En gång fanns det något vid BJ (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Wednesday, August 21, 2019, 16:06 (1682 dagar sedan)

som kallades Snälltågskonduktörer. De ansåg sig vara förmer än "de vanliga". Som om det nu skulle vara något säskilt med att "Stannar först i Trollhättan":-D . Nåväl. På sextiotalet berättade en gammal pensionär - uttrycket är i och för sig löjligt, för är man pensionär så är man ju gammal,men man säger ju så. Ungefär som Din gamle Ravaillac. Fast det är väl mer hedrande. Nåväl. En gång blev en sådan,snt. konduktör alltså,inte Ravaillac, tillfrågad hur många konduktörer det fanns vid BJ.Jaaae..Vi e väl en åtta tio "Snilltågskonduktörer"Hur många dom andra e´ har jag ingen aning om.
Det fanns klasskillnad även i de lägre graderna minsann:-P :-D :-P

Fast "på den tiden......"

av Kent A, Wednesday, August 21, 2019, 16:28 (1682 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kunde man vara pensionär utan agg vara "gammal", till åren i varje fall.
Min syster var 41 när hon blev "pensionär" efter att ha stannat bakom en buss som stannade mitt på vägen. (Volvo-nissen som kom bakom henne stannade inte)

Fast "på den tiden......"

av L.Strömberg, Wednesday, August 21, 2019, 18:05 (1682 dagar sedan) @ Kent A

Det var väl som med mycket annat på den gamla "goda tiden" på SJ. Kommer ihåg en del lokförare som var gamla i gemet dom fick man knappt säga du till. En del var riktiga Kungar, vet jag pratade med min svärfar många gånger om detta han var också lokförare det var nog lite status att vara förare liksom konduktör på den tiden. vill på inget sätt prata illa om någon förare heller konduktör dom sköte sitt jobb med bravur och stolthet i en tid som är förgången . Frid över deras minne.

Fast "på den tiden......"

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, August 21, 2019, 19:19 (1682 dagar sedan) @ L.Strömberg

På den tiden ,typ 1955 fanns i Bersbo en föreståndare som vi kan kalla L G. Han var så "röd" som en stoppsignal. En dag var "Ti"med på tåget när LG var TKL. Iklädd en knallröd slips till uniformen.Ti påpekade att det var en olämplig klädsel . Då sa LG att han fått slipsen skickad direkt från Sovjet till sej från "CRUSSE". Ti åkte hem till Norrköping och köpte 1 svart och 1 mörkblå och en röd slips och tillsammans med ett brev i ett tjänstekuvert skickade det till Bersbo I brevet kunde man läsa att de mörka slipsarna var till tjänsten och den röda var till fritiden. Efter några månader var Trafikinspektören ute och åkte igen och LG tog mot tåget i uniform och RÖD slips.När Ti påpekade att han skickat slipsar så svarade LG att den blå och den svarta var så fina så dom har jag till "snyggt". Fortsättningen vet jag inget om men det var nog inget att göra åt. Vi bodde i Lakvik som var närmaste station.

Fast "på den tiden......"

av WL11, Wednesday, August 21, 2019, 20:52 (1682 dagar sedan) @ Bobo L

Det där var ju som en våra kära kollegor som tjänstgjorde som tkl vid Södertälje Södra, som aldrig hade slips på sig. Han fick frågan om varför han inte följde uniformsreglementet som sa att till uniformen ska man ha slips.
Hans svar var att han visst följde uniformsreglementet. Enligt honom så framgick det av uniformsreglementet att man skulle ha slips till uniformen, men reglementet sa inte uttryckligen att man skulle ha slipsen på sig, utan han hade slipsen i fickan istället. :-D

Fast "på den tiden......"

av Sune Nylén, Wednesday, August 21, 2019, 21:53 (1682 dagar sedan) @ WL11

Annars var väl "Fluga" vanligt bland äldre lokpersonal. Slips var ju vid arbete med roterande maskindelar rent av livsfarligt. Liksom den förr så vanliga celluloidkragen på ånglok. 1935 kolliderade tåg 8 vid Älvängen med en tankbil. Föraren Konrad Ahlström från Åmål hade en sådan krage. Den fattade eld och han blev så svårt bränd att han avled.

