SJ V1 slutsignal (Fordon: lok)

av wasp, Wednesday, August 28, 2019, 08:53 (1675 dagar sedan)

Hej på er!

Har suttit och tittat på lite bilder på SJ V1 och kan inte se att det finns någon röd slutsignal på dessa. Fanns det inga eller sitter dom dolda någonstans?

/Daniel

SJ V1 slutsignal

av Martin Långström, Wednesday, August 28, 2019, 14:29 (1675 dagar sedan) @ wasp

Hej på er!

Har suttit och tittat på lite bilder på SJ V1 och kan inte se att det finns någon röd slutsignal på dessa. Fanns det inga eller sitter dom dolda någonstans?

/Daniel

V1 har slutsignal i B-änden högst uppe vid taket, annars så var det filter framför lyktorna som gällde, på samma sätt som på ångloken.

SJ V1 slutsignal

av Richard Loe, Wednesday, August 28, 2019, 20:05 (1675 dagar sedan) @ wasp

Hej på er!

Har suttit och tittat på lite bilder på SJ V1 och kan inte se att det finns någon röd slutsignal på dessa. Fanns det inga eller sitter dom dolda någonstans?

/Daniel

I lokens standard utförande (dvs som byggda i Storbritannien) så hade loken två elektriska lampor i varje ända strax ovanför buffertbalken (senare tillkom två extra lampor i varje ända, en i mitten ovanför buffertbalken och en vid taket/toppen på huven). Vid växlingstjänst i Storbritannien skulle loken visa en vit lampa till höger och en röd lampa till vänster i lokets färdriktning, i båda ändarna av loket. Man använde normalt en röd filter över ena lampan för att uppnå denna kombination. Det fans med andra ord ingen slutsignal som sådan på loken när dom byggdes.

SJ V1 slutsignal -- nja-fundering

av Ulf Pålsson, Thursday, August 29, 2019, 10:36 (1674 dagar sedan) @ wasp

Har suttit och tittat på lite bilder på SJ V1 och kan inte se att det finns någon röd slutsignal på dessa. Fanns det inga eller sitter dom dolda någonstans?

Det är något tveksamt om man ska använda termen ’slutsignal’ för det röda skenet på ett lok litt V1, tänker jag.

Fram till 1979 var ’slutsignal’ benämningen för den sidoplacerade utmärkning på sista fordonet i ett tåg som fanns bl.a. för att markera för tågklareraren att inga fordon hade lämnats kvar på linjen (= ”tåget-helt-funktionen”). En slutsignal bestod av en gul-och-röd-målad flyttbar skärm (dagsignal), en gul-och-röd-målad flyttbar lykta som nattetid visade vitt sken framåt och rött sken bakåt, eller, på vissa motorvagnar och rälsbussar, en fast lykta som visade vitt sken framåt och rött sken bakåt. Nattetid hade slutsignalen, utöver ”tåget-helt-funktionen”, också uppgiften att göra så att tåget kunde upptäckas bakifrån, av t.ex. småfordonsförare som följde efter tåget på linjen (= ”baklyktefunktionen”).

Benämningen ’slutsignal’ användes till 1979 inte för tåg som bestod av endast lok. För sådana tåg ersattes slutsignalens tåget-helt-funktion av att det i tjänstetidtabellen angavs att tåget bestod av endast lok, eller av att uppgiften ”endast lok” kommunicerades mellan tågklarerarna i samband med tåganmälan.

Däremot användes på lok, även fram till 1979, ett gavelplacerat rött sken för två fall:
1) Som ”baklyktefunktion” på tåg nattetid (men alltså inte dagtid). (Men detta röda sken räknades alltså inte som 'slutsignal'.)
2) För att nattetid, och från 1973 även dagtid, utmärka lokets bakände vid växling. (Till 1973 utmärktes vid växling dagtid framänden i stället, med framändeskärmar.)

Ett rött gavelplacerat sken kunde åstadkommas på två sätt:
a) Genom att ett rött glas placerades av föraren framför någon av strålkastarna.
b) Genom att loket försågs med en särskild lykta med rött sken. Inledningsvis placerade man en sådan lykta bara för användning vid växling, och då bara i ena änden. Den kunde förstås användas för fallet 1) ovan, men om det bara fanns röd lykta i ena änden måste rött-glas-modellen (a) ovan) användas för tåg nattetid åt ”ena hållet”.

