KBJ X 50 - Kraftöverföringen? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, September 02, 2019, 21:48 (1670 dagar sedan)

Hur var kraftöverföringen uppbyggd på KBJ X 50? Motorvagnen hade ju motorn/motorerna (vad jag förstått har det väl inte avgjorts om den hade en eller två motorer?) monterade på sidan, var det kardandrift eller kedjedrift till hjulaxlarna/hjulaxeln. M.a.o, någon som vet hur denna charmiga lilla motorvagn var uppbyggd när det gällde motor(er) och kraftöverföring?

https://digitaltmuseum.se/021018060218/kbj-x-40-kbj-x-50/media?slide=0

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Överkörmästaren, Monday, September 02, 2019, 22:23 (1670 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns två bilder med bättre ljus än den där, sök på kbj motorvagn.

Det ser ut som att man demonterat växellådan m m på dessa bilder?

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Anders Johansson, Tuesday, September 03, 2019, 00:10 (1670 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så slöningen är inte orimlig.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av BD, Tuesday, September 03, 2019, 07:46 (1669 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så lösningen är inte orimlig.

Om det var som beskrivs borde differentialen dessutom vara låst (diffspärr).

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av K Lemming, Tuesday, September 03, 2019, 16:56 (1669 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så slöningen är inte orimlig.

Blir inte det lite väl stort/långt för att få plats på motorvagnen så som motorn var monterad? Från motor bak till bakaxel är det ju en bra bit på en traktor. Får ta en titt i boken när jag åter är hemma.

Har man fastställt om motorvagnen hade en eller två motorer?

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Överkörmästaren, Tuesday, September 03, 2019, 17:44 (1669 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så slöningen är inte orimlig.


Blir inte det lite väl stort/långt för att få plats på motorvagnen så som motorn var monterad? Från motor bak till bakaxel är det ju en bra bit på en traktor. Får ta en titt i boken när jag åter är hemma.

Har man fastställt om motorvagnen hade en eller två motorer?

Två kan den väl inte gärna ha haft...

Kardanaxeln kan väl uteslutas eller iaf kraftigt förkortas om man ger vinkelväxeln och tväraxeln en tillräcklig rörlighet? Koppling, växellåda och vinkelväxel blir väl i bästa fall kanske 1,5 m tillsammans.

Någonstans bör det väl ha funnits en riktningsväxellåda också, eller kan denna funktion ha varit inbyggd i den ombyggda differentialen?

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Herbert Paalberg, Tuesday, September 03, 2019, 18:33 (1669 dagar sedan) @ K Lemming

Jag har en fantastiskt fin verklighetstrogen modell av KBJ X50 i skala 1:87 hemma i vitrinskåpet och den är försedd med 2 motorer, en på varje långsida. Jag antar med visshet att modellen förespråkar verkligheten vilket ritningar kommer att visa.
Palle i Vika.;-)

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Överkörmästaren, Tuesday, September 03, 2019, 19:02 (1669 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag har en fantastiskt fin verklighetstrogen modell av KBJ X50 i skala 1:87 hemma i vitrinskåpet och den är försedd med 2 motorer, en på varje långsida. Jag antar med visshet att modellen förespråkar verkligheten vilket ritningar kommer att visa.
Palle i Vika.;-)

Intressant, vad hade den för växellådor då? Tänkte att den måste ha haft nån traktorväxellåda men det var kanske nåt mer buss-aktigt med hydraul- och direktdrift?

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av WS, Tuesday, September 03, 2019, 19:41 (1669 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Jag har en fantastiskt fin verklighetstrogen modell av KBJ X50 i skala 1:87 hemma i vitrinskåpet och den är försedd med 2 motorer, en på varje långsida. Jag antar med visshet att modellen förespråkar verkligheten vilket ritningar kommer att visa.
Palle i Vika.;-)


Kan det ha varit så att motorerna helt enkelt drev var sin boggi/axel?
Isf borde den i nödfall kunna köras med enbart en fungerande motor. /WS/

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av BD, Tuesday, September 03, 2019, 19:46 (1669 dagar sedan) @ WS

Kan det ha varit så att motorerna helt enkelt drev var sin boggi/axel?
Isf borde den i nödfall kunna köras med enbart en fungerande motor. /WS/

Kanske så enkelt som att det var en motor för vardera riktningen. 20 hk var nog tillräckligt för 30 a' 40 km/h som nog var en passande hastighet.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av WS, Tuesday, September 03, 2019, 20:22 (1669 dagar sedan) @ BD

Kan det ha varit så att motorerna helt enkelt drev var sin boggi/axel?
Isf borde den i nödfall kunna köras med enbart en fungerande motor. /WS/


Kanske så enkelt som att det var en motor för vardera riktningen. 20 hk var nog tillräckligt för 30 a' 40 km/h som nog var en passande hastighet.

