3-akslede malmvogner (Järnväg allmänt)

av Thor Bjerke, Thursday, August 22, 2019, 11:09 (1707 dagar sedan)

Jeg har noen spørsmål om de 3-akslede malmvognene som ble brukt i trafikken for LKAB. De hadde litra Mas, senere UIC-litra Ud. Den siste gangen jeg så slike i bruk på Ofotbanen var i juni 1978. Etter hva jeg har funnet så skulle de gjenværende vognene fra 1978 brukes på det søndre omløpet, mens det mot Narvik skulle brukes nye boggivogner. Likevel var 3-akslinger i bruk mot Narvik i 1978, men da var det antakelig på slutten.

Hvor lenge var slike vogner i trafikk, både på det nordre og søndre omløpet?

Litra Mas/Ud fikk vel aldri automatisk koblinger?

3-akslede malmvogner

av Christer Fredriksson, Thursday, August 22, 2019, 12:28 (1707 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Litra Mas/Ud fikk vel aldri automatisk koblinger?

Nej, man använde en kopplingsvagn o var ände av tågsättet.
Dessa vagnar hade centralkoppen i ena änden och skruvkoppel i den andra.
Ett sådant Mas-sätt stod i många år uppställt på Hörkens station söder om Grängesberg. Tom så länge att man hade tagit bort växlarna i stationens båda ändar!

Planering!?

Extra Ba-arbeten när sättet skulle hämtas efter många års uppställning!

3-akslede malmvogner

av lokf, Thursday, August 22, 2019, 12:59 (1707 dagar sedan) @ Thor Bjerke

När jag flyttade från Luleå dec 1981 körde man fortfarande med treaxlade malmvagnar och vanliga standardkoppel på det södra omloppet. Till loken med centralkoppel hade man en koppelögla som satt fast i en sprint som sattes ned i centralkopplet.

Björn Bodin

3-akslede malmvogner

av Mattias Jansson, Thursday, August 22, 2019, 13:02 (1707 dagar sedan) @ lokf

När jag flyttade från Luleå dec 1981 körde man fortfarande med treaxlade malmvagnar och vanliga standardkoppel på det södra omloppet. Till loken med centralkoppel hade man en koppelögla som satt fast i en sprint som sattes ned i centralkopplet.

Björn Bodin

Jag antar att det innebar att så länge inget gick sönder så delade man aldrig på tågsätten, utan de var ett slags de facto "heltåg"?

3-akslede malmvogner

av Martin Långström, Thursday, August 22, 2019, 15:52 (1707 dagar sedan) @ Mattias Jansson

När jag flyttade från Luleå dec 1981 körde man fortfarande med treaxlade malmvagnar och vanliga standardkoppel på det södra omloppet. Till loken med centralkoppel hade man en koppelögla som satt fast i en sprint som sattes ned i centralkopplet.

Björn Bodin


Jag antar att det innebar att så länge inget gick sönder så delade man aldrig på tågsätten, utan de var ett slags de facto "heltåg"?

På lossningen i Luleå så behövde man dela på tågsättet för att få plats.

3-akslede malmvogner

av Anders.k., Friday, August 23, 2019, 11:48 (1706 dagar sedan) @ Martin Långström

På ett Tyskt grannforum har det visats semesterbilder.
På en av bilderna kommer ett blandat tåg med två Rc-lok in till Luleå , och i det tåget rullar ett gäng vad som ser ut som lastade Mas-vagnar , undrar lite vad det är för något som fotats.

drehscheibe-online.


M.V.H Anders.k.

3-akslede malmvogner. SA3 på Dm2?

av Leif B, Thursday, August 22, 2019, 17:56 (1707 dagar sedan) @ lokf

När jag flyttade från Luleå dec 1981 körde man fortfarande med treaxlade malmvagnar och vanliga standardkoppel på det södra omloppet. Till loken med centralkoppel hade man en koppelögla som satt fast i en sprint som sattes ned i centralkopplet.

Björn Bodin

Jag trodde att de Dm-lok som gick tvådelade ("Dm2") behöll skruvkoppel ända till the bitter end och användes just till Mas-vagnar. Och att bortrationaliseringen av "Dm2" och Mas-vagnar höll jämna steg. Men jag hittar faktiskt några bilder på "Dm2" med SA3-koppel.

Så min fråga blir då, när fick "Dm2" SA3-koppel? Hann alla "Dm2" få SA3 (innan de fick byta tillbaka till skruvkoppel och skickades söderut)?

3-akslede malmvogner. SA3 på Dm2?

av Martin Långström, Friday, August 23, 2019, 11:10 (1706 dagar sedan) @ Leif B

Alla Dm2 fick inte SA3, flera av loken hann skickas söderut innan de de skulle ha hunnit få SA3. Men de lok som stannade kvar på Malmbanan och som ansågs behövas som reserv i malmtrafiken fick SA3 ungefär samtidigt som Dm3.

3-akslede malmvogner. SA3 på Dm2?

av Peter Flink, Friday, August 23, 2019, 21:58 (1706 dagar sedan) @ Martin Långström

Alla Dm2 fick inte SA3, flera av loken hann skickas söderut innan de de skulle ha hunnit få SA3. Men de lok som stannade kvar på Malmbanan och som ansågs behövas som reserv i malmtrafiken fick SA3 ungefär samtidigt som Dm3.

Dom användes även i växling, har själva använt Dm som växelmaskin i Kiruna/Tuolluvaara och Svappavaara på 80-talet.

3-akslede malmvogner med Willisonkoppel

av BD, Thursday, August 22, 2019, 16:11 (1707 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Litra Mas/Ud fikk vel aldri automatisk koblinger?

Jodå.

[image]

En Mas koppelvagn med Willisonkoppel i ena änden och skruvkoppel i andra.

[image]

[image]

[image]

Att köra korta Mas-vagnar med kort överhäng i änden i samma tåg som längre vagnar med vanligt överhäng kunde medföra att de korta Mas-vagnarna trängdes ur spår. En lång vagn skymtar till vänster i bilden.

[image]

Ett helt Mas vagnsätt på ca 70 vagnar utrustades med Willisonkoppel. Såg i slutet på 1970-talet ett helt tåg med Mas-vagnar på väg mot Narvik. Efter tjänstgöringens slut på Malmbanan hamnade en del av vagnarna i Roslagen för trafik Dannemora Hargshamn.

3-akslede malmvogner med Willisonkoppel

av Martin Långström, Friday, August 23, 2019, 11:07 (1706 dagar sedan) @ BD

På Malmbanan så var det bara ett prov med automatkoppel på Mas-vagnarna. Man provade olika typer av koppel inför vagnar 25tons axellast. Men vagnarna gick inte i reguljär trafik, utan de gick bara i provtåg, men medförde ändå last mot Narvik och tomma tillbaka.

3-akslede malmvogner med Willisonkoppel

av Thor Bjerke, Friday, August 23, 2019, 18:29 (1706 dagar sedan) @ Martin Långström

Takk til alle for interessant informasjon!