Resa på VGJ, Sjövik-Skara, 30/5 1970, del 2, 4 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Wednesday, October 09, 2019, 10:31 (1632 dagar sedan)

Resan fortsätter mot Skara.

[image]

[image]

[image]

[image]

Resa på VGJ, Sjövik-Skara, 30/5 1970, del 2, 4 bilder

av PeO, Wednesday, October 09, 2019, 14:01 (1632 dagar sedan) @ Ulfe

Resan fortsätter mot Skara.

[image]

Tåget passerar just infartsemaforen till Sollebrunn. Till vänster ses Lars-Runes bondgård, tidigare hade han svinhuset på höger sida av vägen, hitom Anderssons snickerifabrik, som vid denna tid var nedlagd/flyttad. Ny byggnad i betong ligger dold bakom "granhäcken" till höger bakom likaledes dolda dåvarande kommunalhuset, tidigare ålderdomshem och sanatorium, numera kommunalt flyktingboende.
Vi tvångsinkorporerades två år senare till Alingsås kommun, som brådstörtat lät riva de röda byggnaderna inför kungens eriksgata 1973.
1971 byggdes ny väg på banvallen, svänger av till gamla vägen strax före stationshuset. Gamla vägen återuppstod för några år sedan som cykelbana, då mycket smalare.
Mellan de röda byggnaderna och stationshuset låg lokstallet. Det flyttades någon gång mellan 1916 och 1922 till Trollhättan. Vet någon närmre tidpunkt?
Lokstallet finns inte med i lokstationsboken.

[image]

Bakom bussen bak stationshuset skymtar dåvarande Konsum, idag blomsteraffär och kafé, längre bak syns taket på bussgaraget
Jag lyckas inte identifiera någon av personerna på bilden.

Resa på VGJ, Sjövik-Skara, 30/5 1970, del 2, 4 bilder

av Mikael Blom, Wednesday, October 09, 2019, 17:10 (1632 dagar sedan) @ PeO

Mellan de röda byggnaderna och stationshuset låg lokstallet. Det flyttades någon gång mellan 1916 och 1922 till Trollhättan. Vet någon närmre tidpunkt?

Enligt Thulins bok om TNJ fattades beslut om inköp av Sollebrunnsstallet vid ett styrelsemöte 8 mars 1916. VGJ sålde det för 500 kr och Carl Hed tog på sig att flytta det till Trollhättan för 1 750 kr. Flytten verkar ha skett samma år.

Resa på VGJ, Sjövik-Skara, 30/5 1970, del 2, 4 bilder

av WS, Wednesday, October 09, 2019, 18:51 (1632 dagar sedan) @ Ulfe

Resan fortsätter mot Skara.

[image]


Fina bilder :-) Skara Station - Såg enligt mej bättre ut då än nu.
Tråkigt också att det lilla fina och charmiga ställverket är borta.

(P.S: En bild är märkt med årtal 1979) /WS/

Skara station

av K Lemming, Wednesday, October 09, 2019, 19:47 (1632 dagar sedan) @ WS

Resan fortsätter mot Skara.

[image]

Fanns det inte ytterligare spår närmare stationshuset tidigare? När genomfördes isåfall denna spårsanering?

När revs ställverkshuset?

Har hört att det funnits en gångtunnel under spåren i Skara, stämmer detta och när försvann den isåfall.

Hur är det med vackra husen i stadsbebyggelsen som syns på bilden, finns dessa kvar ännu?

Skara station

av Gunnar Olson, Wednesday, October 09, 2019, 19:57 (1632 dagar sedan) @ K Lemming

Resan fortsätter mot Skara.

[image]


Fanns det inte ytterligare spår närmare stationshuset tidigare? När genomfördes isåfall denna spårsanering?

När revs ställverkshuset?

Har hört att det funnits en gångtunnel under spåren i Skara, stämmer detta och när försvann den isåfall.

Hur är det med vackra husen i stadsbebyggelsen som syns på bilden, finns dessa kvar ännu?

