Valmet-loket i Kärrgruvan? (Fordon: lok)

av Anders Järvenpää, Tuesday, August 13, 2019, 09:25 (1711 dagar sedan)

I Kärrgruvan står ett Tammerforstillverkat 2-axligt Valmet-lok. Det vore trevligt att skriva en notis om detta i Resiina. Jag har kontaktat ENJ per elektropost (till info@enj.se) 17/7 2019 med frågor om lokets proveniens men dessvärre inte fått något svar.

Om någon från ENJ läser dessa rader vore jag tacksam för kontakt och information antingen genom svar på min elektropost eller via detta forum.

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av V1, Tuesday, August 13, 2019, 12:13 (1710 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det borde röra sig om Valmet Move 250B, nr 103. Användes tidigare av Ruukki i Virsbo.

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av Ulfe, Tuesday, August 13, 2019, 12:46 (1710 dagar sedan) @ V1

Det borde röra sig om Valmet Move 250B, nr 103. Användes tidigare av Ruukki i Virsbo.

Det här? Fotat den 23/4 2014 utanför ENJ-s lokstall i Kärrgruvan.

[image]

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av Bertil Bengtsson, Tuesday, August 13, 2019, 18:44 (1710 dagar sedan) @ Ulfe

Det grön-röda loket på bilden är ett Deutz-lok, levererat till LKAB 1958. Mekaniskt tämligen identiskt med SJ:s Z64, men med annan motor.
Berra

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av tobbe, Tuesday, August 13, 2019, 21:13 (1710 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Fråga: Vad skiljer sig NBJ.lokomotorerna "stutarna" tekniskt gentemot Z64.typen?? kortfattat.
tobbe

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av -RB-, Wednesday, August 14, 2019, 02:16 (1710 dagar sedan) @ tobbe

DWK/MaK stutarna är dieselmekaniska och Z64 dieselhydrauliska (Voith låda) .
Normalt (alltid ?) har de levererats med tillverkarens egentillverkade dieselmotor .
För Z64 är det en Deutz motor (vattenkyld tror jag) .
Inte mycket tyvärr .
Mvh Rolf Berg

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av Kjell Friberg, Wednesday, August 14, 2019, 06:00 (1710 dagar sedan) @ -RB-

Motorn i stutarna är en rak sexcylindrit fyrtaktsmotor medan Z64 levererades med en tvåtakts V4.

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av BD, Wednesday, August 14, 2019, 06:47 (1710 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Motorn i stutarna är en rak sexcylindrit fyrtaktsmotor medan Z64 levererades med en tvåtakts V4.

Deutzmotorn var väl ventillös med vändspolning och avgasportar?

Valmet-loket i Kärrgruvan?

av tobbe, Wednesday, August 14, 2019, 10:53 (1709 dagar sedan) @ BD

Tack Roffe o övriga för konkret info.:-P :-P :-P
tobbe

Z64 vs NBJ stut?

av K Lemming, Wednesday, August 14, 2019, 14:42 (1709 dagar sedan) @ -RB-

Är loken lika annars när det gäller axelavstånd och hjuldiameter?

SJ Z64 vs NBJ stut - sifferjämförelse

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, August 14, 2019, 20:48 (1709 dagar sedan) @ K Lemming

Är loken lika annars när det gäller axelavstånd och hjuldiameter?

Vid konsultation av SJK bok 14, SLM 1973, får man dessa data som delvis kompletterar de annars föredömliga uppgifterna på NBVJ-hemsidan:

Längd över buffertar Z64 7,37 m, NBJ 7,70 m
Hjuldiameter Z64 850 mm, NBJ 950 mm
Hjulbas Z64 2,65 m, NBJ 2,90 m
Tjänstevikt Z64 28 ton, NBJ 28,0 ton (jfr NBVJ: 26/29 ton, vilket gäller?)
Motor Z64 240 hk Deutz T4M625, NBJ 240 hk MaK Ms24
Växel Z64 Voith L33yU (hydraulisk), NBJ MaK ... (mekanisk, antal växlar?)
Dragkraft Z64 9,3 Mp, NBJ 6,8 Mp
Sth Z64 32/53 km/h, NBJ 54 km/h

Möjligen skulle mer data kunna finnas i SJ Str 262 utgiven 1/1 1955, där åtminstone en flik "Lokomotorer" finns i mitt eget ex, men tyvärr utan innehåll. Fanns det alls något sådant till denna annars utmärkta samling datablad för SJ-dragfordon?

