Smått om DONJ (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, August 30, 2019, 17:19 (1700 dagar sedan)

1) Siste tc, Sten Unné, ingick i Kopparfors´huvudkontor i Ockelbo. Enligt uppgift med rang liknande affärsområdeschef. Han sägs också ha arbetat mest därifrån, med nära till VD, ekonomistab etc. Till "trafikcenter Jädraås" fanns ju telefon och två mils bilavstånd vid behov torde ha varit överkomligt.

Tc är ju en företagstitel medan VD också verkar enligt aktiebolagslagen. Vid kombinerade tjänster (t ex vid NBJ) måste chefen alltså behärska båda sidor: Tc Hermansson var ursprungligen SJ baningenjör.

2) DONJ fick tågradio redan 1961, före NKlJ och mesta NBJ. Frågan är om någon bantelefon etc därvid kunde slopas - som vid dessa två banor. Stationer etc helt kommunicera på rikstelefon, som ju ändå måste finnas.

3) Användes radion möjligen även för trafikledning? På en "grafbild" i en bok av utgåvan av 1961-11-27 finns enligt bildtexten "påteckningar av tågledaren". Som rent teoretiskt kunde vara samtal med föraren. Uddasystem kan fungera bra om ej för stora personalgrupper berörs.

4) Grundläggande tkl-tjänst var den i Linghed, Jädraås (ca banmitt) och Norrsundet. "Ockelbo Dala" var från 1961 obevakad för vissa tåg, stambanan korsades ju planskilt. Om småplatserna någon gång bevakades är okänt.

5) Vid SJK-resan 1963 hade de flesta platser med sidospår huvudljussignaler. Dock fanns T-semaforer i Rysjön, L. Björnmossen, Svartbäcken, Tallås grusgrop, Tallås och Vittersjö.
Dessa två grupper hade 1928-1936 ersatt de ålderdomliga skivsignalerna. Enligt 1949 års linjebok fanns fem automatiska vägskydd. Inga vägvakter, alla bommar bevakades av tkl.

6) Enbemanning av "icke-växlande", fullstora godståg infördes troligen med dieseldriften (Som vid NBJ och NKlJ).

Smått om DONJ

av Harald, Friday, August 30, 2019, 17:57 (1700 dagar sedan) @ Kjell Aghult

4) Grundläggande tkl-tjänst var den i Linghed, Jädraås (ca banmitt) och Norrsundet. "Ockelbo Dala" var från 1961 obevakad för vissa tåg, stambanan korsades ju planskilt. Om småplatserna någon gång bevakades är okänt.

5) Vid SJK-resan 1963 hade de flesta platser med sidospår huvudljussignaler. Dock fanns T-semaforer i Rysjön, L. Björnmossen, Svartbäcken, Tallås grusgrop, Tallås och Vittersjö.
Dessa två grupper hade 1928-1936 ersatt de ålderdomliga skivsignalerna. Enligt 1949 års linjebok fanns fem automatiska vägskydd. Inga vägvakter, alla bommar bevakades av tkl.

Men någon måste ju ha skött bommarna vid korsningen med stora vägen genom Ockelbo när stationen var obevakad. Kunde det kanske skötas av SJ mot ersättning?

Smått om DONJ

av Torbjörn Jansson, Friday, August 30, 2019, 18:34 (1700 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Sten Unné var TC men hans formella titel var "intendent". Han löd under Kopparfors AB disponent, senast Lage Hellman, som var placerad i Ockelbo. Unné hade ett kontorsrum i Jädraås stationshus.
Trafikledningen på DONJ sköttes efter att radion installerades av tågledaren som var placerad i Jädraås. Siste tl var Sven Malmström som också bodde i en lägenhet på övervåningen i Jädraås stationshus. En radiosändare var placerad i DONJ vattentorn i Jädraås och som även betjänade annan verksamhet inom Kopparfors, t ex skogsbruket. "Avgång" till tågen gavs av tl per radio.

Torbjörn

Smått om DONJ

av WS, Friday, August 30, 2019, 18:41 (1700 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Finns det något bra heltäckande flygfoto som visar förhållandet mellan
SJ Normalspår och DONJ Smalspår i Ockelbo? Eller en bra bangårdsritning?

Försöker förstå de olika linjernas in och utgångspunkter. /WS/
(Hittar ej riktigt det jag söker på Digitalt Museum)

Smått om DONJ

av Markus Frisén, Friday, August 30, 2019, 20:28 (1700 dagar sedan) @ WS

Det finns en på bangardar.se, annars så finns en i Rolf stens bok "från inlandet till kusten".