Det ljusa putsade huset är Hushållningssällskapets hus, som finns kvar. Trähuset till höger är också kvar. Där finns Järnvägshotellet.

Skara station

av Klas Blomberg, Wednesday, October 09, 2019, 20:06 (1632 dagar sedan) @ K Lemming

Någonstans i bakhuvudet är det något som säger att spåren närmast stationen togs bort i samband med att LSSJ lades ned 1961 för att ge plats för busshållplatser

Skara station

av Rolf Johansson, Wednesday, October 09, 2019, 20:12 (1632 dagar sedan) @ K Lemming

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara

Skara station

av Stefan Isaksson, Wednesday, October 09, 2019, 20:24 (1632 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Intressant plan.
Hade linjen till Gårdsjö både en yttre infartssignal och utfartssignal?

Vidare ser det ut som om linjen till Gårdsjö var ny, och att den tidigare varit parallell med linjen till Lidköping. Stämmer det?

SI

Skara station

av Gunnar Olson, Wednesday, October 09, 2019, 21:35 (1632 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Intressant plan.
Hade linjen till Gårdsjö både en yttre infartssignal och utfartssignal?

Vidare ser det ut som om linjen till Gårdsjö var ny, och att den tidigare varit parallell med linjen till Lidköping. Stämmer det?

SI

Linjen norrut gick först så, men Gårdsjö var inte ändstation då utan det var Gössäter, Vänern eller Mariestad, beroende på hur man räknar. Det var när VGJ övertog SKWJ och MKJ samt byggde nytt söder om Skara och norr om Mariestad, som linjeomläggningen i Skara skedde.

Skara station

av Kjell Aghult, Thursday, October 10, 2019, 07:17 (1631 dagar sedan) @ Gunnar Olson

...

Hade linjen till Gårdsjö både en yttre infartssignal och utfartssignal?

Nej, enligt 1958 års linjebok. Bara "vanlig" infarts- och ingen utfartssignal.

Vidare ser det ut som om linjen till Gårdsjö var ny, och att den tidigare varit parallell med linjen till Lidköping. Stämmer det?

...

Linjen norrut gick först så, men Gårdsjö var inte ändstation då utan det var Gössäter, Vänern eller Mariestad, beroende på hur man räknar. Det var när VGJ övertog SKWJ och MKJ samt byggde nytt söder om Skara och norr om Mariestad, som linjeomläggningen i Skara skedde.

Denna linjeomläggning togs i drift 1912-10-01 och sträckte sig 4 km ut. Den äldre linjen låg kvar en tid.

Skara station

av Gunnar Olson, Thursday, October 10, 2019, 12:18 (1631 dagar sedan) @ Kjell Aghult

...

Hade linjen till Gårdsjö både en yttre infartssignal och utfartssignal?

Nej, enligt 1958 års linjebok. Bara "vanlig" infarts- och ingen utfartssignal.

Vidare ser det ut som om linjen till Gårdsjö var ny, och att den tidigare varit parallell med linjen till Lidköping. Stämmer det?

...

Linjen norrut gick först så, men Gårdsjö var inte ändstation då utan det var Gössäter, Vänern eller Mariestad, beroende på hur man räknar. Det var när VGJ övertog SKWJ och MKJ samt byggde nytt söder om Skara och norr om Mariestad, som linjeomläggningen i Skara skedde.

Denna linjeomläggning togs i drift 1912-10-01 och sträckte sig 4 km ut. Den äldre linjen låg kvar en tid.

Tack för rättelsen!

Skara station - Dubbla lokstall och gångtunnel

av K Lemming, Wednesday, October 09, 2019, 22:59 (1631 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara

Intressant, två lokstall med tillhörande vändskiva i Skara kände jag inte till. Stallet närmast stationen finns väl inte kvar, eller? Det som finns kvar idag med verkstaden var väl VGJ(?) men till vilken bana hörde stallet närmast stationen?