Betr siffrorna för dragkraft liknar ju NBJ-siffrorna de för SJ Z43 m fl, 6,6 Mp (= "ton" med icke SI-enheter) och verkar kanske realistiska, vilket jag dock inte tycker att siffrorna 9,3 Mp för Z64 verkar, dessa senare skulle i så fall erfordra en friktionskoefficient 9,3/28 = 0,33, vilket åtminstone skulle kräva synnerligen väl fungerande sandning. I o f s krävs ju samma friktion för en 20-tons-Z43 med dragkraft 6,6 Mp. NBJ-stut skulle kräva 6,8/28 = 0,24, vilket jag tycker låter mer realistiskt. Jfr 56-tons ånglok litt N med startdragkraft också ca 9 Mp men ungefär dubbla vikten, dvs friktion ca 0,16 och också 56-tons diesellok T21 med dragkraften 18 Mp, och även där friktion ca 0,32. Jag har för mig att man annars brukar räkna med friktionskoefficienten ca 0,2 mellan hjul och räl.

Handlar det kanske om att lok med jämn dragkraftskurva som finns hos de med hydraulisk eller elektrisk transmission kan klara sig med lägre friktion än de med mekanisk växellåda eller kolvmaskineri hos ånglok?
/citerade och funderade CEO

SJ Z64 vs NBJ stut - sifferjämförelse

av Harald, Thursday, August 15, 2019, 05:43 (1709 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Vid torr och ren räls är 0,33 ingen orimlig friktionskoefficient utan att man behöver tillgripa sandning. Ett ånglok och särskilt ett tvåcylindrigt har väl lättare att slira, eftersom dragkraften varierar under ett kolvslag.

SJ Z64 vs NBJ stut - sifferjämförelse. Vikten?

av Leif B, Thursday, August 15, 2019, 08:55 (1709 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Är loken lika annars när det gäller axelavstånd och hjuldiameter?


Vid konsultation av SJK bok 14, SLM 1973, får man dessa data som delvis kompletterar de annars föredömliga uppgifterna på NBVJ-hemsidan:

Längd över buffertar Z64 7,37 m, NBJ 7,70 m
Hjuldiameter Z64 850 mm, NBJ 950 mm
Hjulbas Z64 2,65 m, NBJ 2,90 m
Tjänstevikt Z64 28 ton, NBJ 28,0 ton (jfr NBVJ: 26/29 ton, vilket gäller?)
Motor Z64 240 hk Deutz T4M625, NBJ 240 hk MaK Ms24
Växel Z64 Voith L33yU (hydraulisk), NBJ MaK ... (mekanisk, antal växlar?)
Dragkraft Z64 9,3 Mp, NBJ 6,8 Mp
Sth Z64 32/53 km/h, NBJ 54 km/h

Möjligen skulle mer data kunna finnas i SJ Str 262 utgiven 1/1 1955, där åtminstone en flik "Lokomotorer" finns i mitt eget ex, men tyvärr utan innehåll. Fanns det alls något sådant till denna annars utmärkta samling datablad för SJ-dragfordon?

Betr siffrorna för dragkraft liknar ju NBJ-siffrorna de för SJ Z43 m fl, 6,6 Mp (= "ton" med icke SI-enheter) och verkar kanske realistiska, vilket jag dock inte tycker att siffrorna 9,3 Mp för Z64 verkar, dessa senare skulle i så fall erfordra en friktionskoefficient 9,3/28 = 0,33, vilket åtminstone skulle kräva synnerligen väl fungerande sandning. I o f s krävs ju samma friktion för en 20-tons-Z43 med dragkraft 6,6 Mp. NBJ-stut skulle kräva 6,8/28 = 0,24, vilket jag tycker låter mer realistiskt. Jfr 56-tons ånglok litt N med startdragkraft också ca 9 Mp men ungefär dubbla vikten, dvs friktion ca 0,16 och också 56-tons diesellok T21 med dragkraften 18 Mp, och även där friktion ca 0,32. Jag har för mig att man annars brukar räkna med friktionskoefficienten ca 0,2 mellan hjul och räl.

Handlar det kanske om att lok med jämn dragkraftskurva som finns hos de med hydraulisk eller elektrisk transmission kan klara sig med lägre friktion än de med mekanisk växellåda eller kolvmaskineri hos ånglok?
/citerade och funderade CEO

När det gäller just vikten så levererades ”stutarna” utspridda mellan 1937 och 1953, så om vikten skulle skilja mellan olika exemplar är ju inte alls märkligt. Nästan mer märkligt att övriga data verkar så lika under hela denna tid.

Z64 vs NBJ stut?

av V1, Sunday, August 18, 2019, 12:43 (1705 dagar sedan) @ K Lemming

Jag tror axelavståndet är 2,80 på Stutarna?

Z64 vs NBJ stut?

av David Sohlberg, Sunday, August 18, 2019, 17:31 (1705 dagar sedan) @ V1

Jag tror axelavståndet är 2,80 på Stutarna?

Fråga eller påstående?

2,9 m säger i alla fall flera olika källor.

Deutz-loket i Kärrgruvan!

