"Höjd öfver hafvet" (Järnväg allmänt)

av Arne, Tuesday, August 13, 2019, 00:00 (1690 dagar sedan)

På stationsskyltarna – i varje all förr i tiden – stod det alltid förutom namnet på järnvägsstationen uppgifter om avståndet i km från Stockholm OCH höjden över havet. Jag kom att tänka på det här när jag såg det intressanta programmet om Hybo station på Statsbanan Ljusdal–Hudiksvall i det klart sevärda SVT-programmet "Det sitter i väggarna" som gick nu på måndag kväll.

Nu till min undring. Att man kan ha haft ett legitimt intresse av avståndet från landets huvudstad kan jag förstå. Men vad finns/fanns det för anledning att ha uppgiften om stationens läge i höjd över havet? På Hybos gamla stationsskylt står det följande info: 386 KM FRÅN STOCKHOLM samt 128 M ÖFVER HAFVET.

Vad var tanken egentligen med att ange höjden över havet i meter? Var det bara för att ha något att fylla ut namnskylten med så att man fick en symmetri i uppgifterna med avståndet till vänster om stationsnamnet i mitten och höjden över havet sedan till höger på skylten?! Eller fanns det någon mer substantiell järnvägsteknisk förklaring om orsaken till m.ö.h.-infon?

undrar den nyfikne järnvägsvännen på Kungsholmen :-)

"Höjd öfver hafvet"

av Lennart Petersen, Wednesday, August 14, 2019, 00:20 (1689 dagar sedan) @ Arne

På stationsskyltarna – i varje all förr i tiden – stod det alltid förutom namnet på järnvägsstationen uppgifter om avståndet i km från Stockholm OCH höjden över havet. Jag kom att tänka på det här när jag såg det intressanta programmet om Hybo station på Statsbanan Ljusdal–Hudiksvall i det klart sevärda SVT-programmet "Det sitter i väggarna" som gick nu på måndag kväll.

Nu till min undring. Att man kan ha haft ett legitimt intresse av avståndet från landets huvudstad kan jag förstå. Men vad finns/fanns det för anledning att ha uppgiften om stationens läge i höjd över havet? På Hybos gamla stationsskylt står det följande info: 386 KM FRÅN STOCKHOLM samt 128 M ÖFVER HAFVET.

Vad var tanken egentligen med att ange höjden över havet i meter? Var det bara för att ha något att fylla ut namnskylten med så att man fick en symmetri i uppgifterna med avståndet till vänster om stationsnamnet i mitten och höjden över havet sedan till höger på skylten?! Eller fanns det någon mer substantiell järnvägsteknisk förklaring om orsaken till m.ö.h.-infon?

undrar den nyfikne järnvägsvännen på Kungsholmen :-)

Det var väl bara allmän kuriosa, även avståndet var väl av rätt ringa betydelse , mer betydelsefullt var nog tidtabellen med hur lång tid resan nu kunde ta. Men det var nog mest statsbanorna som hade uppgift om Stockholm på skyltarna , förutom möjligen SWB och Roslagsbanan(?) hade nog privatbanorna sina egna avstånd och jag tror knappast det stod Stockholm på Västkustbanans skyltar.
Berömd är också Engströms teckning där Kolingen lutar sig ut och konstaterar från stationsskyltens m.ö.h att ”det är mycket ginare sjövägen”

"Höjd öfver hafvet"

av Lennart Petersen, Wednesday, August 14, 2019, 02:38 (1689 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På stationsskyltarna – i varje all förr i tiden – stod det alltid förutom namnet på järnvägsstationen uppgifter om avståndet i km från Stockholm OCH höjden över havet. Jag kom att tänka på det här när jag såg det intressanta programmet om Hybo station på Statsbanan Ljusdal–Hudiksvall i det klart sevärda SVT-programmet "Det sitter i väggarna" som gick nu på måndag kväll.

Nu till min undring. Att man kan ha haft ett legitimt intresse av avståndet från landets huvudstad kan jag förstå. Men vad finns/fanns det för anledning att ha uppgiften om stationens läge i höjd över havet? På Hybos gamla stationsskylt står det följande info: 386 KM FRÅN STOCKHOLM samt 128 M ÖFVER HAFVET.

