891 på 1435 (Fordon: lok)

av Ted S, Thursday, September 05, 2019, 10:12 (1688 dagar sedan)

[img]http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/11/156767087117907300_resized.jpg[/img]

För 50 år sedan solar sig Da 891 på Stockholms central. Det bör vara spår 3, jag vill minnas att pendeltågen fick spår 4 och 5 för trafiken till Kungsängen.

891 på 1435

av Peter A, Thursday, September 05, 2019, 13:58 (1687 dagar sedan) @ Ted S

Härligt!:-D

891 på 1435

av PeO, Thursday, September 05, 2019, 19:11 (1687 dagar sedan) @ Ted S

Trevlig gammal kämpe. När jag fick min andra Fleischmann-katalog 1964 stod den naturligtvis högt på önskelistan som modell. Men 86:50, över ett och ett halvt års veckopeng:-(
Du lurade mig med titeln. Jag hissade på Q37 och öppnade entusiastiskt. Den står nämligen högt på önskelistan nu. Det är väl inte någon som har en ritning, lite mer detaljerad än skissen i godsvagnsboken? Bilder har jag gott om, både från Grängesberg och Västervik.

891 på 1435

av Alex, Thursday, September 05, 2019, 20:17 (1687 dagar sedan) @ Ted S

Ja,det stämmer att pendeltågen till Kungsängen under flera år gick från Norra säcken. Det är också nya plattformskanter anpassade för X1 vi ser i bakgrunden. Från början var det ändå så att X1 gick mellan Södertälje och Kungsängen som sedan byttes ut mot Märsta. När Nynäsbanan var anpassad så fick man så dagen system.

Var spår 3 bara ett rundgångsspår?

891 på 1435

av Leif B, Thursday, September 05, 2019, 21:25 (1687 dagar sedan) @ Alex

Ja,det stämmer att pendeltågen till Kungsängen under flera år gick från Norra säcken. Det är också nya plattformskanter anpassade för X1 vi ser i bakgrunden. Från början var det ändå så att X1 gick mellan Södertälje och Kungsängen som sedan byttes ut mot Märsta. När Nynäsbanan var anpassad så fick man så dagen system.

Var spår 3 bara ett rundgångsspår?

Spår 3 och 6 var plattformslösa rundgångsspår. Jag tror att loket står på spår 6.

891 på 1435

av tobbe, Thursday, September 05, 2019, 22:29 (1687 dagar sedan) @ Ted S

Någon som upptäckte att loket går felvänt, slickepinnarna sitter i södra änden mot normalt norra som var kutym. Möjligen kan loket inte kunnat rättvändas av någon orsak. Triangelspåret Tomteboda- Sthlm Norra kanske inte fanns vid detta tillfälle och möjlighet att rättvända detta saknades...
tobbe

891 på 1435

av Sune Nylén, Thursday, September 05, 2019, 23:28 (1687 dagar sedan) @ tobbe

Någon som upptäckte att loket går felvänt, slickepinnarna sitter i södra änden mot normalt norra som var kutym. Möjligen kan loket inte kunnat rättvändas av någon orsak. Triangelspåret Tomteboda- Sthlm Norra kanske inte fanns vid detta tillfälle och möjlighet att rättvända detta saknades...
tobbe


Tänker osökt på historien om mannen som rider ut ur ridhuset och sitter bak och fram
på hästen. När en vänlig själ påpekar detta, blir ryttaren väldigt upprörd och utbrister,Min herre vet väl inte åt vilket håll jag ämnar rida.:-D ;-) :-)
Kanske skulle loket gå med tåg söderut.

891 på 1435

av Stefan Isaksson, Monday, September 09, 2019, 21:36 (1683 dagar sedan) @ tobbe

Nja, vändskiva har väl alltid funnits tillgänglig i Hagalund?

SI

891 på 1435

av tobbe, Monday, September 09, 2019, 23:42 (1683 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Naturligtvis finns den än idag i Hgl. Glömde "ihåg" den i farten;-) ;-) ;-) ;-)
tobbe

891 på 1435

av Anders Sandgren, Tuesday, September 10, 2019, 13:29 (1682 dagar sedan) @ tobbe

Om inte annat så finns ju triangeln att tillgå.
Sist jag var med på NJM's körning så var inte skivan i bruk, men det var ett antal år sedan och vid det tillfället tror jag inte att triangeln var tilgänglig pga arbeten med citybanans anslutning så det blev backgång istället åt ena hållet.
Skivan i Sundbyberg är ju inte heller tillgänglig även om den finns kvar och direktspåret dit från godsbangården finns däremot nog inte heller kvar.