Om lösningen är så enkel - Så behövs ju heller ingen riktningsväxel. WS/

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Överkörmästaren, Tuesday, September 03, 2019, 20:47 (1669 dagar sedan) @ WS

Kan det ha varit så att motorerna helt enkelt drev var sin boggi/axel?
Isf borde den i nödfall kunna köras med enbart en fungerande motor. /WS/


Kanske så enkelt som att det var en motor för vardera riktningen. 20 hk var nog tillräckligt för 30 a' 40 km/h som nog var en passande hastighet.


Om lösningen är så enkel - Så behövs ju heller ingen riktningsväxel. WS/

Nej, men det kan finnas ett annat problem. Alla som lyssnade ordentligt på lastbilsförarutbildningen "vet" att det är problem med växellådssmörjningen när en bil bogseras längre sträckor utan att man tar bort drivaxlarna. Men det kan ju förstås ha varit så att just denna mackapär inte hade det problemet.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck

av BD, Tuesday, September 03, 2019, 21:48 (1669 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Nej, men det kan finnas ett annat problem. Alla som lyssnade ordentligt på lastbilsförarutbildningen "vet" att det är problem med växellådssmörjningen när en bil bogseras längre sträckor utan att man tar bort drivaxlarna. Men det kan ju förstås ha varit så att just denna mackapär inte hade det problemet.

Det problemet uppkom när lastbilarnas motoreffekter okade och blev högre än 200 hk. Då ökade kuggtrycken så att växellådorna behövde en oljepump för smörjningen.

Äldre växellådor behövde ingen oljepump utan oljebad räckte till.

Jämför äldre dieselmotorer från 1910- och 1920-talet (X1/CF1) som klarade sig med lubrikatorsmörjning, torrsump och en returpump för oljan till lubrikatorn. När effekterna och varvtalen ökade räckte det inte utan oljepump infördes.

T-Forden hade en liten skopa (näbb)på vevstakens storända som hämtade olja från olja i vevhuset för smörjning av vevlagren och antagligen även till ramlager och kolvtapp. Det var T-Fordmotor i X 50.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck

av Överkörmästaren, Wednesday, September 04, 2019, 08:34 (1668 dagar sedan) @ BD

Nej, men det kan finnas ett annat problem. Alla som lyssnade ordentligt på lastbilsförarutbildningen "vet" att det är problem med växellådssmörjningen när en bil bogseras längre sträckor utan att man tar bort drivaxlarna. Men det kan ju förstås ha varit så att just denna mackapär inte hade det problemet.


Det problemet uppkom när lastbilarnas motoreffekter okade och blev högre än 200 hk. Då ökade kuggtrycken så att växellådorna behövde en oljepump för smörjningen.

Äldre växellådor behövde ingen oljepump utan oljebad räckte till.

Jämför äldre dieselmotorer från 1910- och 1920-talet (X1/CF1) som klarade sig med lubrikatorsmörjning, torrsump och en returpump för oljan till lubrikatorn. När effekterna och varvtalen ökade räckte det inte utan oljepump infördes.

T-Forden hade en liten skopa (näbb)på vevstakens storända som hämtade olja från olja i vevhuset för smörjning av vevlagren och antagligen även till ramlager och kolvtapp. Det var T-Fordmotor i X 50.

Ah! Man blir lite förundrad över att en sådan motor alls orkade driva fram vagnen.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck

av Morshyttan, Wednesday, September 04, 2019, 09:09 (1668 dagar sedan) @ BD


T-Forden hade en liten skopa (näbb)på vevstakens storända som hämtade olja från olja i vevhuset för smörjning av vevlagren och antagligen även till ramlager och kolvtapp. Det var T-Fordmotor i X 50.