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, August 14, 2019, 21:16 (1709 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det grön-röda loket på bilden är ett Deutz-lok, levererat till LKAB 1958. Mekaniskt tämligen identiskt med SJ:s Z64, men med annan motor.
Berra

Om jag har rätt för mig är det SKÅJs hos ENJ sedan 2002 deponerade "Grodan" som dock enl IBFs utmärkta lista över svenska Deutz-lok är tillv-nr 56882 från 1958, urspr NCB Hissmofors AB 7, till SKÅJ 1987. Motor 200 hk Deutz A12L614R med mekanisk växellåda. Vikt 24 ton, alltså lite lättare och motorsvagare än standard SJ-Z64, dock ungefär samma dimensioner (?), men därför säkert billigare och ändå tillräckligt för avsett ändamål, men vet nån varför det slopades, kanske ersatt av modernare eller större lok? Mer data om motorn? Deutz har ju tidigare levererat till SJ Z3 130 hk motortypen A8L614R enl IBF. Undrar om den inte dessutom var luftkyld? Kanske nåt liknande men starkare i Grodan?
/CEO

Deutz-loket i Kärrgruvan!

av Bertil Bengtsson, Wednesday, August 14, 2019, 21:38 (1709 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Enligt leveranslistorna från Jens Merte i Tyskland, så levererades loket till LKAB, och såldes vid okänd tidpunkt till Hissmofors:

citat
V 56882 1958 A12L614 R B 1435 18.06.1958 EDS, für Luossavaara Kirunavaara AB LKAB [S] /19xx Hissmofors AB, Krokom /1987 Stockholm Kulturselskab for Anglok och Järnvägar SKAJ [S]
slut citat

Tyvärr tar forumet bort extra mellanslag och tabbar i text, så det blir inte helt klart vad som avses.
Vad EDS står för, är mig obekant. Möjligen firma Elektro-Diesel i Stockholm?
"V" betyder väl "Verbrennungsmotor" eller "Verschiebelokomotive", jag har betydelsen i min dator men hittar den inte just nu. A12L614R är motortypen, snarare än loktypen. "B" är axelföljden.

Berra

Deutz-loket i Kärrgruvan!

av Ola Almquist, Wednesday, August 14, 2019, 23:09 (1709 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Enligt leveranslistorna från Jens Merte i Tyskland, så levererades loket till LKAB, och såldes vid okänd tidpunkt till Hissmofors:

citat
V 56882 1958 A12L614 R B 1435 18.06.1958 EDS, für Luossavaara Kirunavaara AB LKAB [S] /19xx Hissmofors AB, Krokom /1987 Stockholm Kulturselskab for Anglok och Järnvägar SKAJ [S]
slut citat

Tyvärr tar forumet bort extra mellanslag och tabbar i text, så det blir inte helt klart vad som avses.
Vad EDS står för, är mig obekant. Möjligen firma Elektro-Diesel i Stockholm?
"V" betyder väl "Verbrennungsmotor" eller "Verschiebelokomotive", jag har betydelsen i min dator men hittar den inte just nu. A12L614R är motortypen, snarare än loktypen. "B" är axelföljden.

Berra

Det är kanske lite tydligare här. Z64 m.fl. finns här. Jag ska kolla upp det där med LKAB om inte någon annan hinner före. Det bör stå i boken Industrijärnvägar i Jämtland och Härjedalen.

M.v.h.
Ola

Deutz-loket i Kärrgruvan!

av Ola Almquist, Wednesday, August 28, 2019, 22:47 (1695 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt leveranslistorna från Jens Merte i Tyskland, så levererades loket till LKAB, och såldes vid okänd tidpunkt till Hissmofors:

citat
V 56882 1958 A12L614 R B 1435 18.06.1958 EDS, für Luossavaara Kirunavaara AB LKAB [S] /19xx Hissmofors AB, Krokom /1987 Stockholm Kulturselskab for Anglok och Järnvägar SKAJ [S]
slut citat

Tyvärr tar forumet bort extra mellanslag och tabbar i text, så det blir inte helt klart vad som avses.
Vad EDS står för, är mig obekant. Möjligen firma Elektro-Diesel i Stockholm?
"V" betyder väl "Verbrennungsmotor" eller "Verschiebelokomotive", jag har betydelsen i min dator men hittar den inte just nu. A12L614R är motortypen, snarare än loktypen. "B" är axelföljden.

Berra


Det är kanske lite tydligare här. Z64 m.fl. finns här. Jag ska kolla upp det där med LKAB om inte någon annan hinner före. Det bör stå i boken Industrijärnvägar i Jämtland och Härjedalen.

Jag har kollat upp saken. Boken heter förresten Industribanor...
Loket levererades den 18 juni 1958 till Elektro Diesel AB för den tänkta kunden LKAB.
Det finns ett foto på loket i nedkopplat skick på Hälsingborg F. Loket är märkt Hissmofors AB Krokom No 7.

M.v.h.
Ola

Deutz-loket i Kärrgruvan!

av Jan Langstrom, Wednesday, August 14, 2019, 23:22 (1709 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Tyvärr tar forumet bort extra mellanslag och tabbar i text, så det blir inte helt klart vad som avses.
Berra

Liten petitess: Det är inte forumet som tar bort dina mellanslag, de finns med i ditt inlägg, det är din browser, helt enligt standard för html.