Fast "på den tiden......"

av Stefan Skoglund, Wednesday, September 04, 2019, 15:34 (1668 dagar sedan) @ Sune Nylén

Annars var väl "Fluga" vanligt bland äldre lokpersonal. Slips var ju vid arbete med roterande maskindelar rent av livsfarligt. Liksom den förr så vanliga celluloidkragen på ånglok. 1935 kolliderade tåg 8 vid Älvängen med en tankbil. Föraren Konrad Ahlström från Åmål hade en sådan krage. Den fattade eld och han blev så svårt bränd att han avled.

Jag tror att flygpersonal fortfarande har i reglerna att
slipsar i olämpliga konstmaterial är otillåtna (sådana kan tom krympa kraftigt av värme förutom att de smälter av inte jättehög temp.)

Äkta siden är säkert (nåja det brinner visselunda.)

En gång fanns det något vid BJ

av WL11, Wednesday, August 21, 2019, 20:55 (1682 dagar sedan) @ Sune Nylén

som kallades Snälltågskonduktörer. De ansåg sig vara förmer än "de vanliga". Som om det nu skulle vara något säskilt med att "Stannar först i Trollhättan":-D . Nåväl. På sextiotalet berättade en gammal pensionär - uttrycket är i och för sig löjligt, för är man pensionär så är man ju gammal,men man säger ju så. Ungefär som Din gamle Ravaillac. Fast det är väl mer hedrande. Nåväl. En gång blev en sådan,snt. konduktör alltså,inte Ravaillac, tillfrågad hur många konduktörer det fanns vid BJ.Jaaae..Vi e väl en åtta tio "Snilltågskonduktörer"Hur många dom andra e´ har jag ingen aning om.
Det fanns klasskillnad även i de lägre graderna minsann:-P :-D :-P

Då var det ju nästan som på 1990-talet efter X2000 introduktionen, när gamla kollegor som blivit uttagna till X2000-tjänst slutade hälsa.
Historien upprepar sig hela tiden......

En gång fanns det något vid BJ

av Jim Hansson, Wednesday, August 21, 2019, 22:51 (1682 dagar sedan) @ Sune Nylén

som kallades Snälltågskonduktörer. De ansåg sig vara förmer än "de vanliga". Som om det nu skulle vara något säskilt med att "Stannar först i Trollhättan":-D . Nåväl. På sextiotalet berättade en gammal pensionär - uttrycket är i och för sig löjligt, för är man pensionär så är man ju gammal,men man säger ju så. Ungefär som Din gamle Ravaillac. Fast det är väl mer hedrande. Nåväl. En gång blev en sådan,snt. konduktör alltså,inte Ravaillac, tillfrågad hur många konduktörer det fanns vid BJ.Jaaae..Vi e väl en åtta tio "Snilltågskonduktörer"Hur många dom andra e´ har jag ingen aning om.
Det fanns klasskillnad även i de lägre graderna minsann:-P :-D :-P

Snälltågskonduktör! Det var väl det som på SJ hette tågmästare.
Jim

En gång fanns det något vid BJ

av Sune Nylén, Wednesday, August 21, 2019, 23:29 (1682 dagar sedan) @ Jim Hansson

Ja. egentligen så fanns det ju i matriklarna inget som hette snälltågskonduktör, utan det var väl några favoriter som det högre trafikbefälet plockat ut som fick de turerna. Det rör sig ju också om tidigt 1900 tal.
Man sa´ att när GDG expressen skulle börja gå så var det en fördel att vara "Missionare". Lokmästare Olsson i Åmål plockade ut dem. De hade ju alltid kostym, slips eller fluga och vit skjorta. GDJ personalen som körde Gävle Falun hade han väl inget inflytande över förstås. Att köra expressen var status. Följande berättas. I en affär i Åmål frågar någon "tjänstgör fru Es. man idag? "Ja jag tror han hade Expressen till Daglösen. Bak står en annan som inte gillade E något vidare och hov upp sin röst. Expressen ??? Jag såg nog fan när han körde iväg med soptåget till Säffle. Varje vardag eftermiddag gick det ett soptåg till Säffle draget av ett K lok. Åmål lär inte haft någon egen soptipp.

