Saßnitz-expressen 1961 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Monday, September 23, 2019, 16:29 (1670 dagar sedan)

Lika fyllig information som går att hämta om de internationella tåg som gick via Danmark, genom ett flertal böcker ("Internationale tog via ...", 4 st olika böcker, De Blå Tog), lika knepigt är det att få fullödig information om såväl tåg genom Sverige (även om jag härförleden fick god hjälp om 1962) som trafiken på gamla Kungsleden.

För 1961 finns beskrivet att två DB-sittvagnar av 50-talsmodell, en AB4ümg och en BC4ümg.
I forumet Drehscheibe nämns även att

"Der Mitropa-Schlafwagen lief zwischen München und Berlin. Von Berlin aus lief sodann ein SJ-Schlafwagen bis/ab Stockholm."

Enligt detta skulle således en SVENSK sovvagn ha använts Berlin – STOCKHOM. Här blir man ju lite undrande. Stämmer det verkligen, och vilken skulle det då ha rört sig om? Den enda jag kan komma på är WLABo20. den ursprungliga ACo2c. Någon som kan bekräfta – eller dementera?

Saßnitz-expressen 1961

av BJ, Monday, September 23, 2019, 20:13 (1670 dagar sedan) @ johanmmolin

Inget bra svar. Men 1958 finns bilder på både svensk och tysk sovvagn Stockholm Berlin på Digitalt museum. sök: trelleborg sovvagn
BJ

Saßnitz-expressen 1961

av Måns Johannesson, Monday, September 23, 2019, 21:16 (1670 dagar sedan) @ BJ

Inget bra svar. Men 1958 finns bilder på både svensk och tysk sovvagn Stockholm Berlin på Digitalt museum. sök: trelleborg sovvagn
BJ

Kan ju också vara så att detta är något specialfall när det gått en extra vagn.

Men åtminstone mellan krigen gick svenska sovvagnar till Berlin men de gick som sittvagnar dagtid (samt som sovvagnar Malmö-Stockholm/Oslo). I en tysk tidtabell från 30-talet står det 1,2,3 klass sittvagn Berlin-Malmö-Stockholm/Oslo med en anmärkning att de går som sovvagn i Sverige/Norge. Det andra tågparet gick med Mitropa-sovvagn Berlin-Malmö (nattsträcka)-Stockholm/Göteborg (dagsträcka).

/Måns

Saßnitz-expressen 1961

av johanmmolin, Monday, September 23, 2019, 23:47 (1670 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Jo, det vet jag – jag har försökt beta av år för år alltsedan 1910 när det gäller internationella förbindelser via Skandinavien:

http://motessparet.se/viewforum.php?f=20
Det är tråden som just handlar om internationella tåg genom Skandinavien jag syftar på.

Det var när jag såg ovanstående uppgift plötsligt dyka upp som jag blev konfunderad. Sedermera lär det vara MITROPA från dåvarande DDR som stod för sovvagnen (och för allandel Sovjetunionen), men frågorna blir onekligen två i ljuset av det som stod i Drehscheibe:

1. Var det verkligen en SVENSK sovvagn såsom nämnts? Och i så fall kan jag inte hitta någon annan än just WLABo20 som fick lov att framföras på tyska spår till Berlin.

2. Gick denna sovvagn hela vägen Berlin – STOCKHOLM som stod nämnt?

Saßnitz-expressen 1961

av WL11, Tuesday, September 24, 2019, 13:49 (1669 dagar sedan) @ johanmmolin

1. Var det verkligen en SVENSK sovvagn såsom nämnts? Och i så fall kan jag inte hitta någon annan än just WLABo20 som fick lov att framföras på tyska spår till Berlin.

2. Gick denna sovvagn hela vägen Berlin – STOCKHOLM som stod nämnt?

Jag trodde i min enfald att det var ett känt faktum att ACo2c/WLABo20 trafikerade sovvagnskursen Stockholm-Berlin-Stockholmn från det att trafiken återupptogs 1947 fram till och med sommartidtabellen 1967. From tdt 168 ställdes sovvagnen till förfogande av DR/RZD.
ACo2c/WLABo20 trafikerade sovvagnskursen även under de perioder förbindelsen framfördes via Warnemünde.

Saßnitz-expressen 1961

av johanmmolin, Tuesday, September 24, 2019, 14:43 (1669 dagar sedan) @ WL11

Då hade du med andra ord att göra med en ännu enfaldigare person än du själv. Beklagar min okunskap, men vill också tacka för detta förtydligande.

Saßnitz-expressen 1961

av Thor Bjerke, Tuesday, September 24, 2019, 22:00 (1669 dagar sedan) @ johanmmolin

I boka "Tog til alle tider - Jernbanens drifts- og ruteopplegg", bind 1, som ble utgitt av NJK høsten 2018 (kan kjøpes fra Stenvalls) står følgende om Mitropa-vognen til Oslo (og dels Stockholm):

Fra 15. mai 1939 ble det satt inn en Mitropa-sovevogn mellom Oslo og Hamburg. Denne ble fremført i dagtogene nord for Trelleborg og i nattog mellom Sassnitz og Hamburg. Motsatt gikk de svenske sovevognene, fra både Berlin og Hamburg, i dagtog sør for Sassnitz og i nattog nord for Trelleborg. Dette var første gang det ble fremført Mitropa-sovevogn til og fra Oslo, litra WL4ü-37 med elleve halvkupeer. Vognen fikk et svært lavt belegg nord for Göteborg og gikk ofte uten reisende. Rekorden var seks reisende! Fra Oslo til Hamburg var det rimeligere å bruke båt, og dessuten var det ekstrabetaling for å bruke denne vognen fra Malmö til Oslo. Denne og andre gjennomgående vogner til Tyskland ble på grunn av verdenssituasjonen innstilt fra 28. august 1939. Da var det forhandlinger i gang for å få vognløpet endret til Oslo–Berlin.

