SISTA TÅGET UT 1967!

av Herbert Paalberg, Thursday, September 26, 2019, 11:46 (1667 dagar sedan) @ Merlin

En mycket sevärd film om gamla VGJ och sista tåget med VGJ 31 och ROJ 5 som draglok på det absolut sista tåget på banan. Det är mer än 52 år sedan jag var med och åkte med ångtåget t/r Göteborg-Sjövik på trefoten. Vill minnas att de fick maskinproblem på återvägen till Gbg på någon av ångloken. Någon som minns exakt vad som hände. Nåväl åren går och då var det vänstertrafik när jag åkte hem till ostkusten och Västervik. Det var bättre förr i alla fall och betydligt lugnare. Palle i Vika :-) (Ps. visst var det Miö Davidsson som körde 31:an då?)

SISTA TÅGET UT 1967!

av Granis, Thursday, September 26, 2019, 12:49 (1667 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Intressanta också är ju scenerna från den ordinarie (rälsbuss)trafiken. Som vanligt svårt att se fordonsindividerna, men jag har för mig att just denna film diskuterats här förr. Bl a skymtar ju en YFo5p-godsrälsbuss på Göteborg Västgöta i början av filmen. Båda de då två återstående YFo5p-bussrna; 904 och 905, gick i trafik på fd VGJ vid nedläggningen av sträckan Gbg- Sjövik 1967. Den förstnämnda byggdes om till hjälpvagn för Västgötabanan omedelbart efter det, medan 905 stod avställd där (?) fram till 1970 då den byggdes om till elrevisionsfordon för Roslagsbanan. Har dock inte sett några bilder på 905 i Göteborg från dessa (sista) år, men däremot på 904. Är det nån som kan se vilken det rör sig om här?

/ L G