En okänd generaldirektör vid SJ? (Järnvägspersonal)

av vetendel, Monday, August 12, 2019, 18:09 (1709 dagar sedan)

En okänd generaldirektör vid SJ?

Jag har läst J. R. Whitebreads bok ”The Railway Policeman”, George G. Harrap & Co Ltd, London, 1961.

Boken handlar om brott med järnvägsanknytning i Storbritannien.

Ett kapitel har en märklig anknytning till Sverige, ”The Great Gold Robbery”.

De 15 maj år 1855 stals guld värt £14 000 som transporterades på South Eastern Railway. William Tester, anställd på järnvägsbolaget, var tillsammans med tre medarbetare inblandad i en smart kupp, där guld som transporterades från London till Paris stals och ersattes med bly. Stölden upptäcktes inte förrän i Paris.

William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?

En okänd generaldirektör vid SJ? – en tidig 'klintbergare'!

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 15:00 (1708 dagar sedan) @ vetendel

[b]En okänd generaldirektör vid SJ?[/b]

8<...


William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?

Låter märkligt men vi har ju alltid den konstnärliga friheten även kallad artistisk frihet. Eller på engelska poetic licence från latinets licentia poetica. Så det behöver ju inte vara med sanningen helt överensstämmande med uppgiften om denna William Tester som någon slags tidig järnvägschef här i landet.

Ser man till den svenska järnvägshistorien så var ju Nils Ericson den första chefen för Statens järnvägsbyggnader under åren 1856-1863. Han följdes sedan av Carl Gottreich Beijer 1863-1888. Och den 1 juni 1888 sammanslogs Styrelsen för statens järnvägsbyggnader med Styrelsen för statens järnvägstrafik och bildade Kungliga Järnvägsstyrelsen, Statens Järnvägar.

Så vad sagde William Tester skulle kunna ha varit för "General Manager of the Royal Swedish Railways" är nog någon slags tidig 'klintbergare', underavdelning järnvägen! ;-)

En okänd generaldirektör vid SJ? – en tidig 'klintbergare'!

av Lennart Petersen, Tuesday, August 13, 2019, 16:58 (1708 dagar sedan) @ Arne

[b]En okänd generaldirektör vid SJ?[/b]

8<...


William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?


Låter märkligt men vi har ju alltid den konstnärliga friheten även kallad artistisk frihet. Eller på engelska poetic licence från latinets licentia poetica. Så det behöver ju inte vara med sanningen helt överensstämmande med uppgiften om denna William Tester som någon slags tidig järnvägschef här i landet.

Ser man till den svenska järnvägshistorien så var ju Nils Ericson den första chefen för Statens järnvägsbyggnader under åren 1856-1863. Han följdes sedan av Carl Gottreich Beijer 1863-1888. Och den 1 juni 1888 sammanslogs Styrelsen för statens järnvägsbyggnader med Styrelsen för statens järnvägstrafik och bildade Kungliga Järnvägsstyrelsen, Statens Järnvägar.

Ericsson utnämns till chef tidigare än så : nämligen 22 januari 1855 ”att leda utförandet af statens järnvägsbyggnader”. I sig en fantastisk utnämning för Ericson fick mer makt än vad någon enskild svensk man dittils haft. Det fanns perioder där statsbanebygget slukade halva statsbudgeten.

En okänd generaldirektör vid SJ?

av Anders Sandgren, Tuesday, August 13, 2019, 15:47 (1708 dagar sedan) @ vetendel

[b]En okänd generaldirektör vid SJ?[/b]

Jag har läst J. R. Whitebreads bok [i]”The Railway Policeman”[/i], George G. Harrap & Co Ltd, London, 1961.

Boken handlar om brott med järnvägsanknytning i Storbritannien.

Ett kapitel har en märklig anknytning till Sverige, [i]”The Great Gold Robbery”[/i].

De 15 maj år 1855 stals guld värt £14 000 som transporterades på South Eastern Railway. William Tester, anställd på järnvägsbolaget, var tillsammans med tre medarbetare inblandad i en smart kupp, där guld som transporterades från London till Paris stals och ersattes med bly. Stölden upptäcktes inte förrän i Paris.

William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?

Fast "Royal Swedish Railways" var ju inte SJ utan snarare Köping Hults Järnväg. Hade denna Tester någon befattning inom detta bolag månne?

En okänd generaldirektör vid SJ?

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 16:30 (1708 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En okänd generaldirektör vid SJ?

