Tåg 56 (Järnväg allmänt)
En klassiker.
Tåg 56
SVT1, Tisdag 15:05 - 16:35
Filmen har vistats ett flertal gånger, men är fortfarande sevärd.
Ingemar
av Ingemar B, Sunday, September 01, 2019, 19:14 (1670 dagar sedan)
En klassiker.
Tåg 56
SVT1, Tisdag 15:05 - 16:35
Filmen har vistats ett flertal gånger, men är fortfarande sevärd.
Ingemar
av Kanal C, Sunday, September 01, 2019, 23:36 (1669 dagar sedan) @ Ingemar B
En klassiker.
Tåg 56
SVT1, Tisdag 15:05 - 16:35Filmen har vistats ett flertal gånger, men är fortfarande sevärd.
Ingemar
Finns ju på youtube sedan ett par år, men det vore bra om man lade upp den på t ex Öppet arkiv så man kan tanka hem den i bra kvalitet.
av K Lemming, Monday, September 02, 2019, 15:25 (1669 dagar sedan) @ Kanal C
En klassiker.
Tåg 56
SVT1, Tisdag 15:05 - 16:35Filmen har vistats ett flertal gånger, men är fortfarande sevärd.
Ingemar
Finns ju på youtube sedan ett par år, men det vore bra om man lade upp den på t ex Öppet arkiv så man kan tanka hem den i bra kvalitet.
En nyfiken undran, hur tankar du hem från Öppet Arkiv?
av 53 Wadsten, Monday, September 02, 2019, 17:33 (1669 dagar sedan) @ K Lemming
Där finns den inte.
av Kanal C, Monday, September 02, 2019, 21:57 (1669 dagar sedan) @ K Lemming
En klassiker.
Tåg 56
SVT1, Tisdag 15:05 - 16:35Filmen har vistats ett flertal gånger, men är fortfarande sevärd.
Ingemar
Finns ju på youtube sedan ett par år, men det vore bra om man lade upp den på t ex Öppet arkiv så man kan tanka hem den i bra kvalitet.
En nyfiken undran, hur tankar du hem från Öppet Arkiv?
Finns en del alternativ, men jag använder UWTD som är väldigt enkelt och smidigt.
av WS, Tuesday, September 03, 2019, 19:30 (1668 dagar sedan) @ Ingemar B
Det är filmens första minuter som är bra.
D 408 är då filmstjärna och syns i ett flertal vinklar utifrån.
Vid en scen inifrån maskinrummet öppnas ett skåp lite snabbt,
och där står det Dk 577 på dörren till skåpet. Så minst dessa
båda lok är filmade i olika vinklar och vid flera tillfällen.
Är det korrekt att förare och biträde repeterade som i filmen:
"Klart in" / "Klart igenom" / "Klart ut" ,exempelvis.
Är det korrekt att biträdet hade snöre/handtag till visslan
närs till hands, och att det var biträdet som gav signal? /WS/
av Christer Fredriksson, Tuesday, September 03, 2019, 20:21 (1668 dagar sedan) @ WS
Föraren repeterade alltid den signalbild/signal som biträdet/eldaren sade!
av Strömgränsreferensen, Wednesday, September 04, 2019, 15:45 (1667 dagar sedan) @ WS
Det är filmens första minuter som är bra.
D 408 är då filmstjärna och syns i ett flertal vinklar utifrån.
Vid en scen inifrån maskinrummet öppnas ett skåp lite snabbt,
och där står det Dk 577 på dörren till skåpet. Så minst dessa
båda lok är filmade i olika vinklar och vid flera tillfällen.Är det korrekt att förare och biträde repeterade som i filmen:
"Klart in" / "Klart igenom" / "Klart ut" ,exempelvis.Är det korrekt att biträdet hade snöre/handtag till visslan
närs till hands, och att det var biträdet som gav signal? /WS/
Många förare i vartfall under tvåbemanningens sista tid (1976-1977) sa "den som kör han blåser". På brunloken: D, Du, Da fanns en lina som lite slakt sträckte sig över förar/biträdesplatsen, så det var möjligt för båda att tuta.
