Vem var Oredson på SJ (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Sunday, July 28, 2019, 11:21 (1731 dagar sedan)

Satt igår och snackade järnväg med miin bordskollega Westin, viken påstod att Oredson styrde SJ i praktiken och Upmark endast var en galjonsfigur som levde i sin egen lilla bubbla.

Jag tror W snackar smörja.

Låst
1703 visningar

Vem var Oredson på SJ

av Henrik L, Sunday, July 28, 2019, 13:06 (1731 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Satt igår och snackade järnväg med miin bordskollega Westin, viken påstod att Oredson styrde SJ i praktiken och Upmark endast var en galjonsfigur som levde i sin egen lilla bubbla.

Jag tror W snackar smörja.

Hej
Vi som inte hänger i Norrköping så ofta,är Westin den berömda världsmästaren?,Tror du att han tycker om att du hänger ut han här?,Du kunde juh ha frågat om bevis ang hans påstående :-)
Mvh

Låst
1593 visningar

Vem var Oredson på SJ

av Harald, Sunday, July 28, 2019, 13:23 (1731 dagar sedan) @ Henrik L

Satt igår och snackade järnväg med miin bordskollega Westin, viken påstod att Oredson styrde SJ i praktiken och Upmark endast var en galjonsfigur som levde i sin egen lilla bubbla.

Jag tror W snackar smörja.


Hej
Vi som inte hänger i Norrköping så ofta,är Westin den berömda världsmästaren?,Tror du att han tycker om att du hänger ut han här?,Du kunde juh ha frågat om bevis ang hans påstående :-)
Mvh

Ett litet tips till dig Henrik L. När man ska citera någon så ska man inte kopiera in texten själv. Då syns det inte att det är ett citat. I stället ska man klicka på "Infoga citat". Då blir det som ovan så att man ser att det är ett citat. F.ö. är det inte att hänga ut att berätta vad någon har sagt. Folk får väl stå för det de säger.

Låst
1505 visningar

Vem var Oredson på SJ

av 53 Wadsten, Sunday, July 28, 2019, 14:54 (1731 dagar sedan) @ Harald

Världsmästarn bor längre upp i landet och jobbade på RB. Westin var chef på godstrafiken i Linköping, samt fd tågledare i Göteborg, vilket jag tvivlar på.

Däremot var vi rörande eniga om vilken "GOD MAT" SJ/TR serverade sina gäster på tågfärjorna,
paradrätten var om jag inte minns fel Kalvfilé Oscar med bearnaisesås, eller Femöring med stekt ägg, nedsköljd med en Dansk Pilsner.

Låst
1433 visningar

Vem var Oredson på SJ

av Arne, Sunday, July 28, 2019, 15:43 (1731 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Världsmästarn bor längre upp i landet och jobbade på RB. Westin var chef på godstrafiken i Linköping, samt fd tågledare i Göteborg, vilket jag tvivlar på.

Däremot var vi rörande eniga om vilken "GOD MAT" SJ/TR serverade sina gäster på tågfärjorna,
paradrätten var om jag inte minns fel Kalvfilé Oscar med bearnaisesås, eller Femöring med stekt ägg, nedsköljd med en Dansk Pilsner.

Jag har inte ätit dessa maträtter på Malmöhus-färjan (alltså den klassiska tågfärjan M/S Malmöhus) från Malmö till Köpenhamns frihamn. Däremot har jag ätit frukost ombord. Så jag kan inte kommentera din minnesbild av menyn!

Men en klassisk Kalvfilé Oscar ska inte serveras med bearnaisesås utan istället med choronsås. Det senare är en släkting till bearnaisen men med rödvinsvinäger och tomatpuré inblandad. Sedan ska det förstås vara vit sparris och en stor hummerklo.

Här är det fulla receptet och lite maträttshistoria taget från svenska Wikipedia.
Filé Oscar är skivad kalvfilé som serveras med hummerklokött, vit sparris, choronsås och tryffelskivor.

Anrättningen serverades första gången den 18 september 1897 på Grand Hotel i Stockholm i samband med Oscar II:s 25-årsjubileum som regent. Kreatören bakom rätten var fransmannen Paul Edmond Malaine. Hans mästerverk bestod av kalvfilé på en spegel av choronsås formerade ett O. En tryffelerad hummerstjärt blev kronan på verket och ett par extra tjocka vita sparrisstänger över alltsammans symboliserade den romerska siffran två (II). Detta ihop bildade kungens krönta monogram.

Låst
1469 visningar

Vem var Oredson på SJ

av 53 Wadsten, Sunday, July 28, 2019, 15:57 (1731 dagar sedan) @ Arne

Du har så rätt med såsen till Kalvfiléen, øresundsbåtarna Gripen, Absalon, ørnen och Öresund hade ovanstående paradrätt. Den goda cronsåsen får man tyvärr aldrig idag, mycket godare än Bearnaisen.