Bild på X9 Vikingen? (Järnväg allmänt)

av Alex, Tuesday, August 20, 2019, 19:43 (1710 dagar sedan)

Den här bilden med följande undertext dök upp i ett Facebook Forum som jag följer.

Vykort, ingen tidsangivelse.
Foto:Giovanni Trimboli
Vy från Stadshustornet över Kungl.
Slottet och Riksdagshuset.

Giovanni Trimbolis foton brukar oftast
vara sextiotal eller sjuttiotal.

Det är min övertygelse att vi ser X9 Vikingen på bilden och året kan vara 1968. Tåget avgick 15.35 från Stockholm vilket stämmer med ljuset. Inga destinationsskyltar på sidorna vilket stämmer med 1968 och framåt. Vid den här tiden gick tåget med vagnar både till Hälsingborg F (främst) och Malmö och delades i Hässleholm. Troligen då efter CIVL sovvagnen och före R3:an som då gick till Malmö. Vi ser även en blå sittvagn från DB som troligen gick till Hamburg med sovvagnen samt en AB8K från SJ som gick till Basel.

Någon som tror på något annat alternativ så lyssnar jag gärna!

Mvh/Alex

[image]

Länk till bild i större format

Bild på X9 Vikingen?

av Billy, Tuesday, August 20, 2019, 20:10 (1710 dagar sedan) @ Alex

Den här bilden med följande undertext dök upp i ett Facebook Forum som jag följer.

Vykort, ingen tidsangivelse.
Foto:Giovanni Trimboli
Vy från Stadshustornet över Kungl.
Slottet och Riksdagshuset.

Giovanni Trimbolis foton brukar oftast
vara sextiotal eller sjuttiotal.

Det är min övertygelse att vi ser X9 Vikingen på bilden och året kan vara 1968. Tåget avgick 15.35 från Stockholm vilket stämmer med ljuset. Inga destinationsskyltar på sidorna vilket stämmer med 1968 och framåt. Vid den här tiden gick tåget med vagnar både till Hälsingborg F (främst) och Malmö och delades i Hässleholm. Troligen då efter CIVL sovvagnen och före R3:an som då gick till Malmö. Vi ser även en blå sittvagn från DB som troligen gick till Hamburg med sovvagnen samt en AB8K från SJ som gick till Basel.

Någon som tror på något annat alternativ så lyssnar jag gärna!

Mvh/Alex

[image]

Länk till bild i större format

Intressant. Möjligen kan jag tycka att det ser ut som en R1:a, eller RBo2 hette den kanske då

Bild på X9 Vikingen?

av Alex, Tuesday, August 20, 2019, 21:14 (1710 dagar sedan) @ Billy

Ja,du har rätt i det.

Bild på X9 Vikingen?

av Lars-Göran Eriksson, Tuesday, August 20, 2019, 23:50 (1710 dagar sedan) @ Alex

När jag studerar vagnförteckningen för X 9/19 (19 Hm-Hbf) "Vikingen" under perioden 26/5-26/9 1968 hittar jag följande:

Sittvagn 1,2 kl Stockholm-Hässleholm-Hälsingborg F-Köbenhavn, samt Stockholm-Hässleholm-Hälsingborg F-Köbenhavn-Hamburg-München-Garmisch-Partenkirchen.

Liggvagn Stockholm-Hässleholm-Hälsingborg-Hamburg.

Sovvagn (SZD) Stockholm-Malmö-Trelleborg-Berlin Ostbf-Warszawa-Moskva (fr Sthlm Ti,To,Lö)
Sovvagn (Mitropa) Stockholm-Malmö-Trelleborg-Berlin-Ostbf (fr Stockholm Mån,Ons,Fre,Sön)
Sovvagn (CIWL) Stockholm-Hässleholm-Hälsingborg-Hamburg.

Restaurang Stockholm-Malmö.

Bild på X9 Vikingen?

av Alex, Wednesday, August 21, 2019, 08:06 (1709 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Garmisch-Partenkirchen!

Jag trodde det var Basel men tack för tillrättaläggande.

I vilket fall bör det då vara vår svenska AB8K som fick äran att rulla dit och det ljusare blå DB-vagnen är liggvagnen.

