som redan vid köpet var slitna skulle återbördats till fastlandet men om så skedde knappast till SJ utan till något "slakteri", men i så fall vilket?

Ola Ahlström
Malmö

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Sven A, Friday, July 26, 2019, 14:01 (1728 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Utan att veta, bara "gubbgissar", men bedrevs det inte en viss trafik på hamnspåret efter nedläggningen av Sjs allmänna trafik under något år eller två?
Och var det inte transporter för slakteriet det var frågan om?
Kanske med dessa vagnar?

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Granis, Friday, July 26, 2019, 14:06 (1728 dagar sedan) @ Sven A

Jodå. Slakteriet fortsatte med denna trafik, ner till hamnen, till 1963. Alltså när SJ bara körde rivningståg på ön. Först därefter togs vagnarna -som hyrts av slakteriet redan från början- tillbaka till fastlandet.

/ L G

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Kjell Aghult, Friday, July 26, 2019, 14:35 (1728 dagar sedan) @ Sven A

Utan att veta, bara "gubbgissar", men bedrevs det inte en viss trafik på hamnspåret efter nedläggningen av Sjs allmänna trafik under något år eller två?
Och var det inte transporter för slakteriet det var frågan om?
Kanske med dessa vagnar?

Bl a SJK Meddelandeblad M-25 (November 1960) berättar följande om avvecklingen på Gotland.
Spårrivningen där beräknades av olika skäl ta sin tid. Citat:

"..Då järnvägsspåret i Visby således kommer att ligga kvar en tid, har Andelsslakteriet i Visby fått tillstånd att trafikera det från slakteriet till hamnen med de för en del år sedan av dem anskaffade kylvagnarna. Som dragkraft fungerar en lokomotor som anskaffats av slakteriet och som körs av en äldre lokförare, som anställts härför. Växling och bomfällning sköts av slakteriets personal i vita rockar".

H-vagnarna på sin tids köpts för mer skyddad transport av slaktkroppar slakteriet > hamnen.
Denna lär tidigare skötts med vanliga öppna lastbilar.

Anvarsfrågor m m SJ/Slakteriet måste ha lösts i något slags avtal, SJ ägde ju alltjämt spåret.
Och hade ju viss tid även rivningstrafiken från Lärbro. H-vagnstrafiken lär ha upphört i maj 1962 och hamnspåret ha rivits 1964. Som det sista av f d GJ.

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Gunnar Olson, Friday, July 26, 2019, 15:10 (1727 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Utan att veta, bara "gubbgissar", men bedrevs det inte en viss trafik på hamnspåret efter nedläggningen av Sjs allmänna trafik under något år eller två?
Och var det inte transporter för slakteriet det var frågan om?
Kanske med dessa vagnar?

Bl a SJK Meddelandeblad M-25 (November 1960) berättar följande om avvecklingen på Gotland.
Spårrivningen där beräknades av olika skäl ta sin tid. Citat:

"..Då järnvägsspåret i Visby således kommer att ligga kvar en tid, har Andelsslakteriet i Visby fått tillstånd att trafikera det från slakteriet till hamnen med de för en del år sedan av dem anskaffade kylvagnarna. Som dragkraft fungerar en lokomotor som anskaffats av slakteriet och som körs av en äldre lokförare, som anställts härför. Växling och bomfällning sköts av slakteriets personal i vita rockar".

H-vagnarna på sin tids köpts för mer skyddad transport av slaktkroppar slakteriet > hamnen.
Denna lär tidigare skötts med vanliga öppna lastbilar.

Anvarsfrågor m m SJ/Slakteriet måste ha lösts i något slags avtal, SJ ägde ju alltjämt spåret.
Och hade ju viss tid även rivningstrafiken från Lärbro. H-vagnstrafiken lär ha upphört i maj 1962 och hamnspåret ha rivits 1964. Som det sista av f d GJ.

Jag observerade växling med kylvagnar i hamnen sommaren 1961. En gaffeltruck sköt vagnarna framför sig. Lokomotorn var kanske i väg för att hämta flera vagnar?

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Kjell Aghult, Friday, July 26, 2019, 15:30 (1727 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jag observerade växling med kylvagnar i hamnen sommaren 1961. En gaffeltruck sköt vagnarna framför sig. Lokomotorn var kanske i väg för att hämta flera vagnar?

Kanske det, den fanns ju emellertid enligt SJK-bladet. En intressant fråga är också vem som samordnade de två växlingsrörelserna, slakthusets och rivningens. Vutbanemodellen - som ju kräver EN tkl - kom ju i bruk först 1962.

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Gunnar Olson, Friday, July 26, 2019, 16:09 (1727 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag observerade växling med kylvagnar i hamnen sommaren 1961. En gaffeltruck sköt vagnarna framför sig. Lokomotorn var kanske i väg för att hämta flera vagnar?

Kanske det, den fanns ju emellertid enligt SJK-bladet. En intressant fråga är också vem som samordnade de två växlingsrörelserna, slakthusets och rivningens. Vutbanemodellen - som ju kräver EN tkl - kom ju i bruk först 1962.

Ja, gaffeltrucken kan ju knappast ha varit dragkraft (eller snarare skjutkraft; jag tror inte den hade något koppel) annat än på kajen, med tanke på lutningen på hamnspåret i övrigt.