Även på Hudson/Essex/Terraplane stod denna smörjmetod att finna :-) .
Tillika ända in på femtiotalet och i motorer med upp till 120 hk (SAE)

vevstake

(Hjälten från Disney-filmen "Bilar", Hudson Hornet drevs av sådana) :-) ;-) :-D

Hudson Hornet

KBJ XC 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck

av Anders Sandgren, Wednesday, September 04, 2019, 12:53 (1668 dagar sedan) @ BD

Var det Ford eller Fordsonmotor i vagnen?
Motorerna är tämligen lika med sidventiler, stänksmörjning, självcirkulerande kylarvatten, snarlika tändsystem och förgasare som klarade flera bränslen.Däremot är nog Fordson kraftigare byggs då traktorn hade motor och växellåda som del av ramen (självbärande).
Växellådan liknar inte en Fordson men av de bilder jag sett där växellådan syns (KBED01047) verkar den ha snäckväxel, något som även traktorn hade. Möjligen tog man kopplingen och snäckväxeln från Fordson-lådan och gjorde nytt hus. Någon typ av klokoppling kan ju också ha funnits för att frikoppla kedjedrivning från den motor som man inte använde. Hade motorvagnen växlar? Traktorn hade 3-växlad låda med klokopplingar till kuggdreven. Hade den överhuvudtaget backslag?

T-fordens växellåda var tvåstegs planetlåda med backslag.

Mer om Fordsontraktorn kan man läsa här.

KBJ XC 50 - Kraftöverföringen? Kugg- och lagertryck

av Stefan Olsson, Thursday, September 05, 2019, 01:05 (1668 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I KVAB "Utlämnade ritningar" står det "Inbyggnad av Fordson-maskineri".
Det finns ritningar på "Backslag"

Av bilderna på vagnen från Kläckeberga resp Sandbäckshult framgår det att det åtminstone finns motorkåpor på båda sidorna av vagnen.

KBJ XC 50 - Kraftöverföringen?

av Anders Sandgren, Thursday, September 05, 2019, 11:53 (1667 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Jag tycker det ser ut som en vinkelväxel direkt efter kopplingen. Troligen inte snäckväxel (jag såg nog fel förut) innanför vinkelväxeln sitter växellådan. Möjligen tog man innehållet från Fordson-lådan och placerade i nytt hus.
Fordson-traktorn hade en vinkelväxel direkt efter kopplingen, denna användes för kraftuttaget som var ett hjul på högra sidan om kopplingen. Därefter kom den treväxlade växellådan, snäckväxel till kronhjulet som hade differential. Denna del var nog ganska ointressant för KVAB men kanske växellådan var mer intressant. I så fall hade motorvagnarna 3 växlar framåt. Ett backslag var nog bra att ha men det var nog så att man lade växellådan i neutralläge på den motor som inte användes. Att hantera två lamellkopplingar och två osynkade växellådor samtidigt tillhör nog inte det gjörliga.

I Fordson-beskrivningen på wikipedia finns det inget om backslag så kanske traktorn på denna tid saknade backväxel. Kan det stämma?

KVAB experimenterade ju även med en av Dir Rosén konstruerad hydraulisk växellåda. Först byggde man om en KJ godsvagn med 75hk dieselmotor och hydraullåda och provade ekipaget. Sedan byggde man ett lok, det s.k. Rodi-loket, med 300hk Atlasmotor och Roséns hydraulväxel men det blev inget bra och skrotades efter några år. Jag har för mig att det var inregistrerat som KJ nr 51.
Några försök med hydraulisk växellåda på motorvagnarna verkar inte ha förekommit. Däremot byggdes lokomotorer med hydraulisk växellåda men det var nog inte Roséns växel.

KBJ XC 50 - Kraftöverföringen?

av Morshyttan, Thursday, September 05, 2019, 18:45 (1667 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Fordson-beskrivningen på wikipedia finns det inget om backslag så kanske traktorn på denna tid saknade backväxel. Kan det stämma?

Utan att kunna tillföra ämnet speciellt mycket så kan jag ju i och för sig tillägg att i en katalog jag har på Fordson kring dessa år så står att (jag kallar det backslag och inte backväxel om det ska översättas riktigt ;) ) detta kan beställas som tillägg :).

Har kontaktat en mer kunnig i ämnet som ska återkomma med sprängskiss, men här finns följande som extratillbehör;

-346/S-346-BTransmission reverse idler shaft (Calls)
-347/S-346-BTransmission reverse idler bushing (Calls)
-348 Transmission reverse idler collar (Calls)
-349 Transmission shaft ball bearing - small (Calls)
-350 Transmission shaft ball bearing - large (Calls)

(med "calls" åsyftas att delarna inte står i prislistan utan man får ringa tillverkaren ;) ).

Motor/drivning bör alltså ha riktningsväxel, men det är bara min tolkning till sprängskiss finns tillgänglig :-) ;-) :-D .

