X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Friday, September 13, 2019, 15:53 (1685 dagar sedan)

[img]https://i.postimg.cc/qBjMrwnb/X7-Uv-Sep74-Web.jpg[/img]
Uddevalla C sep 1974: X7 mot Lysekil kopplat med ankommande X5 med tåg 2054 från Göteborg C.

[img]https://i.postimg.cc/C1MT6yvF/X7-Munkedal-Sep74-Web.jpg[/img]
Munkedal sep 1974: X7 med tåg 2094 mot Lysekil särkopplat från X5 som återvänder mot Göteborg C som tåg 2055. Till höger X7 mot Strömstad.

[img]https://i.postimg.cc/J4HwF5QB/Tdt-G-Uv-Lysekil-Sv-K9-74-Web.jpg[/img]
Tdt 174 SvK 9/74

Mvh Gunnar

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Thomas K Ohlsson, Friday, September 13, 2019, 16:17 (1685 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för ett

1) [b]intressant[/b] inlägg. Jag hade ingen aning om att det kördes kopplade X7+X5. Gick X7:an overksam när den gick kopplad till X5:an (eller tvärt om, jag kan inte avgöra vilken som gick först) eller gick det att multa?

2) [b]föredömligt[/b] inlägg. Inte bara intressanta bilder utan även en förklarande tidtabell.

Tidtabellen väcker följande kanske lite ovidkommande fråga:

Det finns en busstur (903) som ankommer till Uddevalla C 8:05. Den verkar ha anslutning till tåg 2051 mot Göteborg som har avgångstid 8:07. Nu minns jag inte hur busshållplatsen var belägen i förhållande till plattformarna, men det verkar vara en knapp övergångstid! Eller har jag missuppfattat tidtabellen?

/TKO

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Ulf Pålsson, Friday, September 13, 2019, 17:09 (1685 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

- - -. Jag hade ingen aning om att det kördes kopplade X7+X5. Gick X7:an overksam när den gick kopplad till X5:an (eller tvärt om, jag kan inte avgöra vilken som gick först) eller gick det att multa?

Båda fotografierna är tagna "söderut". X7:an gick alltså först med X5:an kopplad efter sig. Någon multipelkoppling torde inte ha varit möjlig mellan X7 och X5 (väl?). Jag håller för troligt att man använde sig av bestämmelserna om "koppellok", d.v.s. att båda motorvagnarna var verksamma men att pådraget i var och en av dem manövrerades av en "egen" förare. Föraren på den främre, X7:an, var ansvarig förare för tåget och manövrerade tryckluftbromsen, som förstås måste vara kopplade mellan fordonen.

Edit: Jag ser nu att Gunnar D skriver att X7:an till höger ska gå till Strömstad. Det blev alltså tågbyte för resande från Göteborg oavsett om de skulle till Lysekil eller Strömstad.
/up

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Gunnar D, Saturday, September 14, 2019, 10:47 (1684 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tidtabellen väcker följande kanske lite ovidkommande fråga:

Det finns en busstur (903) som ankommer till Uddevalla C 8:05. Den verkar ha anslutning till tåg 2051 mot Göteborg som har avgångstid 8:07. Nu minns jag inte hur busshållplatsen var belägen i förhållande till plattformarna, men det verkar vara en knapp övergångstid! Eller har jag missuppfattat tidtabellen?

/TKO

Roligt att du gillade mitt ämne!

Strax utanför den översta bildens högerkant ligger stationen/stationsplan och där hade bussen möjlighet att stanna vid trottoaren. Tåget mot Gbg stod antagligen på det högra spåret vilket möjliggjorde ögonkontakt tåg-buss. Det funkade säkert bra.

Mvh Gunnar

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Anders.k., Saturday, September 14, 2019, 14:04 (1684 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det bjöds på en fin karamell för snart ett år sedan i detta forum.

En sammansättningsplan över Uddevalla.

[msg=212783]Haralds inlägg i Järnvägshistoriskt forum.[/msg]

M.V.H Anders.k.

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Bengt H, Saturday, September 14, 2019, 16:36 (1684 dagar sedan) @ Anders.k.

Det bjöds på en fin karamell för snart ett år sedan i detta forum.

En sammansättningsplan över Uddevalla.

[msg=212783]Haralds inlägg i Järnvägshistoriskt forum.[/msg]

M.V.H Anders.k.

Sommaren 1971 gick en X5/X8 i koppling med X7 på söndagar i tåg 2558 Göteborg - Uddevalla . Lysekil. Tåget var annonserat med första klass till Lysekil dagligen utom andra vard före sön- och helgdag (!) varför vi kan anta att X7:an kopplades av i Uddevalla. Haralds sammansättningsplan visar att liknande förhållande även gällde 1974.

Den 1 augusti 1971 sammanstrålade jag och tåget vid plankorsningen Backavägen på Hisingen. Tåget bestod då av en X8 kopplat med en B7X och en X7. Varken ljusförhållande en bildvinkeln var med mig så bilderna blev inte bra. Men bättre en dålig bild än ingen alls, eller hur?

