SJ Cop 767, fd VGJ 1028 (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Wednesday, September 25, 2019, 16:47 (1668 dagar sedan)

Sitter med en modell av SJ Cop 767, fd VGJ 1028, som jag bygger och i samband med detta studerar jag de få bilder jag funnit av vagnen. Någon bild från VGJ perioden har jag inte sett medan jag hittat två bilder från SJ perioden. Det är intressant att dessa två bilder visar vagnen från vardera långsidan och bägge bilderna visar ett kaminrör i respektive vänstra vagnsändan (alltså diagaonalt placerade). Detta skulle betyda att vagnen hade två kaminer, eller? Är det vanligt att en så pass kort boggivagn skulle ha två kaminer?

Ola Ahlström
Malmö

SJ Cop 767, fd VGJ 1028

av Anders Jansson, Wednesday, September 25, 2019, 17:39 (1668 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bilderna torde vara tagna 1954 eller senare. När Tp-loken kom så kunde den tidigare ångvärmen inte användas. Visserligen så byggdes en "ångfinka" men den var inte särskilt lyckad. Lösningen blev att montera två oljekaminer i boggivagnarna. Inte heller den lösningen var särskilt uppskattad bland resenärerna. Dålig värme och störande lukt från kaminerna.

Bild från VGJ-tiden? Efter närmare studium har jag kommit fram till att Digitalt Museums KDAJ06566 kan vara av intresse. Det ser ut att vara VGJ 1028 som går närmast lok.

SJ Cop 767, fd VGJ 1028

av Ola Ahlström, Wednesday, September 25, 2019, 17:48 (1668 dagar sedan) @ Anders Jansson

Lösningen blev att montera två oljekaminer i boggivagnarna.

Tack!

Bilderna jag refererar till visar det ena kaminröret placerat mot toalettväggen, det andra placerat diagonalt över mot andra yttergavelväggen. Detta innebär att bägge oljekaminer är placerade över respektive boggi, hur fungerade detta rent praktiskt, var inget monterat under vagnsgolvet, eller sköttes "allt" inifrån i vagnen?

Ola Ahlström
Malmö

SJ Cop 767, fd VGJ 1028

av Anders Jansson, Wednesday, September 25, 2019, 20:15 (1667 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Man använde sig av samma typ av standardkaminer som i bostäder och andra lokaler. Installationen var tämligen enkel. En soffa demonterades. Kaminen ställdes på plats och ett rökrör leddes upp genom taket. Kaminerna var av fabrikat Quakoil. Följande vagnar skulle enligt orderskrivelse förses med 2 oljekaminer vardera: Cop nr 757-763, 765-772, 774-785, 787-791, 799-801, 803-804 och 811.

SJ Cop 767, fd VGJ 1028

av Ola Ahlström, Wednesday, September 25, 2019, 21:52 (1667 dagar sedan) @ Anders Jansson

Man använde sig av samma typ av standardkaminer som i bostäder och andra lokaler. Installationen var tämligen enkel. En soffa demonterades. Kaminen ställdes på plats och ett rökrör leddes upp genom taket. Kaminerna var av fabrikat Quakoil. Följande vagnar skulle enligt orderskrivelse förses med 2 oljekaminer vardera: Cop nr 757-763, 765-772, 774-785, 787-791, 799-801, 803-804 och 811.

tack för svaret, det förklarar och kommer att underlätta byggandet av modeller. Som vanligt uppstår det givetvis följdfrågor.

Plockade fram din artikel i Jernvägsnytt nr 2 1971, en väldigt intressant artikel om VGJ modernisering av sin personvagnspark 1939-1945. Denna artikel tillsammans med din lista av vilka vagnar som skulle förses med två oljekaminer vardera får mig att undra;

  • Har orderskrivelsen ett datum?
  • Vad hade hänt med fd VGJ 3004 (SJ Cop 786) eftersom den saknas i listan över vagnar som skulle förses med kaminer?
  • En fd NVHJ vagn, SJ Cop 811 (SJ Cop 811) är upptagen, vad gjorde denna vagn på Västgötanätet?

Ola Ahlström
Malmö

SJ Cop 767, fd VGJ 1028

av Anders Jansson, Wednesday, September 25, 2019, 22:36 (1667 dagar sedan) @ Ola Ahlström

[*]Har orderskrivelsen ett datum?

1954-09-17

[*]Vad hade hänt med fd VGJ 3004 (SJ Cop 786) eftersom den saknas i listan över vagnar som skulle förses med kaminer?

Vagnen hade kvar varmvattenvärme med kokskamin. Även VGJ 3003 hade varmvattenvärme vid leverans. Denna ersattes dock med vanlig ångvärme vid revision 1951-02 i Varberg.

[*]En fd NVHJ vagn, SJ Cop 811 (SJ Cop 811) är upptagen, vad gjorde denna vagn på Västgötanätet?

Omplacerades 1950-09 till 36ts (Skara) efter revision/ombyggnad på Kalmar V. Det var inte ovanligt att SJ flyttade fordon mellan de olika smalspårsnäten.