En gång fanns det något vid BJ

av yngve nilsson, Thursday, August 22, 2019, 10:39 (1681 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det fanns på fler banor, bl.a på NOJ. Här fanns såväl snälltågsförare som godstågsförare snälltågskonduktörer och godstågskonduktörer och de var en viss "status" mellan dessa Bl.a hade godstågspersonalen enormt långa turer
Hur det fungerade lönemässigt vet jag inte men konduktörerna på snälltågen lär haft mer betalt än motsvarande på godstågen. och det var väl likadant mellan SJ Tågmästare och konduktörer, det var väl en eller flera lönegrader emmellan.

En gång fanns det något vid BJ

av Sune Nylén, Thursday, August 22, 2019, 11:13 (1681 dagar sedan) @ yngve nilsson

Ja, det fanns väl något som hette kilometerpengar. När godstågspersonalen hann med en tur hann de andra med dubbelt antal km. Finns säkert flera här som har kläm på det.

En gång fanns det något vid BJ

av Sune Nylén, Thursday, August 22, 2019, 11:24 (1681 dagar sedan) @ yngve nilsson

Konduktör och tågmästare var ju två olika lönegrader. Tågmästaren var ju arbetsbefäl på tåget. Jag vet inte när titeln tågmästare kom, men det var väl ett sätt att få de konduktörer som varit länge i tjänst att få några kronor mer i månaden. En hastig titt i 1930 årsmatrikel visar att en blev tm 1896 så kanske var det i den vevan.

En gång fanns det något vid BJ

av Nils-Eric Sääf, Thursday, August 22, 2019, 13:59 (1681 dagar sedan) @ Sune Nylén

Mor skötte ju Överliggningen i Kisa i flera år och jag lärde mej känna de flesta. 941 -942 -945 946 var det Alltid en TM och en Knr. Knr skötte ju godset i första hand och ibland hann knr även med att klippa lite biljetter. I lgt 7381-7382 var alltid Knr lika dant i Söndagståget 947-948 inte
heller kan jag minnas att i det övernattande tåg 949-950 var annat än konduktör. Jag har någonstans i bakhuvet att det var 4-5 TM som åkte på ÖCJ. Mitt minne sträcker sej inte mer än mellan 1947-48 fram till 1953 då vi hamnade på Smalspåret i Jenny och sedan i Lakvik.Konduktörer fanns det gott om. Och det fanns även Stationskarlar som åkte Godsvårdare. Jag minns speciellt några Konduktörer som var Kaffesugna. Holmberg,Schön,Örjestam,Gösta Johansson. Elggren,Carnstam,Jakobson. De blev väl senare Tågmästare kan jag tro. URSÄKTA detta blev lite långt.

En gång fanns det något vid BJ

av tobbe, Tuesday, September 03, 2019, 20:49 (1669 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Kom på att vid min tjänst som Plins/Trafikmästare vid ett par tillfällen på Cst när X2000 var nystartat så passerade man ofta mina f.d. tågmästarkollegor som "uppgraderats" till ombordare på X 2000 stod vid sitt tsä på sp.10 i strikt ställning i sina nya munderingar som endast gav en lite nedlåtande blick när jag passerade mot förarhytten för att få någon S10 eller S 11 blankett påskriven vilket föranledde mig att fråga: Vilken psalm sjunger ni idag???:-P :-P :-P Detta för att uniformen mer liknade Frälsningarmens stil. En del fattade vitsen och svarade med exempelvis nr 53 och ett gott skratt som följd andra fullständigt likgiltiga. Så nog var det en viss klasskillnad i början men det mattades ur successivt. Förarna som man också lärt känna under åren var mer som vanligt som tidigare som man kunde växla några vardagliga fraser med inom och utom tjänsten. Som plins på Cst träffade man ju dagligen kollegor både från när och fjärran av olika tjänstekategorier t.o.m Gd S Larsson samt SÄPO och promenaden med kungafamiljen till deras tåg mot deras Norrlandsresor till Storlien.:-) :-) :-)
tobbe