Vad var tanken egentligen med att ange höjden över havet i meter? Var det bara för att ha något att fylla ut namnskylten med så att man fick en symmetri i uppgifterna med avståndet till vänster om stationsnamnet i mitten och höjden över havet sedan till höger på skylten?! Eller fanns det någon mer substantiell järnvägsteknisk förklaring om orsaken till m.ö.h.-infon?

undrar den nyfikne järnvägsvännen på Kungsholmen :-)


Det var väl bara allmän kuriosa, även avståndet var väl av rätt ringa betydelse , mer betydelsefullt var nog tidtabellen med hur lång tid resan nu kunde ta. Men det var nog mest statsbanorna som hade uppgift om Stockholm på skyltarna , förutom möjligen SWB och Roslagsbanan(?) hade nog privatbanorna sina egna avstånd och jag tror knappast det stod Stockholm på Västkustbanans skyltar.
Berömd är också Engströms teckning där Kolingen lutar sig ut och konstaterar från stationsskyltens m.ö.h att ”det är mycket ginare sjövägen”

Men man kan ju anta att man även som sagt vinnlade sig om viss symmetri på tavlan så det inte bara tippade över åt ena sidan. Hittar en bild från HNJ och Landeryd där det på vänster sida angavs avstånd till Halmstad, på höger sida avstånd till Nässjö och Falköping och under Landeryd höjd över havet. Men kanske hade det någon betydelse för äldre tiders resenärer att man förflyttat sig inte bara vågrätt utan även i höjd. Åker man alpjärnvägar så kan ju höjdsiffran vara spännande t.ex när man kommit upp på Berninabanans högsta station

"Höjd öfver hafvet" Hotell 1222

av Sune Nylén, Wednesday, August 14, 2019, 06:28 (1689 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hotellet på Finse vid stationen heter till och med 1222, som anges vara stationens höjd över havet, så i det fallet ligger det affärsmässig reklam bakom.Rälsens dito
höjd lär för övrigt vara 1222,2,så sådär riktigt precis är det ju inte.:-)

"Höjd öfver hafvet"

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, August 14, 2019, 07:46 (1689 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Men man kan ju anta att man även som sagt vinnlade sig om viss symmetri på tavlan så det inte bara tippade över åt ena sidan. Hittar en bild från HNJ och Landeryd där det på vänster sida angavs avstånd till Halmstad, på höger sida avstånd till Nässjö och Falköping och under Landeryd höjd över havet. Men kanske hade det någon betydelse för äldre tiders resenärer att man förflyttat sig inte bara vågrätt utan även i höjd. Åker man alpjärnvägar så kan ju höjdsiffran vara spännande t.ex när man kommit upp på Berninabanans högsta station

I Sverige fanns även en del höjdskyltar längs linjen, tex utanför Storlien ("högsta punkten på Sveriges statsbanor" ) och denna vid Linderöd:

[image]

Från Samlingsportalen.se:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF04364

"Höjd öfver hafvet"

av Ola Almquist, Friday, August 16, 2019, 01:35 (1687 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Men man kan ju anta att man även som sagt vinnlade sig om viss symmetri på tavlan så det inte bara tippade över åt ena sidan. Hittar en bild från HNJ och Landeryd där det på vänster sida angavs avstånd till Halmstad, på höger sida avstånd till Nässjö och Falköping och under Landeryd höjd över havet. Men kanske hade det någon betydelse för äldre tiders resenärer att man förflyttat sig inte bara vågrätt utan även i höjd. Åker man alpjärnvägar så kan ju höjdsiffran vara spännande t.ex när man kommit upp på Berninabanans högsta station


I Sverige fanns även en del höjdskyltar längs linjen, tex utanför Storlien ("högsta punkten på Sveriges statsbanor" ) och denna vid Linderöd:

[image]

Från Samlingsportalen.se:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF04364

Här finns en bild på en skylt som stod vid högsta punkten på Riksgränsbanan. Det fanns väl en på Hallandsåsen också men jag hittar ingen bild på den just nu.

M.v.h.
Ola

"Höjd öfver hafvet" - och avstånd

av Ola Almquist, Thursday, August 15, 2019, 23:07 (1687 dagar sedan) @ Lennart Petersen

På stationsskyltarna – i varje all förr i tiden – stod det alltid förutom namnet på järnvägsstationen uppgifter om avståndet i km från Stockholm OCH höjden över havet. Jag kom att tänka på det här när jag såg det intressanta programmet om Hybo station på Statsbanan Ljusdal–Hudiksvall i det klart sevärda SVT-programmet "Det sitter i väggarna" som gick nu på måndag kväll.