KBJ XC 50 - Kraftöverföringen?

av Anders Sandgren, Thursday, September 05, 2019, 18:54 (1667 dagar sedan) @ Morshyttan

I Fordson-beskrivningen på wikipedia finns det inget om backslag så kanske traktorn på denna tid saknade backväxel. Kan det stämma?


Utan att kunna tillföra ämnet speciellt mycket så kan jag ju i och för sig tillägg att i en katalog jag har på Fordson kring dessa år så står att (jag kallar det backslag och inte backväxel om det ska översättas riktigt ;) ) detta kan beställas som tillägg :).

Har kontaktat en mer kunnig i ämnet som ska återkomma med sprängskiss, men här finns följande som extratillbehör;

-346/S-346-BTransmission reverse idler shaft (Calls)
-347/S-346-BTransmission reverse idler bushing (Calls)
-348 Transmission reverse idler collar (Calls)
-349 Transmission shaft ball bearing - small (Calls)
-350 Transmission shaft ball bearing - large (Calls)

(med "calls" åsyftas att delarna inte står i prislistan utan man får ringa tillverkaren ;) ).

Motor/drivning bör alltså ha riktningsväxel, men det är bara min tolkning till sprängskiss finns tillgänglig :-) ;-) :-D .

Jo det känns rimligt att den borde haft men det går inte att se på de skisser jag sett. Men den häst som traktorn var avsedd att erstta hade ju oftast även backväxel även om den kunde vara svår att få i ibland...

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Ur KVAB boken.

av K Lemming, Friday, September 06, 2019, 18:25 (1666 dagar sedan) @ Anders Johansson

Det finns en bild på drivningen i Kalmar verkstadsboken.
Rent praktiskt ser det ut som man tagit en traktordrivning, bytt ut bakaxeln mot en axel som bara går ut ur diffen på ena sidan och med en förlängd axel för sedd med ett kedjehjul driver via en kedja.
Originalmotorn var ju en Fordson traktormotor så slöningen är inte orimlig.

Hittar ingen bild på själva drivningen i boken, missar jag något?

Följande beskrivning hittade jag i boken, illustrerad med en bild från sidan på KBJ X 40 / X 50.

"En vattenkyld Fordson bensinmotor på 25 hk monterades vid varje sida i underredet täckt av en lätt borttagbar plåtkåpa. En vinkelformad transmission med steg- och riktningsväxel samt kedjehjul var fastflänsad till motorn och en kedja drev närmaste hjulaxel. Motorer och transmission var monterade i en separat ram fjädrande upphängd i underredet."

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Ur KVAB boken.

av Anders Johansson, Sunday, September 08, 2019, 11:25 (1664 dagar sedan) @ K Lemming

Det finns en bild på en drivning av denna typ längst ner till vänster på sidan 50.
Det är till ett större fordon med större motorer men principen är densamma.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen?

av Stefan Olsson, Thursday, October 31, 2019, 13:33 (1611 dagar sedan) @ K Lemming

Även om den första KBJ-motorvagnen utgick från en personvagn, så skulle jag tro att kraftöverföringen i hög grad beskrivs av följande bild av en av de för YJ byggda motorvagnarna:
https://digitaltmuseum.se/021017866341/underrede-till-motorvagn-tillhorande-ystads-jarn...

Bildtexten anger att det skulle vara Kockums som tillverkat maskineriet. Verkar konstigt tycker jag, KVAB tillverkade väl sina motorfordon själva?

Ytterligare bilder finns, bland annat en bild av takkylarna. En klarläggande bild för de som byggt eller ska bygga motorvagnen som modell.

KBJ X 50 - Kraftöverföringen? Tidaholm

av BD, Thursday, October 31, 2019, 17:25 (1611 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Även om den första KBJ-motorvagnen utgick från en personvagn, så skulle jag tro att kraftöverföringen i hög grad beskrivs av följande bild av en av de för YJ byggda motorvagnarna:
https://digitaltmuseum.se/021017866341/underrede-till-motorvagn-tillhorande-ystads-jarn...

Bildtexten anger att det skulle vara Kockums som tillverkat maskineriet. Verkar konstigt tycker jag, KVAB tillverkade väl sina motorfordon själva?

Ytterligare bilder finns, bland annat en bild av takkylarna. En klarläggande bild för de som byggt eller ska bygga motorvagnen som modell.

Verkar att vara Tidaholmmotorer.