Men, från 1979 ändrades principerna för slutsignal på tåg:
• ”Tåget-helt-funktionen” reducerades väsentligt, genom att tågklarerarens kontroll av slutsignal i normala fall slopades.
• Slutsignalen kunde vara placerad på gaveln på tågets sista fordon och måste alltså inte längre vara synlig även framifrån.
• Alla tåg skulle ha slutsignal, även de som bestod av endast lok.
• Slutsignalen kunde bestå också av endast ett rött sken från en fast lykta, som den som fanns på de flesta lok i ena eller båda ändarna.
Fast då var väl lok litt V1 inte längre i trafik, annat än som museifordon.
/up

SJ V1 slutsignal -- nja-fundering

av Svante Andersson, Thursday, May 04, 2023, 12:39 (330 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Har suttit och tittat på lite bilder på SJ V1 och kan inte se att det finns någon röd slutsignal på dessa. Fanns det inga eller sitter dom dolda någonstans?

Det är något tveksamt om man ska använda termen ’slutsignal’ för det röda skenet på ett lok litt V1, tänker jag.

Fram till 1979 var ’slutsignal’ benämningen för den [i]sidoplacerade [/i]utmärkning på sista fordonet i ett tåg som fanns bl.a. för att markera för tågklareraren att inga fordon hade lämnats kvar på linjen (= ”tåget-helt-funktionen”). En slutsignal bestod av en gul-och-röd-målad flyttbar skärm (dagsignal), en gul-och-röd-målad flyttbar lykta som nattetid visade vitt sken framåt och rött sken bakåt, eller, på vissa motorvagnar och rälsbussar, en fast lykta som visade vitt sken framåt och rött sken bakåt. Nattetid hade slutsignalen, utöver ”tåget-helt-funktionen”, också uppgiften att göra så att tåget kunde upptäckas bakifrån, av t.ex. småfordonsförare som följde efter tåget på linjen (= ”baklyktefunktionen”).

Benämningen ’slutsignal’ användes till 1979 inte för tåg som bestod av endast lok. För sådana tåg ersattes slutsignalens tåget-helt-funktion av att det i tjänstetidtabellen angavs att tåget bestod av endast lok, eller av att uppgiften ”endast lok” kommunicerades mellan tågklarerarna i samband med tåganmälan.

Däremot användes på lok, även fram till 1979, ett [i]gavelplacerat [/i]rött sken för två fall:
1) Som ”baklyktefunktion” på tåg nattetid (men alltså inte dagtid). (Men detta röda sken räknades alltså inte som 'slutsignal'.)
2) För att nattetid, och från 1973 även dagtid, utmärka lokets bakände [i]vid växling[/i]. (Till 1973 utmärktes vid växling dagtid framänden i stället, med framändeskärmar.)

Ett rött gavelplacerat sken kunde åstadkommas på två sätt:
a) Genom att ett rött glas placerades av föraren framför någon av strålkastarna.
b) Genom att loket försågs med en särskild lykta med rött sken. Inledningsvis placerade man en sådan lykta bara för användning vid växling, och då bara i ena änden. Den kunde förstås användas för fallet 1) ovan, men om det bara fanns röd lykta i ena änden måste rött-glas-modellen (a) ovan) användas för tåg nattetid åt ”ena hållet”.

Men, från 1979 ändrades principerna för slutsignal på tåg:
• ”Tåget-helt-funktionen” reducerades väsentligt, genom att tågklarerarens kontroll av slutsignal i normala fall slopades.
• Slutsignalen kunde vara placerad på gaveln på tågets sista fordon och måste alltså inte längre vara synlig även framifrån.
• Alla tåg skulle ha slutsignal, även de som bestod av endast lok.
• Slutsignalen kunde bestå också av endast ett rött sken från en fast lykta, som den som fanns på de flesta lok i ena eller båda ändarna.
Fast då var väl lok litt V1 inte längre i trafik, annat än som museifordon.
/up

Hmmm... många ord utan att svara på trådstartarens fråga!

SJ V1 slutsignal -- nja-fundering

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 04, 2023, 18:39 (330 dagar sedan) @ Svante Andersson

Hmmm... många ord utan att svara på trådstartarens fråga!

... men av stort värde för att förstå hur slutsignaler respektive röda lyktor på lok användes!

SJ V1 slutsignal mm

av Carl-Erik Olsson, Thursday, August 29, 2019, 19:02 (1674 dagar sedan) @ Gåård

Här finns några bilder på V1 3 med röd lampa på baksidan av hytten.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=186665

