Koppeladapter på ULJ (Järnväg allmänt)

av BD, Friday, August 16, 2019, 19:27 (1708 dagar sedan)

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/koppel/adap/6138.jpg[/IMG]

Besökte i lördags för första gången ULJ på en trafikdag. Noterade att adapter mellan koppel av olika typer används. Antar att samtliga koppel är tillverkade i Sverige. Alltså även det på översta bilden.
Kedjorna användes ej.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/koppel/adap/6145b.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/koppel/adap/6147.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/koppel/adap/6141.jpg[/IMG]

Koppeladapter på ULJ

av Anders Ljung, Friday, August 16, 2019, 19:38 (1708 dagar sedan) @ BD

Enkammar koppel modell Pihl, Scharfenberg med adapter till enkammarkoppel.

Kedjorna används inte på tryckluftsbromsade tåg. Tåget skall gå isär, rycka isär luftslangarna så att nödbroms inträder.

Koppeladapter på ULJ

av Granis, Friday, August 16, 2019, 19:41 (1708 dagar sedan) @ BD

SRJ/ DHJ "koncernen" utrustade fr o m 1940-talet sin "persontrafikmaterial"; person- och resgods- och motorvagnar samt ellok med dessa typer av automatkoppel från Scharffenberg. Men således inte fordon som räknades som "godstågsfordon"; ånglok och godsvagnar, även om dessa -inte minst ångloken- även kunde gå i persontåg (och elloken i godståg). Om jag inte minns fel hade man t o m idéer om att kunna bygga in utrustning för multipeldrift i kopplen, men de genomfördes aldrig.

Undantag förekom; "Dalahästarna", dieselloken SRJ 5-6 (sedemera SJ litt T2p), hade Scharffenbergskoppel från början, men erhöll rätt snabbt (?) vanliga "hästskokoppel". Likaså hade de runt 1946 nybyggda godsfinkorna från början automatkoppel, allt givetvis för att de (rätt?) ofta kunde gå i persontåg. I varje fall till en början, alltså.

För att kunna köra fordon med de båda koppeltyperna i samma tåg konstruerade man dessa adaptrar. På de vagnar som utrustades med "Scharffar" brukar man se en krok på buffertbalken där adaptern kan hänga när den inte behövs, d v s när fordonet är kopplat till ett annat med samma koppel. Dessa krokar är "kantigare" än de motsvarande för hästskokopplens öglor.

/ L G

PS: Notera att dessa automatkoppel är större och kraftigare (ganska naturligt) än de liknande från bl a samma tillverkare som rälsbussar i många fall fick. Så de kan alltså inte kopplas samman... DS

PPS: Lokomotorer fick inte heller automatkoppel

Koppeladapter på ULJ

av BD, Friday, August 16, 2019, 20:42 (1708 dagar sedan) @ Granis

SRJ/ DHJ "koncernen" utrustade fr o m 1940-talet sin "persontrafikmaterial"; person- och resgods- och motorvagnar samt ellok med dessa typer av automatkoppel från Scharffenberg.


Var verkligen firma Scharfenberg leverantör av kopplen?

Koppeladapter på ULJ

av Granis, Friday, August 16, 2019, 20:59 (1708 dagar sedan) @ BD

Var verkligen firma Scharfenberg leverantör av kopplen?

Vet inte. Med tanke på pågående krig när tillverkningen/ leveranserna började kanske de byggdes i Sverige på licens? Någon borde veta; Thomas Tell t ex?

/ L G

Koppeladapter på ULJ

av Överkörmästaren, Friday, August 16, 2019, 21:07 (1708 dagar sedan) @ Granis

Var verkligen firma Scharfenberg leverantör av kopplen?


Vet inte. Med tanke på pågående krig när tillverkningen/ leveranserna började kanske de byggdes i Sverige på licens? Någon borde veta; Thomas Tell t ex?

/ L G

Företaget som idag heter Dellner tillverkade scharfenbergskoppel redan på 40-talet. Då hette de nog Vika (ev ”Runnvika”) mekaniska verkstad.

Det saknas egentligen anledning att skriva ”Scharffenberg” med två f.

Koppeladapter på ULJ

av Leif B, Friday, August 16, 2019, 21:05 (1708 dagar sedan) @ BD

SRJ/ DHJ "koncernen" utrustade fr o m 1940-talet sin "persontrafikmaterial"; person- och resgods- och motorvagnar samt ellok med dessa typer av automatkoppel från Scharffenberg.

Var verkligen firma Scharfenberg leverantör av kopplen?

Ja, till en början. Senare under kriget blev det allt svårare att få koppel från Tyskland och då började Runnvika Mekaniska tillverka kopior:
http://www.tydal.nu/postvagnen/246644.htm

Det vore intressant att veta mer om denna skiljedom:
http://www.tydal.nu/postvagnen/247659.htm

Scharfenbergkopplet är från 1903 och tillverkas även av Voith:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Scharfenbergkoppel

På den första bilden ser man adaptern hänga på sin krok till vänster om scharfenbergkopplet:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=57262

Koppeladapter på ULJ

av Christer Göransson, Friday, August 16, 2019, 21:39 (1708 dagar sedan) @ Granis

Adaptern kallades också "Kalvskalle" på Roslagsbanan.

/Christer

Koppeladapter på ULJ

av John T, Saturday, August 17, 2019, 00:15 (1708 dagar sedan) @ Granis

Om jag inte minns fel hade man t o m idéer om att kunna bygga in utrustning för multipeldrift i kopplen, men de genomfördes aldrig.

Det var ju så att så att Scharfenbergskopplen blev aktuella just för att SRJ-ledningen var inriktade på att införa multipeldrift, i samband med motorvagnarna 121-128 ("Rävarnas" ) leverans, som hade multipelutrustning redan från början. Kgl Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen var kritiska till hästskokopplen och hur dessa skulle hantera tryckkrafter när en motorvagn sköt vagnar framför sig. Man befarade urspårningar i kurvor vid sådana tillfällen. Scharfenbergskopplen ansågs stadigare och hade dessutom andra fördelar, så därför infördes dessa, inledningsvis med prioritet på persontågsmateriel som trafikerade de då elektriferade linjerna. Sedan blev det tydligen inte multipeldriften så lyckad och därför inte långlivad, men Scharfenbergskopplen blev i alla fall ny standard för persontågsmateriel.

Undantag förekom; "Dalahästarna", dieselloken SRJ 5-6 (sedemera SJ litt T2p), hade Scharffenbergskoppel från början, men erhöll rätt snabbt (?) vanliga "hästskokoppel".

Nja, ett av loken verkar övervägande haft Scharfenbergskoppel. Bildstudier visar att loken under stor del av drifttiden på SRJ-nätet (även på SJ-tiden) verkar ha haft en koppeltyp var, även om det finns någon enstaka bild som visar undantag. Såvitt tillgängliga bilder anger var det SRJ 5 / 3525 som hade Scharfenbergskoppel och SRJ 6 / 3526 som hade hästskokoppel. Nu täcker säkert inte bilderna in alla varianter så totalt vattentät är kanske inte principen ovan.