Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Saturday, August 17, 2019, 13:53 (1707 dagar sedan)

ÖREBRO, måndag.
Under dambiltävlingen den 13 juli, som bl.a. gick förbi Kilsmo, blev ett tävlingsekipage från Stockholm hejdat vid ett par fällda järnvägsbommar. På den kvinnliga bilförarens begäran steg den manlige kartläsaren ur bilen och lyfte upp bommarna, varigenom ekipaget kunde fortsätta. Tack vare ingripande från en banvakt undgick en efterföljande lastbil samt en hästskjuts att överköras av ett extratåg som omedelbart efteråt passerade övergången. Askers häradsrätt avkunnade på måndagen utslag i målet varvid den kvinnliga bilföraren dömdes till sex månaders straffarbete, villkorlig dom, samt kartläsaren till 80 dagsböter à 4 kr.

Ur Dagens Nyheter tisdagen den 13 oktober 1936.

Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete

av Sune Nylén, Saturday, August 17, 2019, 14:12 (1707 dagar sedan) @ Jöran Johansson

En så´n stolla och han var ju lika korkad han Men han var väl i en viss beroende ställning föstås. Tidigare brukade man ju sätta ut namnet på den dömde, men det var väl en societetsdam, med tanke på att det var en biltävling.

Straffarbete?

av Patrik Eriksson, Saturday, August 17, 2019, 14:36 (1707 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hur länge kunde man dömas till straffarbete? Såvida det inte motsvaras av samhällstjänst.
Jag undrar f.ö vilken typ av straffarbete en kvinna kunde få på den tiden?

Straffarbete?

av Sune Nylén, Saturday, August 17, 2019, 14:43 (1707 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Sy säckar kunde nog vara tänkbart Eller sömnadsarbete för Kronan.

Straffarbete?

av Mattias Jansson, Saturday, August 17, 2019, 14:53 (1707 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Hur länge kunde man dömas till straffarbete? Såvida det inte motsvaras av samhällstjänst.
Jag undrar f.ö vilken typ av straffarbete en kvinna kunde få på den tiden?

Straffarbete var i princip detsamma som fängelse vid den tiden, nuvarande Brottsbalken kom 1965, innan dess fanns Strafflagen och i den användes ordet straffarbete. Utan att veta exakt hur det såg ut skulle jag dock hävda att fenomenet varierade över tid; redan i början av 1900-talet fanns knappast några "stenbrott med folk med korp och kula om foten" kvar, men något fick de givetvis göra i finkan (fast den här damen fick ju villkorligt). Men för riktigt grova brott kunde du alltså teoretiskt få livstids straffarbete (fast precis som att dödsstraffet gradvis användes allt mer sporadiskt under en lång tid innan det slutgiltigt avskaffades så var det redan för 100-120 år sedan i praktiken så att man satt ett antal år även för sådant som mord, spioneri etc, dock i regel bara i sällsynta fall livet ut).

Till själva ämnet; att döma av formuleringen låter det som att det var automatiska bommar redan 1936, för annars borde väl en bomfällare på plats ha rusat ut och börjat gestikulera och skrika och bära sig åt för att hindra dem; banvakten verkar ju ha hunnit ingripa efter själva händelsen men innan det gick riktigt illa. Det var ju visserligen en av landets två största stambanor, men ändå, automatbommar 1936?
Eller förbiser jag något? Kan det ha varit en korsning där banvakten fällde bommarna men sedan inte var fysiskt precis vid korsningen under hela tiden utan kom tillbaka en stund senare för att öppna igen eller så?

Straffarbete?

av Sune Nylén, Saturday, August 17, 2019, 15:29 (1707 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Brovakten vid Kvillebron skötte två bommar.Dels över Kvillegatan.Kanske 75 m,dels över Madängsgatan.300 a 400 m till. Om det gick att lyfta redan fällda bommar tvivlar jag på, men en kompis fastnade i mekanismen med armen när en bom skulle fällas vid Madängsgatan. Med förenade krafter lyckades vi hålla den i halvfällt läge, så han kom loss.

Straffarbete?

av Gunnar Olson, Saturday, August 17, 2019, 15:56 (1707 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hur länge kunde man dömas till straffarbete? Såvida det inte motsvaras av samhällstjänst.
Jag undrar f.ö vilken typ av straffarbete en kvinna kunde få på den tiden?


