Underleverantörer? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Saturday, August 17, 2019, 10:24 (1707 dagar sedan)

När Svenska järnvägsförvaltningarna köpte järnvägsfordon (främst vagnar) under tidigt 1900-tal, och då det fanns flera inhemska tillverkare (förvisso förkom karteller), hur hanterade tillverkaren standardprodukter som till exempel boggier? Utgår från att en järnvägsförvaltning ville ha standardprodukter för att minimera och underlätta framtida underhåll. Fanns det därför företag som fungerade som underleverantörer till de stora tillverkarna eller fanns det avtal/kompetens hos stortillverkaren som medgav tillverkning där av standarddetaljer, hur hanterades i så fall patentfrågan?

Just boggier kan vara ett exempel för att illustrera frågeställningen.

Ola Ahlström
Malmö

Underleverantörer?

av BD, Saturday, August 17, 2019, 11:00 (1707 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Just boggier kan vara ett exempel för att illustrera frågeställningen.

Ola Ahlström
Malmö

Och boggitillverkaren köpte kanske pressade boggisidor m fl detaljer i sin tur från en underleverantör.

SJ i sin sida tillhandahöll oftast boggier till beställda vagnar.

Underleverantörer? Behovet av standardisering?

av Leif B, Saturday, August 17, 2019, 11:00 (1707 dagar sedan) @ Ola Ahlström

När Svenska järnvägsförvaltningarna köpte järnvägsfordon (främst vagnar) under tidigt 1900-tal, och då det fanns flera inhemska tillverkare (förvisso förkom karteller), hur hanterade tillverkaren standardprodukter som till exempel boggier? Utgår från att en järnvägsförvaltning ville ha standardprodukter för att minimera och underlätta framtida underhåll. Fanns det därför företag som fungerade som underleverantörer till de stora tillverkarna eller fanns det avtal/kompetens hos stortillverkaren som medgav tillverkning där av standarddetaljer, hur hanterades i så fall patentfrågan?

Just boggier kan vara ett exempel för att illustrera frågeställningen.

Ola Ahlström
Malmö

Behovet av standardisering var inte alls lika stort "förr i tiden" som nu. Både tillverkning - även serietillverkning - och underhåll var långt, långt mer hantverksmässig än idag.

Pionjären var Henry Ford med löpande bandet som krävde att komponenterna var standardiserade så att alla likadana delar passade på samma plats i alla bilar (T-Fordar). Det var för bara drygt 100 år sedan (1913). Nja, man kan naturligtvis hitta tidigare exempel på standardisering, t ex på amerikanska lokfabriker och i produktion av militärmateriel - men idéerna spred sig gradvis och över lång tid i samhället. Först i stora organisationer, storproduktion och militären, bland järnvägar först till de allra största bolagen sedan efterhand till mindre. Till de minsta järnvägarna nådde de aldrig.

Ännu när jag började på Roslagsbanan (kring 1990) tillverkades en hel del reservdelar som behövdes av en smed och snickare när en vagn gått sönder. Inte alltid efter ritning - många vagnar var ju ända lite vinda och skeva - utan genom att ta mått och fila tills det passade.

I en sån verksamhet finns inte så stort behov av litterabeteckningar på lok eller typbeteckningar på t ex boggier. Vissa känsliga komponenter som hjul- och hjulaxlar fick man ju ha bättre koll på, delvis p g a myndighetskrav.

För några årtionden talades mycket om att "informationssamhället" skulle ta över efter "industrisamhället" och informationen och kunskapen skulle bli mycket viktigare än förmågan att producera själva prylarna. Det där lät väldigt flummigt då - det var ju ändå riktiga prylar som hade nytta av, inte "information". De framsynta förutspådde ett paradigmsskifte av samma storlek som när industrisamhället ersatte bondesamhället.

Nu har detta paradigmskifte inträffat och vi lever mitt i informationssamhället. Det är självklart att det är konstruktionen, kunskapen, designen och informationen som är det stora värdet som ägare vaktar över som en hök. Men när vi tittar tillbaka i historien, så gäller det att försöka komma ihåg /sätta sig in i hur man tänkta då. "Patent" fanns ju visserligen redan men det var ändå i mångt och mycket Produktionen som var företaget. Det finns en hel del exempel på att en lokfabrik som inte hade möjlighet att leverera tillräckligt snabbt, lånade ut sina ritningar till en annan som hade tillgänglig kapacitet.

För att avrunda, du har naturligtvis helt rätt i standardiseringen kom av bl a just de skäl som du skriver men det skedde gradvis och det tog tid.