På ritningen ser man något som ser ut att kunna vara gångtunneln under spåren jag tidigare nämnde. Kan det stämma och när försvann den isåfall? För den är väl knappast kvar, eller?

Skara station - Dubbla lokstall och gångtunnel

av Markus Frisén, Wednesday, October 09, 2019, 23:03 (1631 dagar sedan) @ K Lemming

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara


Intressant, två lokstall med tillhörande vändskiva i Skara kände jag inte till. Stallet närmast stationen finns väl inte kvar, eller? Det som finns kvar idag med verkstaden var väl VGJ(?) men till vilken bana hörde stallet närmast stationen?

Det var LSSJs stall. Det finns inte kvar idag, men låg kvar ganska länge, början på 80-talet vill jag minnas. Signalverkstad bland annat, efter att spåren tagits bort.


På ritningen ser man något som ser ut att kunna vara gångtunneln under spåren jag tidigare nämnde. Kan det stämma och när försvann den isåfall? För den är väl knappast kvar, eller?


Det stämmer. Den så kallade undergången. Den är tekniskt sett inte borta, men igenfylld med sand. Det gjordes i mitten på 70-talet, men trots att jag hört året många gånger kan jag inte säga det mer exakt. Den började strax till vänster om ställverket och gick rakt över bangården till en uppgång vid vallgatan.

Det går förresten att se den på eniros historiska flygbilder. Taket, som verkar vara betongplattor, går i en rak linje över bangårn.

Skara station - Vagnsvändskiva?

av K Lemming, Wednesday, October 09, 2019, 23:17 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

Tack för intressant info. La också märke till att det till vänster om stationshuset finns en vagnsvändskiva med en streckad linje tvärs över gatan som jag antar är ett spår. Var ledde detta spår?

Bild gångtunnel

av Markus Frisén, Wednesday, October 09, 2019, 23:25 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

[image]

Hittade faktiskt en bild från själva undergången. Det kanske intresserar

Bild gångtunnel

av K Lemming, Thursday, October 10, 2019, 01:16 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

[image]

Hittade faktiskt en bild från själva undergången. Det kanske intresserar

Tack för den, kul att se. Lyfte man helt enkelt bara bort betongplattorna som utgjorde tak och sen fyllde "tråget" med sand när man slopade undergången.

Skara station - Dubbla lokstall och gångtunnel

av Ola Almquist, Thursday, October 10, 2019, 00:26 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara


Intressant, två lokstall med tillhörande vändskiva i Skara kände jag inte till. Stallet närmast stationen finns väl inte kvar, eller? Det som finns kvar idag med verkstaden var väl VGJ(?) men till vilken bana hörde stallet närmast stationen?


Det var LSSJs stall. Det finns inte kvar idag, men låg kvar ganska länge, början på 80-talet vill jag minnas. Signalverkstad bland annat, efter att spåren tagits bort.

Det byggdes 1888 för SKWJ och revs i februari 1988 enligt Skara Järnvägsblad. En bild finns här. Hittade även denna bild. Det bör väl vara lokstallet i Gössäter?

M.v.h.
Ola

Skara station - SKWJ lokstall?

av K Lemming, Thursday, October 10, 2019, 01:14 (1631 dagar sedan) @ Ola Almquist

Se här för en bangårdsritning över Skara 1916:

Skara


Intressant, två lokstall med tillhörande vändskiva i Skara kände jag inte till. Stallet närmast stationen finns väl inte kvar, eller? Det som finns kvar idag med verkstaden var väl VGJ(?) men till vilken bana hörde stallet närmast stationen?


Det var LSSJs stall. Det finns inte kvar idag, men låg kvar ganska länge, början på 80-talet vill jag minnas. Signalverkstad bland annat, efter att spåren tagits bort.

Det byggdes 1888 för SKWJ och revs i februari 1988 enligt Skara Järnvägsblad. En bild finns här. Hittade även denna bild. Det bör väl vara lokstallet i Gössäter?