Smått om DONJ

av Christian, Saturday, August 31, 2019, 00:40 (1700 dagar sedan) @ WS

Kolla på eniros historiska flygfoton, en riktig skatt för den som vill se gamla bangårdar!

Eniros historiska flygfoton

Smått om DONJ

av WS, Saturday, August 31, 2019, 09:37 (1699 dagar sedan) @ Christian

Tackar Christian, Markus och Patrik L för tips om Ockelbo. /WS/

Smått om DONJ (II)

av Kjell Aghult, Saturday, August 31, 2019, 18:26 (1699 dagar sedan) @ WS

Tack för gensvar!

A) Unnés formella roll är klarlagd.

B) "Avgång" över radio. Formell bakgrund? Försäkringsbolagen brukar ju vara noga med regelverken, t ex NBJ:s Skandia före första samtrafikskörningen (Örebro). Kanske DONJ klassat om sig till "vutbana?" (Formen införd av SJ 1962). Med muntliga starttillstånd och EN tkl för hela banan (Ju vitsen med arrangemanget). För långväga körningar "vutbyte" i Jädraås?
(Avsluta den gamla och få en ny). Enmansbetjänade vut tillåts.

C) Bommarna i Ockelbo (obevakad tid): En timanställd vägvakt kostade mindre än en utbildad tkl (Som normalt var heltidsanställd).

D) "Totalradion" liknade litet dåvarande värmlandsbrukens BRUS (Billeruds, Rottneros´ och Uddeholms sambandssystem). Vari även NKlJ ingick. Vid tillbud el dyl utom kontorstid kunde alltid brukens vakter nås (Som förstås hade aktuella jourlistor): Vid NBJ stod chefernas bostadstelefoner direkt i linjeboken, trafiken slutade normalt tidigt på kvällen. BRUS var dock dåligt avstört mot lokens drivström, som borde vara avstängd vid anrop.

Smått om DONJ (II). Tågklarering via radio?

av Leif B, Saturday, August 31, 2019, 21:53 (1699 dagar sedan) @ Kjell Aghult

---

B) "Avgång" över radio. Formell bakgrund? Försäkringsbolagen brukar ju vara noga med regelverken, t ex NBJ:s Skandia före första samtrafikskörningen (Örebro). Kanske DONJ klassat om sig till "vutbana?" (Formen införd av SJ 1962). Med muntliga starttillstånd och EN tkl för hela banan (Ju vitsen med arrangemanget). För långväga körningar "vutbyte" i Jädraås?
(Avsluta den gamla och få en ny). Enmansbetjänade vut tillåts.

---

Instämmer, en mycket intressant fråga. Jag tycker det låter som "Zugleitbetrieb"/"Track Warrants"/"FÖT"/"System F", men instämmer i din fråga: hur behandlades detta i SÄO och övrigt regelverk. Framförallt då möten på obevakade stationer - eller körde man så få tåg vid det laget att man bara hade ett tåg på vardera sidan av Jädraås?

Smått om DONJ (II)

av Harald, Saturday, August 31, 2019, 22:54 (1699 dagar sedan) @ Kjell Aghult

C) Bommarna i Ockelbo (obevakad tid): En timanställd vägvakt kostade mindre än en utbildad tkl (Som normalt var heltidsanställd).

Jag undrade eftersom du skrev att man inte hade några vägvakter. F.ö. så fanns det ju ännu en plankorsning med stora vägen genom Ockelbo omkring 700 m norr om stationen. Sköttes de bommarna verkligen från stationen?

Smått om DONJ (II)

av Kjell Aghult, Sunday, September 01, 2019, 09:34 (1698 dagar sedan) @ Harald

C) Bommarna i Ockelbo (obevakad tid): En timanställd vägvakt kostade mindre än en utbildad tkl (Som normalt var heltidsanställd).


Jag undrade eftersom du skrev att man inte hade några vägvakter. F.ö. så fanns det ju ännu en plankorsning med stora vägen genom Ockelbo omkring 700 m norr om stationen. Sköttes de bommarna verkligen från stationen?

1949 (linjeboken) fanns inga vägvakter, men kan ju ha tillkommit senare. Jag inte sett någon linjebok för senare år. Som givetvis också skulle besvara frågan om trafikeringssystem.