Askeby 1964 (Historiskt material)

av Patrik Eriksson, Monday, September 23, 2019, 23:50 (1649 dagar sedan)

Askeby strax innan linjen lades ner. Var stationen bemannad? Var det här som grustågen till Solberga grustag vände efter skiljeväxeln vid Greby. I så fall så har både Tp och N4p lok gjort rundgång här med grustågen.

[image]

[image]

Askeby 1964

av Kjell Aghult, Tuesday, September 24, 2019, 07:28 (1648 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Askeby strax innan linjen lades ner. Var stationen bemannad?

I 1963 års graf är stationen obevakad (och sannolikt obemannad) för alla tåg. Bommarna hade automatiserats 1957.

Askeby 1964

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, September 24, 2019, 08:18 (1648 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Askeby strax innan linjen lades ner. Var stationen bemannad?

I 1963 års graf är stationen obevakad (och sannolikt obemannad) för alla tåg. Bommarna hade automatiserats 1957.

Fanns Posten kanske kvar i stationshuset? Skylten ovanför brevlådan tyder på det.

Det står en godskärra framför huset.

Askeby 1964

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, September 24, 2019, 10:36 (1648 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tidigt 50-tal tjänstgjorde min far i Askeby under cirka 9 månader när ord. föreståndare Grönberg gick Kontoristkursen. Då var det TKL tjänst där utom kvällståg då bommarna vevades av fru Örtegren från Bv-stugan JUBY vid vägövergången till Linghem. Jag vill minnas att Tågklareringen försvann ganska snart därefter Jag minns ej om Grönberg kom tillbaka eller om han flyttade nånstans. Har jag fel om det blev MANLIG platsvakt i Askeby? Kvinnlig PLV var det i Ringås, Greby Och Vårdsberg. Vårdsbergs stn ligger kvar lite öde ute på ett gärde till vänster om vägen LP-Åtv. Ringås Stn fick en tillbyggnad och blev efter nerläggningen ett Missionshus. Askeby blev förståss privatägt och målades om i en äcklig ROSA färg. Greby station finns också kvar.

Askeby 1964

av Jan Frelin, Tuesday, September 24, 2019, 21:16 (1648 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Askeby strax innan linjen lades ner. Var stationen bemannad?

[image]

I alla fall inte när bilden togs, signalen är ställd för obevakad station.

Askeby 1964

av Nils-Eric Sääf, Tuesday, September 24, 2019, 22:11 (1648 dagar sedan) @ Jan Frelin

Bemannad med Platsvakt / Postbiträde . Postskylten sitter på väggen i alla fall.

Askeby 1964

av Farbror Mossa, Sunday, September 29, 2019, 11:52 (1643 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Stort tack för dessa fantastiska bilder! Man känner fortfarande igen sig, även om det tillkommit en hel del hus sedan bilderna togs.

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av S-O Johansson, Monday, September 30, 2019, 18:47 (1642 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

[image]

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.
I alla fall en trevlig bild. Den enda jag sett på från fd MÖJ med YBo4p.
Vad gäller Askeby så var stationen bevakad i TÖJ tidtabell från sommaren 1937 men obevakad TÖJ sista tidtabell sommaren 1950. Även Ringås mellan Askeby-Ringstorp var bevakad 1937 men var 1950 nedklassad till håll- och lastplats. 1937 hade de ett tågmöte var att klarera. Persontåg med godståget Linköping-Skärblacka/Kimstad.
1950 båda bemannade för tåg.

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av Anders Jansson, Monday, September 30, 2019, 20:53 (1642 dagar sedan) @ S-O Johansson

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.

År 1964 var det fortfarande brist på YBo5p. Det fanns ett akut behov av sådana för ombyggnad till YBo5t som kunde ersätta Yo1t på linjen Halmstad-Vislanda. De gamla Yo1t-bussarna var bristfälliga på många sätt och illa omtyckta av såväl personal som den resande allmänheten. Redan före genomförd breddning Åtvidaberg-Västervik omplacerades därför fyra YBo5p från 2 maskinsektionen (Norrköping) till 27 maskinsektionen (Växjö) för ombyggnad till YBo5p. Som viss ersättning erhöll 2 maskinsektionen YBo4p 674-675 från 27 maskinsektionen. Efter nedläggningarna så slopades 674 senare på året. 675 återgick då till Växjö och slopades först på sommaren 1967 sedan tillräckligt antal YBo5p tillförts Växjö efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik.

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av Ola Almquist, Tuesday, October 01, 2019, 03:44 (1642 dagar sedan) @ Anders Jansson

En unik bild på en YBo4p på fd MÖJ. Inte så vanligt att dessa gick till Linköping utom möjligen i det tidigare nämnda "fisktåget" Linköping-Västervik. Väster om Linköping har jag aldrig hört talas om att de gick. Från sommaren 1964 till nedläggningen den 26/9 så var ju Linköping-Ringstorp och Norsholm-Åtvidaberg isolerade från övriga smalspårsnätet. Av någon anledning så hamnade en YBo4p, 692 tror jag, i det omloppet. YBo5p 794 var en annan vagn som gick där. 692 var ju en Västerviksvagn så frågan är om det var vagnar från Västerviksomloppet som blev kvar däruppe och som även gick på Linköping-Ringstorp från Vadstenalinjens nedläggning 1963? Någon som vet bättre och var det bara en YBo4p?
Sista dagen var det i alla fall en YBo4p i trafik. Åkte i en till Björsäter med min far den dagen. 10 år gammal.