M.v.h.
Ola

Kan det stämma att det är stallet på bilden? Enligt tidigare länkade bangårdsritning så är det ett rundstall. Huset på bilden ser inte ut som ett rundstall. Var det planerat som rundstall men byggdes som parallellstall?

Skara station - SKWJ lokstall?

av Markus Frisén, Thursday, October 10, 2019, 06:20 (1631 dagar sedan) @ K Lemming

Även om jag i ungdomlig iver mindes fel på vem som byggde stallet (Det var SKWJ, det stora rundstallet som finns kvar idag byggdes av LSSJ) så kan jag svara på detta! Stallet byggdes om efter att det slutat vara lokstall. Ena stalldelen revs och ersattes med huslängan som syns närmast i bild.

https://www.ekeving.se/r/by/E-28258.jpg Här finns en ritning på hur det såg ut efter ombyggnaden. Årtal vågar jag inte säga, men det hade ju spåren kvar 1916 så 1920-isch tidigast?

Skara station - SKWJ lokstall?

av K Lemming, Thursday, October 10, 2019, 16:59 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

Aha, ja det förklarar ju det hela. Tackar.

Skara station

av Markus Frisén, Wednesday, October 09, 2019, 23:42 (1631 dagar sedan) @ K Lemming

När revs ställverkshuset?

Det finns ett vykort från 1975 där det inte finns med. Samtidigt har jag hört uppgifter om att Skara hade kvar signaler och bevakning fram till 1974 så nån gång då.

Skara station

av Kjell Aghult, Thursday, October 10, 2019, 07:39 (1631 dagar sedan) @ Markus Frisén

När revs ställverkshuset?

Det finns ett vykort från 1975 där det inte finns med. Samtidigt har jag hört uppgifter om att Skara hade kvar signaler och bevakning fram till 1974 så nån gång då.

Enligt en obekräftad uppgift slopades hävstångsställverket vid 1961 års spårrivning intill stationshuset. Ersatt av en enklare ljussignalanläggning för kvarvarande smalspår. Bekräftelse önskas.

En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen). För LSSJ körsignalerades enbart till huvudtågväg: "Tåg 2" i ett möte måste därför "flaggas" in (Dåvarande Säo § 52).

Även jag har noterat att Sa hade kvar lokaltågklarering en bit in på godsbanetiden. Uppgiften överflyttades sedan naturligt nog till Vara.

Skara station

av Markus Frisén, Thursday, October 10, 2019, 08:05 (1631 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När revs ställverkshuset?

Det finns ett vykort från 1975 där det inte finns med. Samtidigt har jag hört uppgifter om att Skara hade kvar signaler och bevakning fram till 1974 så nån gång då.

Enligt en obekräftad uppgift slopades hävstångsställverket vid 1961 års spårrivning intill stationshuset. Ersatt av en enklare ljussignalanläggning för kvarvarande smalspår. Bekräftelse önskas.

Jag kan nog till 90% bekräfta detta. På SkLJ använder vi den anläggningen. Den skötte bomfällning och signalerna. Dessa kunde för övrigt bara visa kör 30/2 gröna.
(Min tveksamhet gäller det faktum att jag trodde den bara var till för bommarna men det kan ju mycket väl vara så, att signalerna slogs om med vippströmbrytare.)


En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen). För LSSJ körsignalerades enbart till huvudtågväg: "Tåg 2" i ett möte måste därför "flaggas" in (Dåvarande Säo § 52).

Det sista kan jag bekräfta. På ekeving.se finns 1949 år linjebok. Spår 2 hade signal, spår 3 fick tas in enligt säo 52.
Red:Nå, det sista kanske inte var en fråga, du har givetvis också läst linjeboken.

Vad det första beträffar så står det i ställverksregistret plus att jag hört det från flera källor att det fanns två växlar som lades om från ställverket och att övriga bara var låsta med linor. Det skulle ju bekräftas av att tåg från Lundsbrunn och Ardala hade signalbild för huvudtågväg och sidotågväg, medan de andra bara hade för huvudtågväg. Källa samma linjebok.