Mvh Fredrik

Följer man denna länk och vidare så får man förutom bilder på den efterfrågade "slutsignalen" också bilder på de vanliga lyktorna, i "Ångloksläran" 1949 kallade "buffertlyktor". SJ verkade ha satt på samma sorts sådana lyktor på V1 som på de ånglok som hade fått elektrisk belysning med 32 volts turbogenerator med samma lykthus som på den tidigare acetylengasdrivna typen "Standard" från AGA men istället för en sfärisk glasspegelreflektor bakom glödkroppen en konventionell parabolisk strålkastarreflektor med fokuserbar lamphållare för E27-glödlampor.
I kombination med "Strålkastare" (topplykta) som då skulle ha 250W glödlampa skulle buffertlyktorna ha 40W lampor, utan topplykta med alltså bara ett par buffertlyktor skulle dessa ha 100W lampor.
Men vad har då V1 som jämförelse vad gäller spänning och lampeffekt, från början resp med de ersättande billyktorna?
Hade dessa lok alls några yttre lyktor vid leveransen till Sverige? Man brukade ju länge vara mycket sparsam med dylik belysning i det Förenade kungadömet, så fanns det alls någon standardinstallation där?
/undrar CEO

SJ V1 slutsignal mm

av Ola Almquist, Thursday, August 29, 2019, 19:12 (1674 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hade dessa lok alls några yttre lyktor vid leveransen till Sverige? Man brukade ju länge vara mycket sparsam med dylik belysning i det Förenade kungadömet, så fanns det alls någon standardinstallation där?
/undrar CEO

En bild finns [link=https://digitaltmuseum.se/021018170231/dieselelektriskt-lok-sj-v1]här[/link].

M.v.h.
Ola

SJ V1 slutsignal

av wasp, Thursday, August 29, 2019, 18:28 (1674 dagar sedan) @ wasp

Tack så mycket för all info!

Mvh
Daniel

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 08:48 (330 dagar sedan) @ wasp

En gammal tråd men jag har ytterligare en fråga som jag inte kunde läsa mig till ett svar på. Fanns det någon möjlighet att visa röd belysning i lokets A-ända vid backgång?

SJ V1 slutsignal

av Harald, Thursday, May 04, 2023, 09:18 (330 dagar sedan) @ N_Rallaren

Det framgår av Ulf Pålssons redogörelse att man kunde placera ett rött glas framför en strålkastare.

SJ V1 slutsignal

av Överkörmästaren, Thursday, May 04, 2023, 09:35 (330 dagar sedan) @ Harald

Det framgår av Ulf Pålssons redogörelse att man kunde placera ett rött glas framför en strålkastare.

Hade man någonsin anledning att göra det? Skulle väl vara om loket gick ensamt i tåg (eller sist i tåg) men dessa lok lämnade väl sällan stationerna?

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 09:59 (330 dagar sedan) @ Harald

Jag tolkar Ulf utmärkta inlägg som att man antingen kunde anbringa en lins (till höger/vänster/lite hippsomhapp?) eller en löstagbar lykta (placering?), så det vore intressant att veta hur man gjorde specifikt med de två V1 individerna.

Någon som vet?

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 12:55 (330 dagar sedan) @ N_Rallaren

...och hur arrangerades ljusen vid växling? Användes inte röda lampor alls då?

SJ V1 slutsignal

av Överkörmästaren, Thursday, May 04, 2023, 13:16 (330 dagar sedan) @ N_Rallaren

...och hur arrangerades ljusen vid växling? Användes inte röda lampor alls då?

Då tände man väl den röda lyktan upptill på B-änden, som syns på några bilder i tråden, för att utmärka bakänden.

(Fram till 1973 gällde detta, som också framgår i tråden, endast som nattsignal. Dagtid gällde i stället ”slickepinnarna”.)

Vidare antar jag att man i regel hade svagt ljus i de vita lyktorna i alla fyra hörnen.

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 13:27 (330 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag är medveten om den fast monterade röda lampan i "B-ändan"; mina frågor avser hur man hanterade avsaknaden av motsvarande lykta i A-änden.

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling eller vad menar du egentligen? ..eller använde man röd skärm eller "extralykta" i avsaknad av fast monterad röd lykta i A-änden. ...eller använda man överhuvudtaget inte röd belysning vid växling med V1:orna?

Kanske någon som verkligen vet kan hjälpa till och kasta lite ljus över hur man gjorde i praktiken.

SJ V1 slutsignal

av Lennart Fransson, Thursday, May 04, 2023, 13:58 (330 dagar sedan) @ N_Rallaren

Jag är medveten om den fast monterade röda lampan i "B-ändan"; mina frågor avser hur man hanterade avsaknaden av motsvarande lykta i A-änden.

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling eller vad menar du egentligen? ..eller använde man röd skärm eller "extralykta" i avsaknad av fast monterad röd lykta i A-änden. ...eller använda man överhuvudtaget inte röd belysning vid växling med V1:orna?

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.


Kanske någon som verkligen vet kan hjälpa till och kasta lite ljus över hur man gjorde i praktiken.

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 14:31 (330 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.

Så du menar att svaret är ”ja”? :-) dvs, att belysning vid växling oavsett rörelseriktning är de fyra strålkastarna på ”halvljus” samt lampan med rött sken i B ändan oavsett körriktning.