Nu till min undring. Att man kan ha haft ett legitimt intresse av avståndet från landets huvudstad kan jag förstå. Men vad finns/fanns det för anledning att ha uppgiften om stationens läge i höjd över havet? På Hybos gamla stationsskylt står det följande info: 386 KM FRÅN STOCKHOLM samt 128 M ÖFVER HAFVET.

Vad var tanken egentligen med att ange höjden över havet i meter? Var det bara för att ha något att fylla ut namnskylten med så att man fick en symmetri i uppgifterna med avståndet till vänster om stationsnamnet i mitten och höjden över havet sedan till höger på skylten?! Eller fanns det någon mer substantiell järnvägsteknisk förklaring om orsaken till m.ö.h.-infon?

undrar den nyfikne järnvägsvännen på Kungsholmen :-)


Det var väl bara allmän kuriosa, även avståndet var väl av rätt ringa betydelse , mer betydelsefullt var nog tidtabellen med hur lång tid resan nu kunde ta. Men det var nog mest statsbanorna som hade uppgift om Stockholm på skyltarna , förutom möjligen SWB och Roslagsbanan(?) hade nog privatbanorna sina egna avstånd och jag tror knappast det stod Stockholm på Västkustbanans skyltar.
Berömd är också Engströms teckning där Kolingen lutar sig ut och konstaterar från stationsskyltens m.ö.h att ”det är mycket ginare sjövägen”

Men man kan ju anta att man även som sagt vinnlade sig om viss symmetri på tavlan så det inte bara tippade över åt ena sidan. Hittar en bild från HNJ och Landeryd där det på vänster sida angavs avstånd till Halmstad, på höger sida avstånd till Nässjö och Falköping och under Landeryd höjd över havet. Men kanske hade det någon betydelse för äldre tiders resenärer att man förflyttat sig inte bara vågrätt utan även i höjd. Åker man alpjärnvägar så kan ju höjdsiffran vara spännande t.ex när man kommit upp på Berninabanans högsta station

Här finns en bild från Landeryd. Anmärkningsvärt är att avstånden även finns med på gaveln. Det var hur som helst inte vanligt att privatbanorna angav höjd över havet. När det gäller knutpunkter kan man jämföra med Rimbo där tre avstånd finns med. I Spångenäs fanns dock inte avståndet till Hultsfred med.

M.v.h.
Ola

"Höjd öfver hafvet" - och avstånd

av Sune Nylén, Thursday, August 15, 2019, 23:10 (1687 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja,i HNJ boken är för varje station dessa data utsatta.

"Höjd öfver hafvet"

av LOK, Thursday, August 15, 2019, 20:51 (1687 dagar sedan) @ Arne

Jag har länge sökt efter anledning till höjdangivelsen, utan att finna någon officiell förklaring. "I folkbildande syfte" är kanske svaret.

I övrigt finns det liknande angivelser i vissa andra länder, som t ex Norge. Också banorna i Alperna har ofta höjdangivelse.

"Höjd öfver hafvet"

av Sune Nylén, Thursday, August 15, 2019, 23:08 (1687 dagar sedan) @ LOK

Ja det där kan du nog inte få något svar på. Det var väl något från gamla
tider,när folkbildningen var minimal, som hängde i. Samma som de skyltar som talade om
när du passerade en landskapsgräns. Det var ju samma kung på båda sidorna. Åkte jag till t.ex.Agnesberg för jag hade något att uträtta där, så var det naturligtvis i 999 fall av tusen helt ointressant för mig att jag befann mig 3,3 m över havet och att jag hade 9 km till Göteborg och 469 km till Falun. Men Banprofilen finns lika fullt utritad på sidan 112 i BJ 22. Hög luft säges ju också vara särskilt hälsosam,
så kanske var det därför.

"Höjd öfver hafvet"

av Anders Sandgren, Thursday, August 15, 2019, 23:11 (1687 dagar sedan) @ Sune Nylén

En fundering är om det kan vara ett arvegods från kanalerna där ju detta har större relevans?
Nils E hade ju erfarenhet från skilsmässodiket.