Även jag har noterat att Sa hade kvar lokaltågklarering en bit in på godsbanetiden. Uppgiften överflyttades sedan naturligt nog till Vara.

Skara station - rättelse

av Markus Frisén, Thursday, October 10, 2019, 23:56 (1630 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har nu fått tillfälle att tala med.vår signalansvarig. Jag vidarebefodrar vad jag fick veta av honom.

Enligt en obekräftad uppgift slopades hävstångsställverket vid 1961 års spårrivning intill stationshuset. Ersatt av en enklare ljussignalanläggning för kvarvarande smalspår. Bekräftelse önskas.

Stämmer inte. Ställverket var i bruk hela perioden som man körde tåg, alltså minst till 1970. Ljussignalerna finns noterade på ritningarna från 1960, så de var i bruk innan upprivningen.

Den enklare ljussignalanläggning som hänvisas till skulle kunna vara en misstolkning av den manövertavla vi använder. Den satt även på gamla tågex och användes för att manövrera bommarna men hade indikering för signal C och D, alltså infsi från Lundsbrunn och Ardala. Man kunde inte manövrera signalerna från den. Det har vi byggt till när Skara fick tillbaka sina signaler på 90-talet. Måhända någon sett den och dragit fel slutsatser.


En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen).

Detta ska stämma, grundat på de signalritningar som finns. Huh. Det var överraskande.

Skara, järnvägsförvaltning

av Kjell Aghult, Friday, October 11, 2019, 09:53 (1630 dagar sedan) @ Kjell Aghult

LSSJ "byrå" fanns 1874-1915 i Skara. Sedan VGJ köpt banan, flyttades göromålen till VGJ huvudkontor i Göteborg: Förorts- och hamntrafiken där var skälen till dess placering..

Av något skäl flyttade SJ 1948 ut smalspårsadministration till Västergötland: I Skara inrättades 36 trafiksektionen och i Lidköping 36 bansektionen. Någon "egen" maskinsektion ansågs inte behövas. För Lidköpingsplaceringen anade man kanske redan den kommande breddningen Håkantorp-Forshem. Även om den beslöts först av 1951 års riksdag.

36 ts indrogs 1953-07-01 och trafikadministrationen återgick till Göteborg (Normalspårets 5 ts). 36 bs sägs ha funnits kvar ända till 1964 års stora omorganisation - de flesta breddningarna i Västergötland hade då hunnit avslutas.

Skara, järnvägsförvaltning

av Lars Ågren, Friday, October 11, 2019, 11:53 (1630 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt SJ-nytt nr 6/1961 gjordes fr o m den 1 januari 1962 flera ändringar i sektionsindelningarna. Då indrogs bland annat 36 bansektionen.

Tågmöte LSSJ iSkara.

av S-O Johansson, Saturday, October 12, 2019, 14:30 (1629 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En likaså obekräftad uppgift är att hävstångsställverket saknade linomlagda växlar. Hade enbart låslinor, för en eller två vingars infartssignalering (Huvudlinjen). För LSSJ körsignalerades enbart till huvudtågväg: "Tåg 2" i ett möte måste därför "flaggas" in (Dåvarande Säo § 52).

Har i min ägo tidtabellsboken för fd VGJ för T150 från 10 juni 1950 i min ägo. Enligt denna så användes spår 3 för tåg mot Skövde, udda nummer, och spår 2 för tåg mot Lidköping, jämna nummer. För spår 3 gällde signalbild semafor med en vinge och för spår 2 signalbild semafor med en vinge och ett lodrätt streck bakom denna. För den senare signalbilden tror jag att det betyder att hela tågvägen inte är förreglad. Rätt eller fel?
Däremot om man skulle ändra tågspåren så att tåg mot Skövde skulle tas in på spår 2 så blev det § 52.2. Samma om man skiftade från andra hållet. Vilket nog var ovanligt.
Det senare går att läsa ut i tidtabellsboken del A för fd VGJ som finns Gunnar Ekevings sida.