SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Wednesday, August 21, 2019, 09:10 (1708 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Rikard Johanson, Wednesday, August 21, 2019, 10:12 (1708 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder - och alla fordon finns kvar och jag vågar påstå att flera är i bättre skick än på bilderna! Lok 8 är visserligen nerplockat och under grundlig revision och personvagnen DONJ 1 står som nästa objekt i vagnrenoveringskön men dagen kommer när detta tåg kan sättas samman igen.

Rikard, JTJ

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Peter A, Wednesday, August 21, 2019, 10:22 (1708 dagar sedan) @ Ulfe

Underbara bilder :-) :-) :-) :-) :-)

SJK-resa...; sparade fordon

av Granis, Wednesday, August 21, 2019, 10:53 (1708 dagar sedan) @ Ulfe

Som vanligt: Härliga bilder! En intressant notering i sammanhanget, och som vi nog berört här förut, är hur mycket persontrafikmaterial en del sent eller aldrig förstatligade privatbanor behöll efter att de lagt ner sin persontrafik. DONJ t ex, där man väl nästan behöll alla kvarvarande personvagnar efter nedläggningen vid 50-talets början? Likaså KURJ. Även där kunde ju SJK lyckliggöras så fordon fanns kvar till en utfärd, men sedan –när staten och SJ tagit över- gick slopningar och skrotningar fort där.

ASLJ är ett annat och tidigare exempel där personvagnar fanns kvar så den trafiken kunde återupptas under kriget (1940) trots att persontrafiken egentligen lagts ned tiotalet år tidigare. HFJ/ SVJ är jag mer osäker på –där fick ju SJK arrangera utfärder med godsvagnar/ ”sommarvagnar”- men det finns säkert fler exempel. NkLJ t ex.

Vad det handlar om är väl att ”bruksmentaliteten” och frånvaron av modernt synsätt på ”tillgångar” gjorde att ”bra att ha grejer” sparades. Som på dagens museibanor kanske?

/ L G ;-)

SJK-resa...; sparade fordon

av Mattias Jansson, Wednesday, August 21, 2019, 13:26 (1708 dagar sedan) @ Granis

Likaså KURJ. Även där kunde ju SJK lyckliggöras så fordon fanns kvar till en utfärd, men sedan –när staten och SJ tagit över- gick slopningar och skrotningar fort där.

KURJ övertogs av SJ 1 juli 1952 och persontrafiken lades ned två månader efter förstatligandet, så om det fanns materiel kvar länge nog för SJK att göra en utfärd så var det i det fallet ändock SJ-materiel.

SJK-resa...; sparade fordon

av Granis, Wednesday, August 21, 2019, 15:21 (1708 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Korrekt! Det faktum att SJ lät ångloken fortsätta vara privatbanemärkta såväl på KURJ som på SRJ/ DHJ gjorde att jag glömde att det skilde sju år mellan banorna gick upp i SJ (1952 respektive 1959).

/ L G

SJK-resa...; sparade fordon

av Hans Broman, Saturday, August 24, 2019, 11:01 (1705 dagar sedan) @ Granis

Som vanligt: Härliga bilder! En intressant notering i sammanhanget, och som vi nog berört här förut, är hur mycket persontrafikmaterial en del sent eller aldrig förstatligade privatbanor behöll efter att de lagt ner sin persontrafik. DONJ t ex, där man väl nästan behöll alla kvarvarande personvagnar efter nedläggningen vid 50-talets början?

- - -

Jag ser i Wikipedia att persontrafiken Lilla Björnmossen - Jädraås upphörde så sent som 1959, men jag invänder inte mot ditt resonemang.

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Leif B, Saturday, August 24, 2019, 16:33 (1705 dagar sedan) @ Hans Broman

Som vanligt: Härliga bilder! En intressant notering i sammanhanget, och som vi nog berört här förut, är hur mycket persontrafikmaterial en del sent eller aldrig förstatligade privatbanor behöll efter att de lagt ner sin persontrafik. DONJ t ex, där man väl nästan behöll alla kvarvarande personvagnar efter nedläggningen vid 50-talets början?

- - -

Jag ser i Wikipedia att persontrafiken Lilla Björnmossen - Jädraås upphörde så sent som 1959, men jag invänder inte mot ditt resonemang.

