Infartssignaler till Laxå (Signaler/säkerhet)

av Klas Blomberg, Saturday, October 05, 2019, 14:29 (1637 dagar sedan)

En bild från östra infarten till Laxå, som gör mig lite förbryllad.

Rimligtvis ser vi baksidorna av två skivsignaler, en vardera för linjerna från Kristinehamn respektive Hallsberg.

Men vad är det vi ser till höger om Hallsbergsinfarten? En semafor? Eller en bom med någon sorts stödben?

[img=left]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1935588_10153527843208929_4533283812477542851_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_oc=AQl3t93vAZoM86s34XCofZ-WhYQAUdYsi0-xEvy8M-UiXnP06k_SJcjwCndk9KP6SR8&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=db5bb4ce44c079ddc8456a30befc2d91&oe=5E1EB5E7[/img]

Infartssignaler till Laxå

av Stefan Isaksson, Saturday, October 05, 2019, 18:18 (1637 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Nog ser det ut som en semafor alltid.
Men skivsignalerna, jag tycker de ser ut som om de är vända mot stationen. Utfartssignaler alltså.
Man kanske ville gardera sig mot förväxlade avgångssignaler, det är ju trots allt två stambanor det är frågan om, och dessutom ett ställe där det nog var tämligen vanligt att det stod tåg inne som skulle ut på vardera linjen.

SI

Infartssignaler till Laxå

av Ulf Pålsson, Saturday, October 05, 2019, 23:44 (1637 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Nog ser det ut som en semafor alltid.
Men skivsignalerna, jag tycker de ser ut som om de är vända mot stationen. Utfartssignaler alltså.
Man kanske ville gardera sig mot förväxlade avgångssignaler, det är ju trots allt två stambanor det är frågan om, och dessutom ett ställe där det nog var tämligen vanligt att det stod tåg inne som skulle ut på vardera linjen.

SI

Nej, det ser inte alls ut som en semafor. Vinkeln på det som någon kan uppfatta som en semaforvinge är alldeles fel. Och skivsignalerna, de är alldeles säkert fasta signalinrättningar för infart (termen 'infartssignal' fanns ännu inte vid denna tid. Utfartssignaler, sådana existerade inte när den här bilden togs.

Den "misstänkta semaforvingen" är konstig. Kan det vara en skada på fotografiet?

Infartssignaler till Laxå

av Sune Nylén, Sunday, October 06, 2019, 09:55 (1636 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag tycker mig se en klocka som klämtade när bommarna fälldes.Dessutom syns den randiga målningen. Så jag håller på bom över vägen

Infartssignaler till Laxå

av WS, Sunday, October 06, 2019, 10:52 (1636 dagar sedan) @ Sune Nylén

Den där saken/stödbenet uppe i toppen är lite förvillande.
Men det bör vara en bom för vägen. Perspektivet lurar nog
ögat lite här, vägen är bredare än vad den ser ut att vara.

Det är vägen mot Röfors, Röforsvägen som går ut åt höger.
Precis [i]utanför[/i] bildens vänsterkant, finns med stor säkerhet
en likadan bom, men den kom inte med på denna bild. /WS/

Infartssignaler till Laxå

av Jöran Johansson, Sunday, October 06, 2019, 13:33 (1636 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Inte vet jag om det tillför något [link=https://banvakt.se/hallsberg-laxa-gardsjo-moholm-skovde/264b-laxa/]men här[/link] ses samma signaler från andra hållet.

Infartssignaler till Laxå

av John T, Sunday, October 06, 2019, 17:23 (1636 dagar sedan) @ Klas Blomberg

En bild från östra infarten till Laxå, som gör mig lite förbryllad.

Rimligtvis ser vi baksidorna av två skivsignaler, en vardera för linjerna från Kristinehamn respektive Hallsberg.

Men vad är det vi ser till höger om Hallsbergsinfarten? En semafor? Eller en bom med någon sorts stödben?

Bland Järnvägsmuseets bilder på Digitalt Museum finns samma bild, men här scannat från en kopia i betydligt bättre skick. Nu syns bommen som den är, utan förvillande defekter på fotografiet i närheten.

Infartssignaler till Laxå

av Klas Blomberg, Sunday, October 06, 2019, 19:00 (1636 dagar sedan) @ John T

Tack - där försvann frågetecknen