Ett stycke Svensk Järnvägshistoria har ryckts ifrån oss. (Järnväg allmänt)

av Anders Johansson, Thursday, September 26, 2019, 18:17 (1672 dagar sedan)

Det var med stor bsetörtning som jag fick beskedet att Morrgan Claesson förolyckats vid en växlingsolycka igår vid bangården i Lärje.
Morrgan var en av de stora förkämparna för bevarandet av svensk järnvägshistoria.
Hans vilja att visa upp historien resulterade i mängder av fantastiska evenemang som troligen ingen annan skulle lyckats med.
Han såg till att BJS (Bergslagernas Järnvägsssälskap) ordnade resor och annat för att visa upp den svenska järnvägshistorien. Det var allt från små-arrangemang i Göteborg till rundresor i hela Sverige.
Några arrangemang som jag minns är ångtågskörningar i t ex Ulricehamn och paralelltågskörningen med ånglok på Västkustbanan.
Han lyckades ofta med det omöjiga, t ex att ordna lok och vagnar åt nybildade föreningar och företag. Hämtningar av lok från beredskapsskjul var en av delarna Vi kommer att minnas honom för.
Andra delar som vi minns Morrgan för är granen Fredrik och minnesmärket över Säröbanan i Billdal.

Morrgan var en fixare, han fick saker gjort, eller som han själv uttryckte det, han var en "doer".
Detta var väl inte alltid okontroversiellt, vilket gjorde att han inte alltid var vän med alla. Detta skriver jag dock med den största respekt, eftersom dirvkraften var hans stora kärlek till järnvägen i allmänhet och till BJS i synnerhet.
Det är därför en ödets ironi att det var vid arbete för BJS han förolyckades.
Jag sänder mina tankar till hans familj, vänner och till BJS, denna svåra dag.

Anders Johansson
Ordförande i JHRF
Järnvägshistoriska Riksförbundet

Ett stycke Svensk Järnvägshistoria har ryckts ifrån oss.

av Föreningen K.V.B.J, Thursday, September 26, 2019, 19:14 (1672 dagar sedan) @ Anders Johansson

Såg det även på Postvagnen. Mycket mycket tråkigt att höra. Även om jag inte kände Morrgan personligen så har våra "spår" korsats otaliga gånger. Speciellt minns jag hur glad han var under det arrangemang på SKJ som gick under namnet "Stora tågdagarna" (2008). Vi delade stubbe att stå på strax söder om Brösarps station, väntades på tåg Pt 29, destination S. Olof den 24 augusti där mycket intressanta ämnen (enbart innehållande tåg) avhandlades. Mitt minne av honom var varmt, lika varmt som de fyrboxar han talade så varmt om och som han engagerat sig i. Det är med stor sorg vi nu konstaterar att järnvägssverige har blivit en järnvägssjäl mindre. Frid över över hans minne och livslånga gärning. Föreningen K.V.B.J. sänder vårt deltagande till Morrgans närmaste i denna svåra stund.

Anders M, Sekreterare K.V.B.J.

Ett stycke Svensk Järnvägshistoria har ryckts ifrån oss.

av tobbe, Thursday, September 26, 2019, 21:49 (1672 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag lärde känna Morrgan när jag som tbfh för 1:a chartertåget"hemvändartåget" till Sollefteå med SKÅJ och BJs samkörde från Cst i slutet av 1980-talet. BJs vagnar hade anlänt dagen innan draget av deras Ra-lok. På Cst kopplades de båda tågsätten ihop med båda Ra-loken (SKÅJ o BJs) som dragkraft. Vi sågs senare i Gävle på evenemanget med krokodilen där vi kom i samspråk om både ditt o datt. Man hoppas bara att det inom BJs finns någon som kan axla Morrgans mantel och föra föreningen vidare ned nit o slit. En äldsjäl inom museiverksamheten har nått fram till stoppbocken för sista gången eller som man inom järnvägen brukar säga"passerat den yttre växeln" Jag kommer alltid att minnas dig som den positiva järnvägsman med mycket "know how".
Vila i frid för snart kommer du att sitta på ditt moln däruppe och begrunda vad som händer här nere på spåren.....
tobbe

Ett stycke Svensk Järnvägshistoria har ryckts ifrån oss.

av bosc, Thursday, September 26, 2019, 23:41 (1672 dagar sedan) @ tobbe

Mycket sorgligt besked. Jag kände honom inte, men våra vägar korsades i samband med jubileumsfirande i Mellerud och bl.a. hans filmer från olika evenemang är mycket sevärda. En mycket driftig och kunnig person kommer att lämna ett stort tomrum efter sig.
Vila i frid/BoSC

Ett stycke Svensk Järnvägshistoria har ryckts ifrån oss.

av chfahlgren, Friday, September 27, 2019, 12:58 (1671 dagar sedan) @ bosc

Det är med chock jag mottagit beskedet om allas vår MORRGANS bortgång.Det är en hedersprick och stor vän som lämnat oss och vill på detta enkla sätt skicks mina tankar till Famljen,alla inom BJ:S och hela järnvägs-Sverige både vad gäller det som
Morrgan jobbade med och som en mycket stor man inom järnvägs-historiska sammanhanget.
Morrgan lämnar ett stort tomrum efter sig,men ett är dock klart,Morrgan kommer aldrig att glömmas och allt han gjort,inte minst inom Bergslagernas Järnvägs sällskap,jag minns honom som en alltid lika vänliga person han var och man var aldrig bortglömd,utan hälsades med varm och omtänksamhet som att Morrgan alltid var en lugn och pålitlig vän och medmänniska.Hoppas att Ni alla inom BJ:S kommer att orka med att föra hans och verksamheten inom sällskapet vidare efter en så stor förlust som drabbat er.Lyser Frid Över Morrgans minne och skickar en varm omtanke till ER alla som likt mig själv måste bära sorgen efter hans tragiska bortgång.
Med De Allra Varmste Hälsningar från
Carl Henry Fahlgren I Falun.