MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 (Fordon: vagnar)

av Christer Brimalm, Wednesday, August 07, 2019, 11:47 (1717 dagar sedan)

Vi håller på med renovering av denna vagn ("Amerikavagnen") i Vadstena.
Några frågor har dykt upp i samband med det.

Vagnen var ursprungligen en ren sittvagn. Den såldes tidigt till FWÖJ som året därpå (1919)uppgick i MÖJ. 1937 togs andraklassutrymmet bort och byggdes om till resgodsutrymme med två stora skjutdörrar.

Tanken är att vagnen ska återställas till det skick den hade efter denna ombyggnad.

Vagnen har ju varit glassbar i USA.Vi använde i början vagnen som cafévagn sedan den kommit tillbaka till Sverige, men borden, som sattes in under USA-tiden är nu borttagna. Sofforna är klädda med röd galon sedan den tiden. Under galonen finns tygklädd stoppning i okänt skick. Underst de gamla träsofforna.

Frågan är nu - när kan vagnen ha fått stoppade säten i tredjeklassdelen? Ska vi återställa den med stoppade säten eller med rena träbänkar för att det ska bli rätt för 1930-40-50-talet? (Det kan hända att vi behåller galonen ett tag till men vi bör veta vad vi ska ha för mål på sikt.)

Golvet är idag ett parkettgolv inlagt under tiden i Amerika. Vi funderar på att lägga linoleummatta på golvet. Enligt SJ:s vagnlära från 1912 var detta den vanliga golvbeläggningen då på SJ-vagnar. I 1 och 2 klass lade man filt under linoleummattan, men i 3 klass lades den direkt på golvplankorna (i den mån man inte hade bara brädgolv). Sedan lade man gångmattor på linoleumgolvet.

Jag är tacksam för synpunkter och råd.

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212

av johanmmolin, Wednesday, August 07, 2019, 13:21 (1716 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Det är väl mindre troligt att den hade stoppade säten på den tiden den användes för fisktransporter. Det hävdas ju att folk undvek den så långt man kunde p g a lukten ...

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212

av ak44, Wednesday, August 07, 2019, 16:17 (1716 dagar sedan) @ johanmmolin

Bara ett litet kuriosum som överflödigt vetande: Linoleummattor är ganska jämnåriga med järnvägarna. Dom kom i bruk samtidigt i mitten på 1800-talet.

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212

av Thomas Tell, Wednesday, August 07, 2019, 19:19 (1716 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Frågan är nu - när kan vagnen ha fått stoppade säten i tredjeklassdelen? Ska vi återställa den med stoppade säten eller med rena träbänkar för att det ska bli rätt för 1930-40-50-talet?

SJ snälltågsvagnar fick under 1920-talet träbänkarna klädda med tyg på filt. När rörsofforna kom fick C3d/e/g sådana under 1940-talet men C3a, C3c och CF-vagnar behöll de oklädda träbänkarna.
/tell

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212

av Ola Ahlström, Wednesday, August 07, 2019, 20:24 (1716 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Har tittat på aktuellt vagnskort för MÖJ CF 999. Kortet tar upp "alla" revisionsdatum och särskilt ombyggnaden 1937 men nämner inget om varken soffor eller golvmattor, alltså ger vagnskortet inga svar.

Ola Ahlström
Malmö

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212

av Christer Brimalm, Thursday, August 08, 2019, 12:44 (1715 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för era kommentarer!

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ytterligare ngt

av Stefan Olsson, Thursday, August 08, 2019, 13:16 (1715 dagar sedan) @ Christer Brimalm

En del banor började rätt tidigt med stoppade säten vid mer genomgripande revisioner/ombyggnader, har för mej att tex Kalmarbanorna gjorde så. SJ satte ju också som sagt in stoppade möbler.

Två jämförelser som kanske kan vara intressanta är några DONJ-vagnar, men även 340 i Västervik.
Om vi börjar med DONJ så byggde man ju efter kopet år 1937 av de båda vagnarna från NHJ, om dessa rejält, kanske på ett sätt som delvis påminner om 999. Man ville inte släpa runt mer vagnar än nödvändigt för den lilla persontrafik man vid tiden hade och därför blev dessa båda vagnar BCFo ist för BCo som vid köpet. Man gav dem högvälvda tak och möjligen tillkom nu även toaletterna mitt i vagnarna. Invändigt i övrigt blev de starkt moderniserade utifrån denna tid: fernissad masonite under fönstren och d:o björkplywood mellan fönstren. Skarvarna emellan täcktes av rostfria bandjärn och alla övriga beslag blev kromade/förnicklade. Elektrisk belysning infördes och sist men inte minst kläddes bänkarna i 3:e klass. Stoppning med både tagel och filt och över detta ett icke-plyschtyg (moquette?).

Inspirationen till detta har jag för mej man fick från NKlJs ombyggnader, men man hade även inrett BC 215 på detta sätt tidigare, även om den hade längbänkar iställer för soffor.

340 då: Ja den hade in på SJ-tiden klädda träbänkar, oklart om det gjorts redan på ÖJ-tiden eller ej. Kanske var det de små banornas sätt att vara med i tiden och konkurrensen från bussarna, som väl rätt tidigt hade mjuka säten...

Ber om ursäkt för språket i inlägget, men sitter fn och plöjer styrelseprotokoll från 1800-talet och dom gör det verkligen inte lätt för sig i skrivandet...

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ännu mer

av Stefan Olsson, Thursday, August 08, 2019, 21:27 (1715 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Efter att ha kollat på vagnkortet och de för 996-998 också, blir frågan ännu intressantare:

I Co 996 är sofforna klädda med brun rexin (konstläder/ typ galon?), men det finns inte korkmatta
I Co 997 är det röd rexin. Ej korkmatta
I C 998 är det klädda soffor. Tror att det står Tiger =tigerrandigt?

Kan det möjligen vara så att sofforna har MÖJs klädsel trots allt?

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ännu mer

av Kjell Friberg, Thursday, August 08, 2019, 22:15 (1715 dagar sedan) @ Stefan Olsson

I samband med återställandet efter USA-vistelsen diskuterades soffornas klädsel. Den amerikanska galonen ansågs då vara i så gott skick att den fick vara kvar, det undersöktes inte ens vad som fanns under den och därefter har ingat gjorts. Det kan finnas stoppning med tygklädsel av något slag under galonen. Enda möjlighet att få klarhet i detta är att lätta på galonklädeln.

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ännu mer

av Christer Brimalm, Friday, August 09, 2019, 14:47 (1714 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det har gjorts och det finns tygklädsel under galonen.
Frågan är när den kom dit.
I samband med ombyggnaden 1937?
Senare under MÖJ-tiden (1940-talet)?
Under SJ efter 1950?

På golvet finns en gammal linoleummatta i dåligt skick under den parkett som lades in under tiden som glassbar i Amerika.

MÖJ CF 999, f.d. VSBJ BC 212 - ännu mer

av Thomas Tell, Friday, August 09, 2019, 20:51 (1714 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Under SJ efter 1950?

SJ"offrade" nog inte tyg och filt på en sådan vagn, tror jag.
/tell

Litet missförstånd av mig

av Christer Brimalm, Saturday, August 10, 2019, 10:00 (1714 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Genom borttagning av galonklädseln på en soffa nyligen befanns att det INTE fanns någon gammal tygklädsel kvar under galonet. Jag missförstod informationen jag fick på den punkten.Frågan är då om träsofforna var kvar i originalskick ända tills vagnen gick till USA eller om det trots allt funnits tygklädd stoppning under MÖJ-tidens senare del?