Tack, det var i så fall klargörande.

SJ V1 slutsignal

av Lennart Fransson, Thursday, May 04, 2023, 14:46 (330 dagar sedan) @ N_Rallaren

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.

Så du menar att svaret är ”ja”? :-) dvs, att belysning vid växling oavsett rörelseriktning är de fyra strålkastarna på ”halvljus” samt lampan med rött sken i B ändan oavsett körriktning.

Tack, det var i så fall klargörande.

Dom vita skenen betyder ingenting vid växling, men gör det lättare att se och synas vid mörker om de inte är för skarpa. Det som betyder något i sammanhanget är den röda lampan som markerar dragfordonets bakände, alternativt framändesskärmarna om dom används och gäller som dagsignal. Grunden vid växling (och nu gör jag det enkelt och beskriver i termer av vagnar och ett lok. Med flera verksamma dragfordon kopplade kan det uppstå motsättningar som får hanteras):

Skall lok dra vagnar vid växling: Framåt (oavsett markering på lok)
Skall lok skjuta vagnar vid växling: Bakåt (oavsett markering på lok)
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets framände är: Framåt
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets bakände är: Bakåt
Har lok vagnar kopplade både framför och bakom gäller samma regler som för ensamt lok

SJ V1 slutsignal

av Överkörmästaren, Thursday, May 04, 2023, 14:58 (330 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.

Så du menar att svaret är ”ja”? :-) dvs, att belysning vid växling oavsett rörelseriktning är de fyra strålkastarna på ”halvljus” samt lampan med rött sken i B ändan oavsett körriktning.

Tack, det var i så fall klargörande.


Dom vita skenen betyder ingenting vid växling, men gör det lättare att se och synas vid mörker om de inte är för skarpa. Det som betyder något i sammanhanget är den röda lampan som markerar dragfordonets bakände, alternativt framändesskärmarna om dom används och gäller som dagsignal. Grunden vid växling (och nu gör jag det enkelt och beskriver i termer av vagnar och ett lok. Med flera verksamma dragfordon kopplade kan det uppstå motsättningar som får hanteras):

Skall lok dra vagnar vid växling: Framåt (oavsett markering på lok)
Skall lok skjuta vagnar vid växling: Bakåt (oavsett markering på lok)
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets framände är: Framåt
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets bakände är: Bakåt
Har lok vagnar kopplade både framför och bakom gäller samma regler som för ensamt lok

Modellbyggaren är nog mest intresserad av hur belysningen brukade vara tänd, för att veta hur man ska koppla lamporna. Jag tror att det blir bra med svagt vitt (eller lite ”gulvitt”) i alla fyra plus rött i B.

SJ V1 slutsignal

av N_Rallaren, Thursday, May 04, 2023, 18:24 (330 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Så du menar att man hade den röda lampan i hytten bakkant tänd oavsett körriktning vid växling

Ja, den röda lyktan som markerar lokets bakände har inte att göra med vilken ände som går främst i körriktningen vid växling, utan vilken signal av "framåt" och "bakåt" som i vissa fall skall ges för en viss körriktning. Det gick ju inte heller att flytta framändesskärmarna då dessa var dagsignal.

Så du menar att svaret är ”ja”? :-) dvs, att belysning vid växling oavsett rörelseriktning är de fyra strålkastarna på ”halvljus” samt lampan med rött sken i B ändan oavsett körriktning.

Tack, det var i så fall klargörande.


Dom vita skenen betyder ingenting vid växling, men gör det lättare att se och synas vid mörker om de inte är för skarpa. Det som betyder något i sammanhanget är den röda lampan som markerar dragfordonets bakände, alternativt framändesskärmarna om dom används och gäller som dagsignal. Grunden vid växling (och nu gör jag det enkelt och beskriver i termer av vagnar och ett lok. Med flera verksamma dragfordon kopplade kan det uppstå motsättningar som får hanteras):

Skall lok dra vagnar vid växling: Framåt (oavsett markering på lok)
Skall lok skjuta vagnar vid växling: Bakåt (oavsett markering på lok)
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets framände är: Framåt
Skall ensamt lok köra i den riktningen lokets bakände är: Bakåt
Har lok vagnar kopplade både framför och bakom gäller samma regler som för ensamt lok


Modellbyggaren är nog mest intresserad av hur belysningen brukade vara tänd, för att veta hur man ska koppla lamporna. Jag tror att det blir bra med svagt vitt (eller lite ”gulvitt”) i alla fyra plus rött i B.

"Modellbyggaren" var intresserad av alla delar av Lennarts svar då han gav ett föredömligt begripligt kontext till svaret på min fråga ;-). Stort tack Lennart!