Kort C3b på ÖCJ (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Tuesday, July 30, 2019, 21:35 (1724 dagar sedan)

Jag hittade ett foto från Linköping 1916 med ÖCJ persontåg. [link=https://digitaltmuseum.org/021018090201/ocj-7-med-persontag-ocj-ostra-centralbanans-jarnvag/media?slide=0]Digitalt Museum Jvm KBED00614[/link] och här nedan en delförstoring.
[img]https://i.imgur.com/HxIqqJs.png[/img]

En mycket märklig person/postvagn från ÖCJ. Den ser ut som en avkortad SJ C3b en modell som ÖCJ hade två av. Jag hittar inget om vagnen i boken om ÖCJ. Är det BD3 209?
Är POB med oss här och kan förklara, eller någon annan.
/tell

Kort C3b på ÖCJ

av Kjell Friberg, Wednesday, July 31, 2019, 06:28 (1724 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det vara så att perspektivet lurar oss? En ärmare undersökning av lanterninen får den att likna lanterninen på C3b. Jag är inne på samma linje att det är BD3 209 då denna byggts som BC3. För övrigt är tredje vagnen i tågsättet minst lika intressant då den ser ut att vara C0 202 vilken inregistrerades hos ÖCJ just 1916.

Kort C3b på ÖCJ

av Oskar F, Wednesday, July 31, 2019, 16:10 (1723 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kan det vara så att perspektivet lurar oss? En ärmare undersökning av lanterninen får den att likna lanterninen på C3b. Jag är inne på samma linje att det är BD3 209 då denna byggts som BC3. För övrigt är tredje vagnen i tågsättet minst lika intressant då den ser ut att vara C0 202 vilken inregistrerades hos ÖCJ just 1916.

Bilden finns publicerad i boken Östra Centralbanan Linköping-Hultsfred (Adell och Brännlund, 1999), s 35. I tåget på bilden s 36 är första vagnen av samma typ. Jag tror att man vid ombyggnad till BD flyttade ihop de två smalare fönstren i mitten men assymetriskt så att det ena av dessa fick sitta kvar i samma position som innan ombyggnaden. Takventilerna mellan lanterninfönstren har också flyttats. Vagnen ser onekligen kort ut, och de få men breda fönstren bidrar till det, men jag tycker det vore poänglöst att korta ursprungslängden.

Andra vagnen är tydligt märkt 200 på gaveln, och då är det en av ÖCJ:s egna BCo.

Kort C3b på ÖCJ

av Thomas Tell, Wednesday, July 31, 2019, 22:52 (1723 dagar sedan) @ Oskar F

I tåget på bilden s 36 är första vagnen av samma typ. Jag tror att man vid ombyggnad till BD flyttade ihop de två smalare fönstren i mitten men assymetriskt så att det ena av dessa fick sitta kvar i samma position som innan ombyggnaden. Takventilerna mellan lanterninfönstren har också flyttats. Vagnen ser onekligen kort ut, och de få men breda fönstren bidrar till det, men jag tycker det vore poänglöst att korta ursprungslängden.

På bilden sid 36 har kortheten försvunnit och vagnen ser lika lång ut som C3-vagnen bredvid. Fönsterplaceringen har väl med BC3-utförandet att göra.
Då har vi väl ett svar på min fråga?
/tell

Kort C3b på ÖCJ

av Anders Sandgren, Thursday, August 01, 2019, 13:47 (1722 dagar sedan) @ Thomas Tell

Den står som BC 209 i Str77 i samband med övertagandet då den blev bangårdsvagn tillsammans med BC 203 & 204, BCo 200, Co 212 och CD 207 & 208. Man kan spontant tycka att EJ-litterat (möjligen förenklat så att bara egenskaperna framgår, dvs BC i stf BC3) vid övertagandet borde avse läget just då men det kanske inte alltid var så?

Kort C3b på ÖCJ

av Thomas Tell, Thursday, August 01, 2019, 14:16 (1722 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den står som BC 209 i Str77 i samband med övertagandet då den blev bangårdsvagn tillsammans med BC 203 & 204, BCo 200, Co 212 och CD 207 & 208. Man kan spontant tycka att EJ-litterat (möjligen förenklat så att bara egenskaperna framgår, dvs BC i stf BC3) vid övertagandet borde avse läget just då men det kanske inte alltid var så?

3:an är nog producerad av mig.:-( 3:an var vanlig för länkaxelvagnar på många banor. Började med SJ godsvagnar G3 1898.
/tell