Md-lok i Älmhult igen. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Sunday, August 11, 2019, 22:16 (1691 dagar sedan)

Kommer ni ihåg denna diskussion om lok i Älmhult? JvmKBAA05925
Här är en bild till tagen ungefär samma tid 1933. JvmKBEA01283
Här syns från vänster A 1002 och bakom detta troligen Md 917 med en kraftig panna då loket fanns på III distriktet 1933-34. Ke 928 står närmast och där bakom ett Tb-lok, E-lok och ett Tb till. Tendrarna man ser sedan är Gb halvrund (eventuellt en F-lokstender), Ga2 med verktygslåda bakpå och Ga2. Ett B-lok sticker ut och till höger sen ett Tb-lok inne i stallet. Md-loket stå i samma port på båda bilderna. Se även JvmKDAA09234 eller JvmKBAA05924 från samma tillfälle.
Efter elektrifieringen samlade SJ många avställda stora lok bland annat här i stallet.

Vad är det för konstig godsvagn med valmat tak i höger bildkant?
/tell

Md-lok i Älmhult igen.

av Kjell Friberg, Monday, August 12, 2019, 06:06 (1691 dagar sedan) @ Thomas Tell

Godsvagnen är en turist från Ungern,troligen littera Gh.

Md-lok i Älmhult igen.

av Bertil Bengtsson, Monday, August 12, 2019, 12:12 (1691 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Håller med om vagnen, typisk ungrare. Men - jag tycker det ser ut som om den är upplyft med lyftdon, samt att jag inte kan se några buffertar. Månne vagnen blivit skadad, och är under reparation? Någon anledning till att den står vid lokstallet måste det ju vara.
Berra

Md-lok i Älmhult igen.

av WS, Monday, August 12, 2019, 15:24 (1691 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Håller med om vagnen, typisk ungrare. Men - jag tycker det ser ut som om den är upplyft med lyftdon, samt att jag inte kan se några buffertar. Månne vagnen blivit skadad, och är under reparation? Någon anledning till att den står vid lokstallet måste det ju vara.
Berra


Vid full zoom och noggrann studie så håller jag med om att vagnen är
upplyft/uppallad i denna ände. Verkar vara nån typ av balk lagd under
buffertbalken. Det förvillar nog ögat lite, buffertar finns på plats,
men de sitter lite högre upp. Ser nästan ut som de sitter i korgen,
men de sitter förståss i en buffertbalk som inte syns så väl. /WS/

Md-lok i Älmhult igen.

av Anders Sandgren, Monday, August 12, 2019, 11:14 (1691 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ke 928 försvinner efter elektrifieringen från Älmhult och är 1935 utlånat till Holmbergs Mekaniska Verkstad i Lund för att 1937 säljas till Bergvik och Ala i Vansäter där loket som nr 4 finns kvar till 1963 enligt Stig L. IBF anger loket som skrotat 1964.