Jag har läst J. R. Whitebreads bok ”The Railway Policeman”, George G. Harrap & Co Ltd, London, 1961.

Boken handlar om brott med järnvägsanknytning i Storbritannien.

Ett kapitel har en märklig anknytning till Sverige, ”The Great Gold Robbery”.

De 15 maj år 1855 stals guld värt £14 000 som transporterades på South Eastern Railway. William Tester, anställd på järnvägsbolaget, var tillsammans med tre medarbetare inblandad i en smart kupp, där guld som transporterades från London till Paris stals och ersattes med bly. Stölden upptäcktes inte förrän i Paris.

William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?


Fast "Royal Swedish Railways" var ju inte SJ utan snarare Köping Hults Järnväg. Hade denna Tester någon befattning inom detta bolag månne?

Skulle alltså William Tester ha att göra med bildandet år 1852 av Kongl. Svenska aktiebolaget för järnvägen Örebro–Hult? Var kan man finna upplysningar om personalen hos detta av Riksdagen supportade bolag? Var engelsmannen Tester möjligen vän till greve Adolf Eugène von Rosen? ;-)

En okänd generaldirektör vid SJ?

av Lennart Petersen, Tuesday, August 13, 2019, 16:34 (1708 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[b]En okänd generaldirektör vid SJ?[/b]

Jag har läst J. R. Whitebreads bok [i]”The Railway Policeman”[/i], George G. Harrap & Co Ltd, London, 1961.

Boken handlar om brott med järnvägsanknytning i Storbritannien.

Ett kapitel har en märklig anknytning till Sverige, [i]”The Great Gold Robbery”[/i].

De 15 maj år 1855 stals guld värt £14 000 som transporterades på South Eastern Railway. William Tester, anställd på järnvägsbolaget, var tillsammans med tre medarbetare inblandad i en smart kupp, där guld som transporterades från London till Paris stals och ersattes med bly. Stölden upptäcktes inte förrän i Paris.

William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?


Fast "Royal Swedish Railways" var ju inte SJ utan snarare Köping Hults Järnväg. Hade denna Tester någon befattning inom detta bolag månne?

Finns i vart fall inte omnämnd i den rätt omfattande historiken av KHJ på historiskt.nu. Bolaget had ju i och för sig stark anknytning till England men en grov gissning är väl att dene man helt enkelt ljugit om sina meriter. Kan man det ena så kan man det andra och med den tidens kommunickatipner var det svårt att kontrollera sådana saker.

En okänd generaldirektör vid SJ?

av Anders Sandgren, Tuesday, August 13, 2019, 17:39 (1708 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jo jag tror inte att han var manager för något bolag men kan säkert utnyttjat något och The Royal Swedish Railway Company låter ju fint och fanns i verkligheten och var ju känt bland de engelska finansiärerna och leverantörerna.
KHJ hade ju en del problem i början med Burge's avhopp mm så det fanns nog möjlighet för en bedragare att utnyttja situationen.

SJ använde "Swedish government" som namn. Åtminstone är de loggade så hos Beyer, Peacock & Co.

En okänd generaldirektör vid SJ?

av Mattias Jansson, Tuesday, August 13, 2019, 18:10 (1708 dagar sedan) @ vetendel

En okänd generaldirektör vid SJ?

Jag har läst J. R. Whitebreads bok ”The Railway Policeman”, George G. Harrap & Co Ltd, London, 1961.

Boken handlar om brott med järnvägsanknytning i Storbritannien.

Ett kapitel har en märklig anknytning till Sverige, ”The Great Gold Robbery”.

De 15 maj år 1855 stals guld värt £14 000 som transporterades på South Eastern Railway. William Tester, anställd på järnvägsbolaget, var tillsammans med tre medarbetare inblandad i en smart kupp, där guld som transporterades från London till Paris stals och ersattes med bly. Stölden upptäcktes inte förrän i Paris.

William Tester försvann med sin andel av bytet till Sverige. När han återvände till England ett år senare arresterades han. Han uppgav då att han under sin tid i Sverige ”took up no less a post than that of General Manager of the Royal Swedish Railways”.

Vid denna tid var det nog lätt att skryta om sina insatser i ett avlägset och för engelsmän obetydligt land, men är det någon som känner till om denne William Tester över huvud hade någon befattning vid något svensk järnvägsbolag vid tiden 1855-1856?

Med tanke på att karln uppenbarligen var en tjuv och en bedragare så torde den mest sannolika förklaringen vara att han helt enkelt ljög.