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Anders Jansson, Friday, July 26, 2019, 18:37 (1727 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I boken Statens Järnvägar på Gotland - Historien om järnvägens nedgång och fall (boken rekommenderas!) av Ragnar, Kahl & Svensson utgiven på Stenvalls 2013 återfinns uppgifter om att Gotlands Andelsslakteriförening köpte fem smalspåriga kylvagnar från SJ 1957.

Vagnarna som alla var före detta VGJ vagnar fick i och med köpet ändrade individnummer till serien som visade att det nu handlade om privatägda vagnar. Enligt boken slopades vagnarna 1962 men jag kan inte finna något om vagnarnas vidare öde. Skrotades vagnarna på Gotland eller transporterades de tillbaka till fastlandet?

Vagnarna var;

  • 550 200, fd SJ Hsp 300 670, fd VGJ Hs 1493, KVAB 1914
  • 550 201, fd SJ Hsp 300 671, fd VGJ Hm 1494, ASJL 1928
  • 550 202, fd SJ Hsp 300 682, fd VGJ Hs 1492, KVAB 1914
  • 550 203, fd SJ Hsp 300 680, fd VGJ H 1098, Göteborg 1911
  • 550 204. fd SJ Hsp 300 681, fd VGJ H 1099, Göteborg 1911


Ola Ahlström
Malmö

Vagnarna ifråga såldes mycket riktigt av SJ till Gotlands Andelsslakteriförening upa. De iordningställdes och ommärktes vid SJ huvudverkstad i Göteborg under augusti och september 1957 varefter de skeppades till Gotland. Avregistrering ur privatvagnparken gjordes 1962 och därefter upphörde SJs intresse för vagnarna. Skrotningen torde dock med all säkerhet ha utförts på Gotland. De SJ-vagnar som fanns kvar på ön efter försäljningar till bland annat DONJ skrotades på plats. Det var mest ekonomiskt.

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar, broms

av Kjell Aghult, Saturday, July 27, 2019, 07:19 (1727 dagar sedan) @ Anders Jansson

Vagnarna ifråga såldes mycket riktigt av SJ till Gotlands Andelsslakteriförening upa. De iordningställdes och ommärktes vid SJ huvudverkstad i Göteborg under augusti och september 1957 varefter de skeppades till Gotland. Avregistrering ur privatvagnparken gjordes 1962 och därefter upphörde SJs intresse för vagnarna. Skrotningen torde dock med all säkerhet ha utförts på Gotland. De SJ-vagnar som fanns kvar på ön efter försäljningar till bland annat DONJ skrotades på plats. Det var mest ekonomiskt.

Kanske hade vagnarna tryckluftsbroms (eller i vart fall tryckluftsledning)? Så att växlingssätten slakteriet <> hamnen kunde köras tryckluftsbromsade? Det som reglementariskt brukade kallas "Växling mellan olika bangårdsområden".

Någon form av tryckluftsbromsning på hamnspåret (Utöver med persontågsmateriel) tycks ha förekommit redan 1955. Trafikeringsinstruktionen för hamnspåret (i linjeboken) säger då bl a följande:

"I tryckluftsbromsade växlingssätt skall, med undantag för rälsbussätt, en med bemannad skruvbroms försedd personvagn litt Cop eller DFop dessutom medföras som bromsvagn. Tryckluftsbromsen å sistnämnda bromsvagn får då icke vara inkopplad".

Enligt normalmallen för växlingsrörelser enligt ovan skulle växlingssätten bromstalsberäknas,
för 20 o/oo lutning och sth 30. Dragfordonets bromskraft dock inte inräknas.

I övrigt finns regler för skjutning av växlingssätt. Till vägtrafikanters varning skulle då två ofärgade signalsken visas från framänden.

Gotlands Andelsslakteriförenings vagnar?

av Ante Svensson II, Monday, July 29, 2019, 01:33 (1725 dagar sedan) @ Ola Ahlström

I boken Statens Järnvägar på Gotland - Historien om järnvägens nedgång och fall (boken rekommenderas!) av Ragnar, Kahl & Svensson utgiven på Stenvalls 2013 återfinns uppgifter om att Gotlands Andelsslakteriförening köpte fem smalspåriga kylvagnar från SJ 1957.

Vagnarna som alla var före detta VGJ vagnar fick i och med köpet ändrade individnummer till serien som visade att det nu handlade om privatägda vagnar. Enligt boken slopades vagnarna 1962 men jag kan inte finna något om vagnarnas vidare öde. Skrotades vagnarna på Gotland eller transporterades de tillbaka till fastlandet?

Vagnarna var;

  • 550 200, fd SJ Hsp 300 670, fd VGJ Hs 1493, KVAB 1914
  • 550 201, fd SJ Hsp 300 671, fd VGJ Hm 1494, ASJL 1928
  • 550 202, fd SJ Hsp 300 682, fd VGJ Hs 1492, KVAB 1914
  • 550 203, fd SJ Hsp 300 680, fd VGJ H 1098, Göteborg 1911
  • 550 204. fd SJ Hsp 300 681, fd VGJ H 1099, Göteborg 1911


Ola Ahlström
Malmö

Vagnarna ägdes av Gotlands Andelsslakteri och skrotades inne på slakteriområdet efter nedläggningen av trafiken.

Ante