Straffarbete var i princip detsamma som fängelse vid den tiden, nuvarande Brottsbalken kom 1965, innan dess fanns Strafflagen och i den användes ordet straffarbete. Utan att veta exakt hur det såg ut skulle jag dock hävda att fenomenet varierade över tid; redan i början av 1900-talet fanns knappast några "stenbrott med folk med korp och kula om foten" kvar, men något fick de givetvis göra i finkan (fast den här damen fick ju villkorligt). Men för riktigt grova brott kunde du alltså teoretiskt få livstids straffarbete (fast precis som att dödsstraffet gradvis användes allt mer sporadiskt under en lång tid innan det slutgiltigt avskaffades så var det redan för 100-120 år sedan i praktiken så att man satt ett antal år även för sådant som mord, spioneri etc, dock i regel bara i sällsynta fall livet ut).

Till själva ämnet; att döma av formuleringen låter det som att det var automatiska bommar redan 1936, för annars borde väl en bomfällare på plats ha rusat ut och börjat gestikulera och skrika och bära sig åt för att hindra dem; banvakten verkar ju ha hunnit ingripa efter själva händelsen men innan det gick riktigt illa. Det var ju visserligen en av landets två största stambanor, men ändå, automatbommar 1936?
Eller förbiser jag något? Kan det ha varit en korsning där banvakten fällde bommarna men sedan inte var fysiskt precis vid korsningen under hela tiden utan kom tillbaka en stund senare för att öppna igen eller så?

Straffet fängelse fanns även före 1965. Skillnaden mot straffarbete var nog att fången inte var skyldig att arbeta under strafftiden. Fängelsestraff var i regel realtivt korta då den tiden. Detta minns jag från den propedeutiska kursen i juridik höstterminen 1964.

Bommar manövrerade på avstånd

av Gunnar Ekeving, Sunday, August 18, 2019, 23:27 (1706 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Eller förbiser jag något? Kan det ha varit en korsning där banvakten fällde bommarna men sedan inte var fysiskt precis vid korsningen under hela tiden utan kom tillbaka en stund senare för att öppna igen eller så?

Automatiska bommar var ovanliga 1936 - ett fåtal anläggningar existerade på dispens från regeringen (beslut togs i konselj och skrevs under av kungen).

Däremot fanns många anläggningar där bommarna manövrerades på avstånd, det kunde t ex gälla plankorsningar i bangårdsändarna där manövreringen skedde från plattformen framför stationshuset, eller att en vägvakt dels manövrerade bommar eller grindar vid vaktstugan och dels bommar vid vägar på upp till någon kilometers avstånd vid mekanisk manövrering och nästan obegränsat avstånd för elektrifierade bommar. Det fanns alltså inget krav på att vägvakten skulle kunna visuellt kontrollera övergången.

[link=https://ekeving.se/p/hd/hna.html]Exempel Halmstad[/link]

Angående att den ivriga damens kartläsare kunde lyfta bommarna så var lyftmöjlighet ett krav, i varje fall vid bommar som manövrerades på avstånd. Detta för att eventuellt instängda fordon skulle kunna ta sig ut. Många bommar bestod av ett järnrör som man inte utan vidare kunde köra igenom.

Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete

av 53 Wadsten, Sunday, August 18, 2019, 11:29 (1706 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Måste man inte ha nyckel(Fjb-nyckel) för att "NÖDLYFTA" järnvägsbommar, samt anmäla vägkorsningen tagen ur bruk.

Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete

av Mattias Jansson, Sunday, August 18, 2019, 13:19 (1706 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Måste man inte ha nyckel(Fjb-nyckel) för att "NÖDLYFTA" järnvägsbommar, samt anmäla vägkorsningen tagen ur bruk.

Episoden inträffade 1936, vilket kan ha viss betydelse för vilket/vilka system som finns/fanns.

Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete

av Överkörmästaren, Sunday, August 18, 2019, 19:09 (1706 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det var väl rentav troligtvis en manuell anläggning?

Tävlande dam lät lyfta bommar, dömdes till straffarbete

av 53 Wadsten, Monday, August 19, 2019, 15:04 (1705 dagar sedan) @ Mattias Jansson

OK.