Vagnbehovet för Björmossepilen var naturligtvis inte noll, men bra nära. En tvåaxlig vagn var egentligen stor överkapacitet för en postväska och någon enstaka resenär. Med två vagnar hade man haft en reserv. Men jag är inte lessen att det behöll mer. :-)

Om Björnmossenpilen

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Rikard Johanson, Saturday, August 24, 2019, 16:49 (1705 dagar sedan) @ Leif B

Mer om Björnmossepilens sista dag 31 augusti 1959 finns att ta del av här.

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Lennart Petersen, Sunday, August 25, 2019, 01:38 (1704 dagar sedan) @ Rikard Johanson

Mer om Björnmossepilens sista dag 31 augusti 1959 finns att ta del av här.

Den bildserien är ju ett fascinerande tidsdokument nu efter 60år.
Med 0,15 resande/dag hade man väl en av de absolut lägsta siffrorna i svensk järnvägsstatistik. En och annan hade mött upp till sista tåget som synes men det var ju inga floder av folk från denna utpräglade glesbygd.

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Lennart Petersen, Sunday, August 25, 2019, 01:59 (1704 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Mer om Björnmossepilens sista dag 31 augusti 1959 finns att ta del av här.

Den bildserien är ju ett fascinerande tidsdokument nu efter 60år.
Med 0,15 resande/dag hade man väl en av de absolut lägsta siffrorna i svensk järnvägsstatistik. En och annan hade mött upp till sista tåget som synes men det var ju inga floder av folk från denna utpräglade glesbygd.

Och lite mer resande var det när jag tittar på Svensk Järnvägsstatistik för 1953 när Jädraås-Linghed hade petsontrafik.
Det året hittar man HFJ , Hällefors-Fredriksberg med 3400resor, DONJ med 2100 och sist KNJ , Krylbo-Norberg med 400 resande , den sistnämnda var ju även mycket kort så det blev bara 6000 pkm /år.
SJ som jämförelse redovisar 113434700 resor för 1953.

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Överkörmästaren, Sunday, August 25, 2019, 09:34 (1704 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Rätta mig om jag har fel, men den här ”trafiken” bestod väl i praktiken oftast/alltid av möjligheten att medfölja i en personvagn i ett tåg som ändå skulle gå, och vars tidtabell var helt anpassade efter godstrafikens behov?

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Rikard Johanson, Sunday, August 25, 2019, 09:40 (1704 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Rätta mig om jag har fel, men den här ”trafiken” bestod väl i praktiken oftast/alltid av möjligheten att medfölja i en personvagn i ett tåg som ändå skulle gå, och vars tidtabell var helt anpassade efter godstrafikens behov?

I det länkade texten från JTJs hemsida framgår att "I DONJs sista tidtabell med persontrafik framfördes ett blandat tågpar på vardagar. Förutom personvagnen medfördes tomma timmervagnar till Lilla Björnmossen och lastade därifrån."

Man lär ha beställt fram en taxi när det inte funnits behov av att transportera tomma eller lastade timmervagnar, dvs tåget ställdes in.

SJK-resa...; sparade fordon. Björnmossepilen

av Christer Fredriksson, Sunday, August 25, 2019, 10:20 (1704 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Gick inte detta tåg pga postens behov?

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av tobbe, Wednesday, August 21, 2019, 19:25 (1708 dagar sedan) @ Ulfe

Jag minns mycket väl denna SJK-utfärd då det var mycket snö och halka på vägarna. Jag + min framlidne kompis följde med 2 andra kompisar i en gammal Folkabubbla utan värme och "sommardäck"(:-( :-( ) på en mycket våghalsig färd mot Tallås/ Ockelbo med min nyinköpta kamera. Vi fotade detta tsä på ett flertal platser utefter linjen från Tallås mot Ockelbo. Ett "jäkla snöoväder" ömsom mjuka flingor och otroligt stora blöta "blaffor" både ljummet och kallt med ett otroligt dåligt fotoljus vilket visade sig sedan efter bildernas senare ankomst. Man var både blöt och frusen inombords och att sedan hoppa in i en Folka utan värme var ju ingen höjdare men då defrostern behagade lägga av dessutom skapa imma på frontrutans insida gjorde inte saken bättre. Vi fick flytta om inbördes för att växelvis torka bort imma så föraren kunde framföra "åkdonet". Men fota DONJ 8:an utefter linjen och några av DONJ lokomotorerna blev iallafall resultatet. En kul men bister fotoupplevelse blev det iallafall och början på en mångårig fotosejour att "jaga" tåg från söder till norr- öster till väster. Många mil blev det med åren. Vilka minnen:-P :-P :-P :-P
tobbe