Mitropa eller SZD-vagnen är ju förstås utanför bilden till vänster. Den gröna svvagnen till Moskva gick ju bara en gång i veckan så det är förmodligen en "röding" där bak.

Restuarangvagnen hänger efter sovvagnen till Hamburg och bör då befinna sig någorlunda mitt i tåget men från Hässleholm gick den då främst den sista vägen ner till Malmö.

Mvh/Alex

Bild på X9 Vikingen?

av Ola Almquist, Tuesday, August 20, 2019, 23:59 (1710 dagar sedan) @ Alex

Det är min övertygelse att vi ser X9 Vikingen på bilden och året kan vara 1968. Tåget avgick 15.35 från Stockholm vilket stämmer med ljuset. Inga destinationsskyltar på sidorna vilket stämmer med 1968 och framåt. Vid den här tiden gick tåget med vagnar både till Hälsingborg F (främst) och Malmö och delades i Hässleholm. Troligen då efter CIVL sovvagnen och före R3:an som då gick till Malmö. Vi ser även en blå sittvagn från DB som troligen gick till Hamburg med sovvagnen samt en AB8K från SJ som gick till Basel.

Är det inte t.o.m. två AB8K (ABo24k)?

M.v.h.
Ola

Bild på X9 Vikingen?

av Alex, Wednesday, August 21, 2019, 08:07 (1709 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tror nog ändå att det bara är en vagn.

Mvh/Alex

Bild på X9 Vikingen?

av WS, Wednesday, August 21, 2019, 09:34 (1709 dagar sedan) @ Alex

Jag tror nog ändå att det bara är en vagn.

Mvh/Alex


Jag vill ha det till en AB8K närmast den blå DB-vagnen.
De ser ut att ha samma tyska mått på takhöjd och bredd.

Nästa vagn är absolut en AB, men den har de mer generösa
svenska måtten på takhöjd och bredd. Måste vara AB3. /WS/

Bild på X9 Vikingen?

av Ola Almquist, Thursday, August 22, 2019, 00:38 (1709 dagar sedan) @ WS

Jag tror nog ändå att det bara är en vagn.

Mvh/Alex

Jag vill ha det till en AB8K närmast den blå DB-vagnen.
De ser ut att ha samma tyska mått på takhöjd och bredd.

Nästa vagn är absolut en AB, men den har de mer generösa
svenska måtten på takhöjd och bredd. Måste vara AB3. /WS/

Ja just det. Jag ser nu att takändarna inte är lika. Dessutom finns inget litet fönster i förstaklassavdelningen. Det bör vara en ABo3/AB3.

M.v.h.
Ola

Bild på X9 Vikingen? Tidpunkt?

av Oskar F, Monday, August 26, 2019, 22:04 (1704 dagar sedan) @ Alex

Det är något konstigt med bilden, nämligen att det är så extremt lite gatutrafik på Centralbron och på Vasabron mitt på blanka eftermiddagen. Istället ser det ut som några fotgängare på Centralbron. Skanningen är dock inte skarp nog för att se detaljer t ex vid Riddarhuset. Norra Centralbron öppnades för trafik dagen H, 3 september 1967 och då var det ju också begränsad trafik. Men det årtalet stämmer inte med destinationsskyltarna på vagnarna. Finns någon annan förklaring?

Bild på X9 Vikingen? Tidpunkt?

av Måns Johannesson, Tuesday, August 27, 2019, 20:21 (1703 dagar sedan) @ Oskar F

Det är något konstigt med bilden, nämligen att det är så extremt lite gatutrafik på Centralbron och på Vasabron mitt på blanka eftermiddagen. Istället ser det ut som några fotgängare på Centralbron. Skanningen är dock inte skarp nog för att se detaljer t ex vid Riddarhuset. Norra Centralbron öppnades för trafik dagen H, 3 september 1967 och då var det ju också begränsad trafik. Men det årtalet stämmer inte med destinationsskyltarna på vagnarna. Finns någon annan förklaring?

Söndag kanske. Var väl inget större drag i stan på söndagseftermiddagar på den här tiden.

/Måns