[url=https://flic.kr/p/2hfdzKi][img]https://live.staticflickr.com/65535/48731286643_df75ee8ab3_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/2hfdzKi]


[img]https://live.staticflickr.com/65535/48731613291_cdd1dcc7de_b.jpg[/img][/url][url=https://flic.kr/p/2hfffRa]

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Gunnar D, Saturday, September 14, 2019, 17:31 (1684 dagar sedan) @ Bengt H

Sommaren 1971 gick en X5/X8 i koppling med X7 på söndagar i tåg 2558 Göteborg - Uddevalla . Lysekil. Tåget var annonserat med första klass till Lysekil dagligen utom andra vard före sön- och helgdag (!) varför vi kan anta att X7:an kopplades av i Uddevalla. Haralds sammansättningsplan visar att liknande förhållande även gällde 1974.

Den 1 augusti 1971 sammanstrålade jag och tåget vid plankorsningen Backavägen på Hisingen. Tåget bestod då av en X8 kopplat med en B7X och en X7. Varken ljusförhållande en bildvinkeln var med mig så bilderna blev inte bra. Men bättre en dålig bild än ingen alls, eller hur?


Härliga bilder och X8 (254?) också! Är alltid lite pirrigt att åka ledbuss mot Backa över den korsningen om den skulle fastna. Klar fobi!

/Gunnar

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Alex, Friday, September 13, 2019, 19:28 (1685 dagar sedan) @ Gunnar D

Mycket intressant inlägg om ett udda arrangemang som jag inte sett eller hört om tidigare. Vet att X7 gått tillsammans med loktåg på Västkusten och även i Skåne tror jag.

Annorlunda att man också tog X5:an upp till Munkedal och inte bara till Uddevalla.

Jag kan inte påminna mig att jag sett bilder på X5 eller X8 i Strömstad eller Lysekil. Stämmer det och fanns det någon förklaring till att de inte gick norr om Munkedal?

X7 i loktåg

av Gunnar Olson, Friday, September 13, 2019, 19:48 (1685 dagar sedan) @ Alex

Mycket intressant inlägg om ett udda arrangemang som jag inte sett eller hört om tidigare. Vet att X7 gått tillsammans med loktåg på Västkusten och även i Skåne tror jag.

Annorlunda att man också tog X5:an upp till Munkedal och inte bara till Uddevalla.

Jag kan inte påminna mig att jag sett bilder på X5 eller X8 i Strömstad eller Lysekil. Stämmer det och fanns det någon förklaring till att de inte gick norr om Munkedal?

Det gick ett ilsnälltåg med Xoa7-vagnar med släp Norrköping-Nässjö-Göteborg och åter från mitten av 50-talet (?) fram tills de ersattes av de nylevererade Yoa2. På sydgång gick de inte för egen maskin Norrköping-Nässjö utan drogs av ett Da-lok. Närmast lok gick två F5a, som transporterade Stockholmstidningar. I Nässjö kopplades loket och F5a-vagnarna först i snabbpersontåget från Falköping till Malmö.

X7 i loktåg

av Alex, Friday, September 13, 2019, 20:25 (1685 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det tåget skulle man förstås gärna sett en bild på. :-)

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Christer Fredriksson, Saturday, September 14, 2019, 08:51 (1684 dagar sedan) @ Gunnar D

Vad står bakom X5-an i Uddevalla?

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Överkörmästaren, Saturday, September 14, 2019, 09:07 (1684 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vad står bakom X5-an i Uddevalla?

V3?

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av Gunnar Olson, Saturday, September 14, 2019, 11:35 (1684 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad står bakom X5-an i Uddevalla?


V3?

Jag har förstorat bilden kraftigt och då ser det att vara ett lok, som är betydligt kortare än en V3. Jag tror på Z64. Då återstår frågan vad den gör i aktern på ett motorvagnståg, nyss inkommet från Göteborg.

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av A.Svenson, Saturday, September 14, 2019, 13:51 (1684 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Hej!

Sannolikt: Växelloket som nog ändå är en V3 har krupit in bakom persontåget för att komma förbi dvärgen som syns i bild för att gå in på magasinsspåren till höger i bild och hämta styckegodsvagnar som ska växlas in i avgående godståg. Växling i Uv skedde oftast med loket norr ut för att inte störa infarterna från Öxnered och Ljungskile.

X7a inkopplad i tåg mot Strömstad hann jag uppleva som lokförarelev sommaren -81. Då sist i tåget för enkel avkpl i Mkl.

Anders S

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av tobbe, Saturday, September 14, 2019, 21:39 (1684 dagar sedan) @ A.Svenson

V3:an kan troligen vara Munkedals Järnväg No 1 som vid mitt besök fanns i gamla lokstallet i Uv 1971. Och enligt personalen där var loket tillhörande växlingen på bangården och vid mitt och min framlidne resekamrats besök inne för serviceunderhåll. Vi fick en mycket bra stallbild av fordonet då personalen välvilligt öppnade den aktuella stallporten för att vi skulle få bättre fotoljus.:-) :-) :-) Lokstallet revs en tid efter vårt besök och ersattes senare av en modernare skötselhall. Loket blev vad jag förstår kvar ända till det blev slopat och ersattes av V4 alt. V5-lok.
tobbe

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av A.Svenson, Sunday, September 15, 2019, 00:47 (1684 dagar sedan) @ tobbe

V3orna i Göteborgsdistriktet ersattes av V5, V4 fanns aldrig hos oss.

Anders S

X7+X5 Uddevalla-Munkedal sep 1974

av tobbe, Sunday, September 15, 2019, 18:44 (1683 dagar sedan) @ A.Svenson

Stämmer, V4 fanns väl mer i Helsingborg o Malmödistriktet bl.a. vad jag minns....
tobbe:-) :-)