Edvard Oredsson (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, July 29, 2019, 10:39 (1726 dagar sedan)

O. var 1951-1961 SJ överdirektör. D v s hade samma titel som förut finansminister Magdalena Andersson, hon dock vid Skatteverket: Gd högra hand. Tredje man vid SJ var denna tid ekonomidirektör Arne Sjöberg.

O.var bleking och hade efter realen börjat vid BKB. Så sökt till SJ 1916-1917 års stationsskrivarkurs, med större möjligheter. Han blev dock inte "försteskrivare" förrän 1935: En tjänst som då måste både sökas till och flyttas till. För O:s del Malmö >
Stockholm.

Han var redan då betrodd: 1934-1936 varit sekreterare i den s k förstatligandeutredningen:
Underlaget till 1939 års riksdagsbeslut. I Stockholm gick karriären vidare och som chef måste O. avsluta sitt långa fackliga engagemang.

O. var måhända mer "synlig" än gd, då han skötte alla "stora" förhandlingar med personalförbunden. Dock inom ramar från gd (Departementet) och SJ ekonomistab.

Ekonomidirektör Sjöberg varit etta på 1930-1932 års stationsskrivarkurs. Studerat vidare och
1942 blivit fil. lic. i nationalekonomi. Deltagit i bl a offentliga 1948 års järnvägskostnadsutredning (JKU). Vars tankar än på 1990-talet kunde nämnas respektfullt av SJ nyanställda civilekonomer.


.

Edvard Oredsson

av Gunnar Ekeving, Monday, July 29, 2019, 17:09 (1726 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I en annan tråd nämns att någon "---påstod att Oredson styrde SJ i praktiken och Upmark endast var en galjonsfigur som levde i sin egen lilla bubbla."

När jag läst arkivhandlingar i SJ-arkiven slås jag av att Upmark verkar ha varit mycket operativt lagd; engagerade sig i exempelvis taxibilar och hästar, detaljerade tekniska lösningar för säkerhetssystem, ville ha besked om varför det eller det tåget blivit försenat etc. Man kunde annars tro att Upmark, som inte hade någon tidigare erfarenhet av järnväg, skulle ha anlagt ett mer strategiskt perspektiv och fokuserat på frågor kring hur järnvägen skulle styras, organiseras och marknadsföras.

Jag får närmast intrycket att Sjöberg var den mest strategiskt inriktade av de tre personer som Kjell nämner, och att Oredsson kanske anlade ett taktiskt perspektiv, medan Upmark ganska mycket befann sig i en operativ bubbla? Sjöberg var den ende av de tre som i någon större omfattning förde fram sina tankar i skriftlig form, genom ett ganska stort antal artiklar i fackpressen (t ex Statabaneingenjören och SJ-nytt), därmed blir det förstås lättare att få en bild av Sjöberg än av de två andra.

Oredsson bör genom sin gedigna erfarenhet av järnvägstrafik ha varit en stor tillgång för Upmark, kanske blev det därmed till viss del så att Oredsson "styrde SJ i praktiken"?

Edvard Oredsson

av Kjell Aghult, Tuesday, July 30, 2019, 07:34 (1725 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...Sjöberg var den ende av de tre som i någon större omfattning förde fram sina tankar i skriftlig form, genom ett ganska stort antal artiklar i fackpressen (t ex Statabaneingenjören och SJ-nytt), därmed blir det förstås lättare att få en bild av Sjöberg än av de två andra.

S. skrev bl a avsnittet "Järnvägarna i svenskt samhällsliv" i SJ 100-årsskrift. En branschutredning om ca 150 sidor, i format något mindre än A 4. Den lär ha utgivits även som egen bok.

Under S. tid uppbyggdes också SJ system av kalkylmodeller: För enskilda tåg, fraktavtal etc.
Sannolikt med rötter i 1948 års järnvägskostnadsutredning.

Edvard Oredsson

av Anders Sandgren, Tuesday, July 30, 2019, 12:00 (1725 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Han var även ordförande i Statens Järnvägars museinämnd 1944–1963.
Han var son till stationskarlen Ored Persson i Jämshög och hans hustru Hildur var dotter till en överkonduktör så järnvägskopplingar hade han.

Litet OT: Sonen Lars blev meteorolog och senare universitetslektor vid Stockholms Universitet. Som meteorolog fick han genomföra den första TV-sända väderleksrapporten 29/10-1954 men denna kunde bara ses i Stockholmstrakten då det var innan det blev rikssändningar.