SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan (Fordon: lok)

av Ulfe, Tuesday, September 17, 2019, 10:51 (1654 dagar sedan)

Den 13/6 1981 genomförde SJ en en lok-tågkavalkad mellan Stockholm norra och Värtan.
[image]
Mellan Stockholm norra och Albano.

[image]
Plats som ovan.

[image]
Plats som ovan.

[image]
Mellan Albano och Värtan.

[image]
Plats som bilden ovan.

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Överkörmästaren, Tuesday, September 17, 2019, 12:14 (1654 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder från Bellevue respektive Lilljansskogen. Lite märklig kavalkad kan man tycka med t ex NVHJ (är det väl) 22 och släpvagnen från Karlskrona men de var väl i närheten kan jag tänka?

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av 53 Wadsten, Thursday, September 19, 2019, 14:18 (1652 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Besåg själv evenemnget trots 39 graders feber, trevligt gjort, något som borde göras om på nytt vid lämpligare ställe.

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Svante Andersson, Friday, September 20, 2019, 15:39 (1651 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Besåg själv evenemnget trots 39 graders feber, trevligt gjort, något som borde göras om på nytt vid lämpligare ställe.

Och vad innebär lämpligare ställe?

SA

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Lennart Petersen, Friday, September 20, 2019, 16:57 (1651 dagar sedan) @ Svante Andersson

Besåg själv evenemnget trots 39 graders feber, trevligt gjort, något som borde göras om på nytt vid lämpligare ställe.


Och vad innebär lämpligare ställe?

SA

Ja det vore ju kul att veta. På den tiden var ju i vart fall Värtan perfekt. Man hade tillgång till en bana som annars inte trafiketades på en lördag. Det fanns utrymmen för att bygga läktare och utöver det många åskådarplatser lätt tillgängliga och på nära avstånd i en storstad fanns rejält publikunderlag. Man hade också tillgång i närheten till bangårdar för uppställning och ihopväxling av de många tågen och förberedande växling gjordes redan på fredag kväll i bl.a Uppsala.
Misstänker att ett sådant arrangemang i sådan dimension aldrig kommer att upprepas. ERTMS t.ex ?

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Överkörmästaren, Tuesday, September 24, 2019, 22:07 (1647 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Besåg själv evenemnget trots 39 graders feber, trevligt gjort, något som borde göras om på nytt vid lämpligare ställe.


Och vad innebär lämpligare ställe?

SA

Ja det vore ju kul att veta. På den tiden var ju i vart fall Värtan perfekt. Man hade tillgång till en bana som annars inte trafiketades på en lördag. Det fanns utrymmen för att bygga läktare och utöver det många åskådarplatser lätt tillgängliga och på nära avstånd i en storstad fanns rejält publikunderlag. Man hade också tillgång i närheten till bangårdar för uppställning och ihopväxling av de många tågen och förberedande växling gjordes redan på fredag kväll i bl.a Uppsala.

Absolut, du har helt rätt! Även idag skulle väl Värtan kunna fungera även om bangården är mycket mindre och tråkigare idag.

Misstänker att ett sådant arrangemang i sådan dimension aldrig kommer att upprepas. ERTMS t.ex ?

Nåja. Jag har ju inte upplevt allt, men elloksjubileet för ett par år sedan tycker jag t ex får ses som ett väldigt omfattande och avancerat evenemang, med krokodil och allt!

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Anders Sandgren, Tuesday, September 24, 2019, 22:21 (1647 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Samt museets eget 100-årsjubileum ej att förglömma. Vi har ju sedan 1981 även passerat SJs 150-årsjubileum, båda två Gävle m.o.
Gävle är museets hemmaplan med omfattande resurser och möjligheter.

Frågeställaren om placeringen kanske föredrog Norrköpings central vilket ju kan bli en möjlighet i något mindre omfattning när ÖSB fyller 150år om några år.

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Strömgränsreferensen, Thursday, September 26, 2019, 08:39 (1645 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Besåg själv evenemnget trots 39 graders feber, trevligt gjort, något som borde göras om på nytt vid lämpligare ställe.

Eller så får vi väl leva kvar i våra minnen och inse att
"allt var bättre förr" :-)

SJ 125 år 1981, 5 bilder på ånglok, Stockholm norra-Värtan

av Herbert Paalberg, Tuesday, September 17, 2019, 12:27 (1654 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för fina nostalgibilder Ulfe, det väcker många minnen från detta firande 1981. Transporten med NVHJ 22 på överföringsvagnen var jag och min kollega med i hytten ner till Värtans station och vi passade på att elda upp några gamla träskor i eldstaden för att åtminstone få ut lite rök ur skorstenen. På den tiden var jag väldigt aktiv i TJF:s styrelse och vi ville gärna visa upp ett smalspårigt ånglok som en representant för de många smalspåriga sidolinjerna som SJ hade övertagit i samband med förstatligandet. Vi fick klartecken från Svjmf i Gävle och rekvirerade en lämplig överföringsvagn som vi rampade upp 22:an på i Vk och som sedan gick med godståget 8292 från Vk-Lp och vidare upp till Tomteboda. Samma överföringsvagn finns kvar i Vk ännu idag men tydligen är till salu nu enligt rykten från TJF. Jag har ingen kontakt längre med föreningen idag. Vi önskade också att "vårt" lok skulle dras av en normalspårigt ånglok i paraden och det blev tursamt KJmfs B 1367 alltså lok från samma län (Kalmar). Tack ännu en gång för bilderna. Palle i Vika.:-)