År 1964 var det fortfarande brist på YBo5p. Det fanns ett akut behov av sådana för ombyggnad till YBo5t som kunde ersätta Yo1t på linjen Halmstad-Vislanda. De gamla Yo1t-bussarna var bristfälliga på många sätt och illa omtyckta av såväl personal som den resande allmänheten. Redan före genomförd breddning Åtvidaberg-Västervik omplacerades därför fyra YBo5p från 2 maskinsektionen (Norrköping) till 27 maskinsektionen (Växjö) för ombyggnad till YBo5p. Som viss ersättning erhöll 2 maskinsektionen YBo4p 674-675 från 27 maskinsektionen. Efter nedläggningarna så slopades 674 senare på året. 675 återgick då till Växjö och slopades först på sommaren 1967 sedan tillräckligt antal YBo5p tillförts Växjö efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik.

De fyra YBo5p som blev YBo5t var 896, 901, 908 och 909 som överflyttades fr.o.m. 1963-10-01. 891 fick också följa med till 27 ms detta datum. YBo4p 598 och 672 kom (i den senares fall återkom) till 2 ms 1963-11-01. I april 1964 återkom så 674 och 675. 692 verkar ha gått till Linköping i maj 1964. YBo5p 792 följde efter 1964-06-01 och 794 1964-06-12. I stället dök 894 upp i Västervik i juni 1964. Linköpings 895 verkar aldrig ha varit i Västervik. Västerviks 789 gick till Växjö 1964-06-05, 790 till Kalmar 1964-06-09 och 923 till Olskroken 1964-06-09. 894 utlånades till Stockholm i juli 1965 och överflyttades fr.o.m. 1964-11-01. 792 och 794 återkommer under hösten 1964. YBo4p 598 skrotbeslutas 1964-06-11. 672, 674, 691 och 692 avfördes enligt skrivelse 1964-11-24, men om 692 innan dess återkommer till Västervik har jag ingen uppgift på. Hur som helst så ska 672 ha använts sista dagen om dessa uppgifter är korrekta. 672 och 692 erhöll översyner i maj 1964 men sedan finns inga fler uppgifter om detta. Inte heller om att 672 var i Linköping.

M.v.h.
Ola

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av Ola Almquist, Tuesday, October 01, 2019, 12:39 (1641 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det blev givetvis ett fel. 894 överflyttades till Mörby 1965-11-01.
YBo4p 672 och 692 erhöll översyner i Västervik. Efter maj 1964 finns inga uppgifter om översyner på YBo4p därstädes.

M.v.h.
Ola

YBo4p och YBo5p i Linköping sommaren 1964.

av S-O Johansson, Monday, October 07, 2019, 19:31 (1635 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för svaren. Om jag fattat rätt så var det YBo4p 672 och 692 samt YBo5p 792 och 794 och några släpvagnar som var de sista smalspåriga motorvagnarna som hade Linköping som placering?

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av Patrik Eriksson, Monday, September 30, 2019, 21:52 (1642 dagar sedan) @ S-O Johansson

Den sista PKP 353 Linköping-Vadstena-Linköping utgjordes av YBo4p 692(?) + UDFo13p 2116. Det ska även gått YBo4p enstaka gånger på Skänningelinjen.

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av S-O Johansson, Monday, October 07, 2019, 19:32 (1635 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Den sista PKP 353 Linköping-Vadstena-Linköping utgjordes av YBo4p 692(?) + UDFo13p 2116. Det ska även gått YBo4p enstaka gånger på Skänningelinjen.

När skulle det ha varit?

YBo4p i Askeby 1964 mm.

av Nils-Eric Sääf, Monday, October 07, 2019, 21:14 (1635 dagar sedan) @ S-O Johansson

När jag tänker efter kan det varit farsan som vinkade av Tåg för sista gången i Askeby. Jaq har inte exakta datum när han tjänstgjorde där. Jag minns att det kom ett Långt Godståg på kvällskvisten från Ringtorpshållet. Kom det ända från ÖrebroS???.Han började i Jenny 1952 och innan dess hann han med en period i Slätmon och 9 månader i Storebro.

Bemanning Askeby..

av S-O Johansson, Wednesday, October 09, 2019, 11:43 (1633 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

När jag tänker efter kan det varit farsan som vinkade av Tåg för sista gången i Askeby. Jaq har inte exakta datum när han tjänstgjorde där. Jag minns att det kom ett Långt Godståg på kvällskvisten från Ringtorpshållet. Kom det ända från ÖrebroS???.Han började i Jenny 1952 och innan dess hann han med en period i Slätmon och 9 månader i Storebro.

Tåget kom bara från Kimstad. Enligt TÖJ/MÖJ sista tidtabellsbok från sommaren 1950 var Askeby ständigt obevakad men bemannad för alla tåg. Inga tågmöten skedde planenligt där. Hur det blev på SJ-tiden vet jag inte. Men det kan ju ha varit bevakning då. Enligt grafen för sommaren 1959 var Askeby ständigt obevakad.

Bemanning Askeby..

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, October 09, 2019, 13:50 (1633 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ja då håller jag på att få klart för mej när Far var i Askeby. Det kan ju inte vara tidigare än Hösten 1950 som han började där med sitt vikariat. TÖJ lånade väl inte in SJ personal. När jag åkte dit så var det alltid på loket i Fjgt 4682.Det var bara några minuter i LP innan några Hildingar drog i väg mot Ringstorp. Sedan blev det mat och kaffe i Bvstugan Juby innan det gick ett tåg till LP och där blev det upp på Loket i 949. Tänk om man antecknat allt sådant. På den tiden var det E2 maskin i fjärren och L-lok i 949.Detta var mycket intressantare än skolan som var en plåga. Visserligen gick järnvägen precis utanför Stjärneboskolan Men???