De flesta förare tänkte nog förhållandevis normalt att den unge oerfarne mannen som satt brevid skulle snart vara lokförare så dom släppte förstås till spaken, så han fick öva. Detta förstås till dennes förtjusning.
av WS, Wednesday, September 04, 2019, 18:21 (1667 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
Det är filmens första minuter som är bra.
D 408 är då filmstjärna och syns i ett flertal vinklar utifrån.
Vid en scen inifrån maskinrummet öppnas ett skåp lite snabbt,
och där står det Dk 577 på dörren till skåpet. Så minst dessa
båda lok är filmade i olika vinklar och vid flera tillfällen.Är det korrekt att förare och biträde repeterade som i filmen:
"Klart in" / "Klart igenom" / "Klart ut" ,exempelvis.Är det korrekt att biträdet hade snöre/handtag till visslan
närs till hands, och att det var biträdet som gav signal? /WS/
Många förare i vartfall under tvåbemanningens sista tid (1976-1977) sa "den som kör han blåser". På brunloken: D, Du, Da fanns en lina som lite slakt sträckte sig över förar/biträdesplatsen, så det var möjligt för båda att tuta.De flesta förare tänkte nog förhållandevis normalt att den unge oerfarne mannen som satt brevid skulle snart vara lokförare så dom släppte förstås till spaken, så han fick öva. Detta förstås till dennes förtjusning.
Intressanta detaljer där. Tack.
Även tack till Christer F. /WS/
av Merlin, Tuesday, September 03, 2019, 19:57 (1668 dagar sedan) @ Ingemar B
Finns även att se på Youtube.
av Sune Nylén, Friday, September 06, 2019, 12:02 (1665 dagar sedan) @ Merlin
kan man alltid hitta.Ibland befinner de sig i A ändan. Ibland i B. Tittar jag på hastighetsmätaren visar den ca 40, men ändå går det som i nittio.
av bengt24, Tuesday, September 10, 2019, 20:10 (1661 dagar sedan) @ Sune Nylén
Är lokstall/stationsmiljöerna inspelade i Krylbo? I filmens början som är inspelade från loket
under gång, kan det vara Älvsjö stn som passeras i god fart, någon som vet?
av Arne, Wednesday, September 11, 2019, 03:08 (1660 dagar sedan) @ bengt24
Är lokstall/stationsmiljöerna inspelade i Krylbo? I filmens början som är inspelade från loket
under gång, kan det vara Älvsjö stn som passeras i god fart, någon som vet?
Enligt Svensk Filmdatabas (Svenska Filminstitutet) har man spelat in på följande platser:
AB Centrumateljéerna
Stockholm
Sverige
(ateljé)
Krylbo
Sverige
(exteriörer)
Det hindrar förstås inte att kompletterande scener inifrån loket kan ha filmats även i Älvsjötrakten (Älvsjo station). Men man har i varje fall inte bedömt att denna info har varit av väsentlig vikt. Svensk Filmdatabas brukar annars vara fullständig när det gäller filmernas tekniska data och uppgifter om olika inspelningsplatser. :-)
av Kent Hedqvist, Wednesday, September 11, 2019, 06:33 (1660 dagar sedan) @ bengt24
Det kan det säkert vara. Tunnlarna där upp- och nedspår går i separata tunnlar bredvid varann är ju vid Tullinge.
Kent
av Thomas Tell, Wednesday, September 11, 2019, 10:47 (1660 dagar sedan) @ Kent Hedqvist
Tunnlarna där upp- och nedspår går i separata tunnlar bredvid varann är ju vid Tullinge.
Det är Bränningetunnlarna söder om Södertälje.
/tell
av WS, Wednesday, September 11, 2019, 09:04 (1660 dagar sedan) @ bengt24
Är lokstall/stationsmiljöerna inspelade i Krylbo? I filmens början som är inspelade från loket
under gång, kan det vara Älvsjö stn som passeras i god fart, någon som vet?
Jodå, Älvsjö passeras absolut.
Om man är uppmärksam eller gör en paus när perrongtaket av
Törebodamodell dyker upp - Så kan ÄLVSJÖ tydligt läsas. /WS/