I nattogene ble Berlin-vognen i 1939 fornyet. SJ satte inn en ny sovevogn litra ACo2c. Denne gikk i et omløp som innebar at vognene gikk Stockholm–Berlin–Oslo–Berlin–Stockholm. Hamburg-vognene ble fra da av også turnert på samme måte. En vognturnering over flere strekninger var ingen nyhet. Fra 1932 turnerte SJs sovevogn i tog 37/38 Oslo–København–Stockholm og omvendt.

Sovevogn Oslo–Praha: Mens det før krigen ble kjørt gjennomgående sovevogner til og fra Berlin og Hamburg, ble det etter krigen tilsvarende tilbud til andre europeiske storbyer. Sommeren 1947 ble det kjørt sovevogner mellom Göteborg og Praha og mellom Stockholm og Warszawa. Vognene gikk to ganger i uka, og fergeoverfarten Trelleborg–Gdansk tok hele 19 timer. I februar 1948 ble den nyanlagte fergehavnen Odra Port i Swinoujscie tatt i bruk, og overfartstiden kunne reduseres til 10 og snart til under 8 timer. Vognen til Göteborg ble fra mai 1948 i stedet fremført til og fra Oslo. Praha-vognen var knapt noen suksess og ble kun kjørt til oktober 1948. Det var kommunikasjonsministeriet i Warszawa som på rutekonferansen i Istanbul i 1947 foreslo å kjøre en slik vogn mellom Oslo og Wien. Vognen skulle ferges over fra Trelleborg til Odra Port og fremføres i Balt-Orient-Express gjennom Polen og Tsjekkoslovakia. I stedet for Wien ble Praha endestasjon. Dette var en av de tre vognene de polske statsbaners sovevognsselskap, PKP-Orbis, hadde kjøpt brukt fra svenskene, og som forut hadde gått mellom Göteborg og Warszawa (SJ Co2a / PKP WLABc). På den neste rutekonferanse ville polakkene forlenge vognløpet helt til Svilengrad, grensestasjonen mellom Bulgaria og Tyrkia. NSB foreslo å innstille vognen på grunn av liten trafikk, blant annet på grunn av valutavanskeligheter. Gjennomsnittlig antall solgte soveplasser mellom Oslo og Trelleborg for tiden mai–august 1948 var én på 2. klasse og tre på 3. klasse, og de fleste av disse var lokalreisende mellom Malmö og Oslo. Resultatet ble at vognen ble innstilt. En reise fra Oslo til Svilengrad med en slik vogn ville tatt nærmere 90 timer. Fra Stockholm ble det imidlertid en periode kjørt sovevogn til Budapest og Svilengrad.

Saßnitz-expressen 1961

av bertilb, Tuesday, September 24, 2019, 16:57 (1669 dagar sedan) @ johanmmolin

Hej
Har nu hittat den försvunna kommunickan från 1961
Och Sassnizexpressan nr 33-34 hade en SJ sovvagn Stockholm –Berlin och
Det kan ju inte vara någon annan än WLAB020 fd AC02. Den gick ju som sovvagn på
svensk sträcka fr Stockholm 2330 t Malmö 0740 t Berlin Ost 1905 .
Förutom SJ sovvagn hela vägen fanns sittvagn och liggvagn Malmö –Munchen
Dessutom en sovvagn SJ/PKP till Warszawa .
Det fanns även en nattförbindelse Malmö-Berlin med Mitropa sovvagn som hade anslutning
Från Stockholm med Skåningen avg 1645 och ank Berlin 0852
Hälsningar
Bertil B

Saßnitz-expressen 1961

av bertilb, Tuesday, September 24, 2019, 17:26 (1669 dagar sedan) @ bertilb

Hej igen
Jag glömde ju bort ett par saker ser jag nu…..
Jag tror inte att det finns någon sammanställning av förbindelserna
Till Berlin och Östeuropa annat än vad förre SJK –
Ordförande Daan van Berlekom skrev i TÅG för ett antal år sedan om
Utlandsförbindelserna i en artikelserie där jag har för mig att Berlin
Togs upp i den sista av dessa artiklar . Minns nu inte vilket år det var…..
Sedan försvann ju SJ sovvagnen och ersattes av Mitropa. 1976 på hösten var
Jag med på en studieresa med SJ resor och SJ resebyrå till Berlin och då var det
En Mitropasovagn
Bertil B

Saßnitz-expressen 1961

av johanmmolin, Tuesday, September 24, 2019, 23:09 (1669 dagar sedan) @ bertilb

Stort tack till både Bertil och Thor för intressant information! I synnerhet som tyska källor tenderar att inte nämna de skandinaviska vagnarna i denna trafik efter kriget.

Med stor tacksamhet för att ni ville hjälpa till att upplysa de sidor som fortfarande var lagda i dunkel hos undertecknad!

Saßnitz-expressen 1961

av bertilb, Wednesday, September 25, 2019, 13:39 (1668 dagar sedan) @ johanmmolin

Hej och tack Johan
Kul att kunna vara behjälplig
Bästa hälsningar
Bertil