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Lennart Petersen, Wednesday, August 21, 2019, 20:53 (1708 dagar sedan) @ tobbe

Jag minns mycket väl denna SJK-utfärd då det var mycket snö och halka på vägarna. Jag + min framlidne kompis följde med 2 andra kompisar i en gammal Folkabubbla utan värme och "sommardäck"(:-( :-( ) på en mycket våghalsig färd mot Tallås/ Ockelbo med min nyinköpta kamera. Vi fotade detta tsä på ett flertal platser utefter linjen från Tallås mot Ockelbo. Ett "jäkla snöoväder" ömsom mjuka flingor och otroligt stora blöta "blaffor" både ljummet och kallt med ett otroligt dåligt fotoljus vilket visade sig sedan efter bildernas senare ankomst. Man var både blöt och frusen inombords och att sedan hoppa in i en Folka utan värme var ju ingen höjdare men då defrostern behagade lägga av dessutom skapa imma på frontrutans insida gjorde inte saken bättre. Vi fick flytta om inbördes för att växelvis torka bort imma så föraren kunde framföra "åkdonet". Men fota DONJ 8:an utefter linjen och några av DONJ lokomotorerna blev iallafall resultatet. En kul men bister fotoupplevelse blev det iallafall och början på en mångårig fotosejour att "jaga" tåg från söder till norr- öster till väster. Många mil blev det med åren. Vilka minnen:-P :-P :-P :-P
tobbe

Men jag var med på tåget och vi som var ombord hade nog en bra upplevelse , en av fotokörningarna var i snöfall men det blev fina bilder ändå. Till och från Ockelbo kom vi bekvämt i YBoa6 (X16)

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Thomas Tell, Wednesday, August 21, 2019, 23:29 (1707 dagar sedan) @ Ulfe

Jag har lite obehagskänslor när jag ser bilderna. Jag var med men mådde inte bra utan hade hög feber åtminstone under hemresan och dagarna efter. Jag har en del diabilder men tittar inte gärna på dem.
Jag minns att jag imponerades av de höga vedtravarna i Norrsundet och alla timmervagnar som bara var ett underrede med stolpar på. Ville bygga något sådant i modell.
/tell

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Jan Frelin, Friday, August 23, 2019, 18:12 (1706 dagar sedan) @ Ulfe

Någon som vet varför en av personvagnarna var gul?

SJK-resa på DONJ, 11/4 1970, 6 bilder från Jädraås

av Torbjörn Jansson, Friday, August 23, 2019, 20:26 (1706 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jodå! Inför SJK:s resa så ville Kopparfors AB/DONJ fräscha upp denna vagn till minimal kostnad. Huvudsaken att det skabbiga yttre såg lite bättre ut...;-)Så, man tager vad man haver som Kajsa Warg lär ha sagt, och då hade man gul grundskyddsfärg i lager och så blev det. Att en järnvägsvagn aldrig någonsin har haft denna kulör visste man /brydde man sig inte om. ! Jag har personligen under senare år medelst hårdmetallskrapa befriat vagnen från den gula kulören! Nu är den i drift på JTJ efter grundlig renovering :-)!
Hälsningar
Torbjörn

SJK-resa på DONJ - Gul vagn

av K Lemming, Saturday, August 24, 2019, 16:27 (1705 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jodå! Inför SJK:s resa så ville Kopparfors AB/DONJ fräscha upp denna vagn till minimal kostnad. Huvudsaken att det skabbiga yttre såg lite bättre ut...;-)Så, man tager vad man haver som Kajsa Warg lär ha sagt, och då hade man gul grundskyddsfärg i lager och så blev det.

Men den ser ju inte nymålad ut, t.ex på vagnsgaveln är ju färgen rejält sliten vad det ser ut som.

SJK-resa på DONJ - Gul vagn

av Torbjörn Jansson, Saturday, August 24, 2019, 20:21 (1705 dagar sedan) @ K Lemming

Seså, den var nymålad just inför denna resa, tro mig. Varför skulle den annars målas upp inför nedläggningen? Den gick ju inte ens i trafik utan var avställd!Det var nog en mindre noggrann genomförd målning i all hast!

Hälsningar
Torbjörn, som var där