Digitalmuseum vs Samlingsportalen (Järnväg allmänt)

av Peter A, Friday, October 11, 2019, 06:15 (1652 dagar sedan)

Har jag uppfattat rätt att man numer inte kan söka på tex linjenummer, plats och ämnesord med precision i Digitalmuseum såsom man kunde i Samlingsportalen, eller har jag missat något? Givetvis kan jag söka tex "Göteborg" även i Digitalmuseum, men då får jag även många bilder som inte är tagna i Göteborg men som innehåller "Göteborg" i sin information. Rätta mig gärna och säg att jag har fel, för jag saknar sökmöjligheterna från Samlingsportalen.

/Peter

Digitalmuseum vs Samlingsportalen

av gocol, Friday, October 11, 2019, 10:17 (1652 dagar sedan) @ Peter A

På samlingsportalen finns det uppe till höger en "knapp" som heter [b]Hjälp och tips[/b].
Där får du upp anvisningar över olika sätt att söka på Digital museum.
Göran

Digitalmuseum vs Samlingsportalen

av K Lemming, Friday, October 11, 2019, 13:34 (1652 dagar sedan) @ Peter A

Har jag uppfattat rätt att man numer inte kan söka på tex linjenummer, plats och ämnesord med precision i Digitalmuseum såsom man kunde i Samlingsportalen, eller har jag missat något? Givetvis kan jag söka tex "Göteborg" även i Digitalmuseum, men då får jag även många bilder som inte är tagna i Göteborg men som innehåller "Göteborg" i sin information. Rätta mig gärna och säg att jag har fel, för jag saknar sökmöjligheterna från Samlingsportalen.

/Peter

På Samlingsportalen fanns det flera filter i droplistor för att snäva av sin sökning, som t.ex fordonstyp m.m. Personligen tycker jag det blivit mycket rörigare och omständigare att söka på Digitalt Museum och jag själv använder sidan mycket mindre mot vad jag använde Samlingsportalen. Förstår inte varför man la ner en sådan utmärkt sida som Samlingsportalen som var lättnavigerad.